آیا میدانستید مطالعات حاکی از آن است که نوع مدیریت 60 تا 80 درصد مدیران حالت شفاهی دارد؟ یک مدیر وقتی نخستین گزارش چالشبرانگیز هفته خود را میبیند درباره آن چنین اظهارنظر میکند که «من هرگز آن را بررسی نمیکنم» اما اظهارنظر یک مدیر دیگر پس از دریافت چنین گزارشی این است که «بهتر است حضوری در مورد آن حرف بزنیم». برخلاف سایر شغلها، مدیران هرگز نمیتوانند خود را از تماسهای تلفنی، جلسات و ایمیلها جدا کنند و این ارتباطات تمام روح کار آنها را در برمیگیرد. میزان تأثیرگذاری و کارآمدی خروجیها تا حد زیادی از طریق اطلاعاتی که یک مدیر به طریق شفاهی یا ایمیلی منتقل میکند سنجیده میشود.
گفتوگو را تکنولوژی رهبری قلمداد میکنند. با توجه به این دیدگاه، مدیران اطلاعات نرم را همیشه مغتنم میشمرند. شایعات، فرضیهسازیها و حرفهای بیاساس یک قسمت خوب از تغذیه روزمره مدیران در مورد اطلاعات را شکل میدهند. شاید دلیلی که میتواند چنین کاری را از نظر مدیران توجیه کند این باشد که شایعات امروز ممکن است واقعیات فردا باشد. اطلاعات رسمی معمولاً قاطع، روشن و تا حدی «بسیار انعطافپذیر» هستند.
اطلاعات غیررسمی نیز میتواند در عین غنای بیشتر از درصد اطمینان پایینتری برخوردار باشد. در تماسهای تلفنی آهنگ کلام و فرصت تعامل دو ویژگی مهم به حساب میآیند. هرگز قدرت این موارد را دست کم نگیرید. یک ارتباط ایمیلی از چنین مزایایی برخوردار نیست و همچنین اینگونه ارتباطات بسیار سریعتر از یک ایمیل آماده جواب میدهد و از قدرت تعاملی بیشتری برخوردار است.