پرسش: صاحب یک کسبوکار خدماتی تازهتاسیس در کرمانشاه هستم. در راستای افزایش فروش خدمات خود، قصد داشتم تخفیفات نقدی، جوایز، خدمات جانبی و. . . را به مشتریان ارائه دهم. به نظر شما برای افزایش فروش کدامیک از این اقدامات را انجام دهم بهتر است و در کل ارائه تخفیفات تا چه اندازه میتواند در افزایش فروش تاثیر بگذارد؟
پاسخ کارشناس: امروزه فضای رقابتی باعث شده شرکتهای مختلف، مزیتهای رقابتی ویژهای را برای ارائه خدمات خود ایجاد کنند؛ چون محصولات مشابه در فضای رقابتی زیاد شده است، هر یک از شرکتها سعی میکنند مزیت ویژهای را در اختیار مشتری قرار دهند و از این طریق سهم فروش خود را در بازار افزایش دهند. یکی از راهکارهایی که باعث افزایش فروش خدمات میشود، معمولا دادن تخفیفات به مشتریان است که از این طریق مشتریان را به خرید ترغیب کنند و این تخفیفات به شکلهای مختلفی به مشتریان عرضه میشود.
یکی از این تخفیفات که پیشنهاد میشود سازمانها برای افزایش فروش ارائه دهند، جایزه خرید است؛ یعنی به جای اینکه درصدی تخفیف برای محصولات قائل شوند، جایزه خرید دهند؛ بهعنوان نمونه اگر مشتری خدماتی را خریداری کند در کنار آن شرکت یک خدمات رایگانی را برای او در نظر بگیرد و به او ارائه دهد. بهصورت کلی پیشنهاد میشود تخفیفات در قالب جایزه خرید یا خدمات ویژهای برای مشتریان عرضه شود تا اینکه به آنها درصدی تخفیف داده شود و مبلغ خرید آنها کم شود. در این میان باید به این نکته توجه داشت که دادن تخفیفات و جایزه خرید مکرر ممکن است ذهنیتی منفی را برای مشتری ایجاد کند که این شرکت چون فروش خوبی ندارد همواره مجبور است به مشتریان تخفیف دهد یا ممکن است از طرفی ذهنیتی برای مشتری به وجود آید و به تخفیفات عادت کند و در صورت برداشتن تخفیف، مشتریان دیگر اقدام به خرید خدمات نکنند. در صورت کلی بهتر است از تخفیفات برای قدردانی از مشتریان استفاده شود.
اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.