پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

احیای دریاچه ارومیه نیازمند عزم ملی

9 سال پیش ( 1393/11/9 )
پدیدآورنده : خلیل ساعی  

احیای دریاچه ارومیه نیازمند یک عزم ملی است و قطعا باید مردم در این امر مهم ما را یاری کنند. اولویت‌های کاری ستاد احیای دریاچه ارومیه در این استان تعیین اقدامات اجرایی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و عملیاتی کردن کاهش40 درصدی از حقابه‌های سطحی و زیرزمینی و افزایش بهره‌وری از60 درصد آب باقیمانده در بخش کشاورزی با اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در حوضه آبریز دریاچه است.

امسال برای اجرایی شدن راهکارهای احیای دریاچه ارومیه از منابع دولتی 540 میلیارد و600 میلیون ریال اختصاص یافته است. در ادامه حمایت‌ها و همچنین تشویق دولت، برخی کارها در دست اقدام است. هدایت آب رودخانه آجی چای به پیکره آبی دریاچه ارومیه با لایروبی و مسیرگشایی و انتقال پساب تصفیه خانه‌های فاضلاب‌های استان که از مهم‌ترین طرح‌ها و راهکارهای اجرایی و عملی براساس اولویت کاری ستاد احیا در این استان است، شناسایی کانون‌های تولید ریزگرد نمکی و غیرنمکی و تثبیت آنها، توسعه کشت گلخانه‌ای، تغییر الگوی کشت از پرمصرف به کم‌مصرف، تجهیز چاه‌های کشاورزی به کنتورهای هوشمند و حجمی، جلوگیری از برداشت آب‌های غیرمجاز از آب‌های سطحی، تهیه نقشه‌های کاداستر زراعی و باغی اراضی حوضه آبریز دریاچه با ساماندهی مالکیت و صدور سند اراضی کشاورزان، توقف تمامی طرح‌های سدسازی در دست مطالعه و اجرایی و طرح‌های شبکه آبرسانی و آبیاری پایین دست حوضه دریاچه به استثنای سد نهند و چراغ ویس برای احیای دریاچه عملیات عمرانی آنها ادامه خواهد داشت. تدوین و پیاده‌سازی برنامه جامع آموزش، اطلاع‌رسانی، آگاه‌سازی، جلب مشارکت عمومی و جوامع محلی در راستای تدوین و پیاده‌سازی وضعیت موجود و اهمیت دریاچه ارومیه از دیگر طرح‌ها و راهکارهای اجرایی احیای این دریاچه است.

با توجه به این موضوع که معیشت 30 درصد از مردم استان آذربایجان شرقی مستقیما از بخش کشاورزی تامین می‌شود، بر همین اساس ستاد احیای دریاچه ارومیه به هیچ وجه به دنبال تعطیل یا حتی آسیب دیدن این بخش نیست بلکه معتقد هستیم تغییر الگوی کشت در بخش کشاورزی و استفاده از فناوری‌های نوین موجب راندمان بالای تولید در بخش کشاورزی، صرفه جویی در مصرف آب و کمکی برای احیای دریاچه خواهد شد. خوشبختانه بارش‌های اخیر اوایل سال آبی زراعی 93-94 موجب شده محدودیت موقت کشت آبی به طرح تغییر الگوی کشت یا طرح بهکاشت تغییر یابد و طرح محدودیت موقت کشت آبی امسال در استان آذربایجان شرقی اجرا نخواهد شد.

اکنون تحقق به حق خواسته‌های مردم در نجات دریاچه ارومیه وارد فاز عملیاتی شده است. بنابراین اطلاع‌رسانی و تبلیغات در این زمینه از اهمیت قابل توجهی برخوردار است و از دستگاه‌های مجری انتظار می‌رود در پیشبرد اهداف ملی ما را یاری کنند .
ماموریت اصلی شورای فرهنگی-اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه مدیریت بر احصای مشکلات پیش رو و پیگیری مدیریت صحیح آنها و ارائه گزارش نهایی است. همچنین ارائه اطلاعات و آگاهی‌رسانی جامع و درست از وضع موجود دریاچه و مسائل حوضه آن از جنبه‌های مختلف مانند آخرین وضعیت دریاچه، وضعیت کشاورزی حوضه، نسبت جمعیتی حوضه متاثر از بحران دریاچه و همچنین مسائل بهداشتی و انسانی از وظایف دیگر این ستاد است. جلوگیری از اطلاعات نادرست و پراکنده از کانال‌های مختلف و گاه ضد و نقیض از اولویت کاری کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات است.

مردم باید در پیگیری و پایش مصوبات ستاد از دستگاه‌های اجرایی سهیم باشند. براساس برنامه زمان‌بندی شده برای اجرا و درخواست ارائه گزارش ادواری از فرآیند پیشرفت کار و به‌تبع آن ارائه مستندات این اطلاعات و پیشرفت روند اجرای برنامه‌ها و شفاف‌سازی در اختیار مردم قرار می‌گیرد و این جزو لا‌ینفک وظایف اطلاع‌رسانی ستاد و مجریان طرح‌های مصوب کار گروه‌هاست. ستاد احیا در راستای ابلاغ مصوبات به دستگاه‌های اجرایی، نظارت و پایش اقدامات لازم را برای پروژه‌های در دست اجرا به عمل خواهد آورد، بنابراین احیای دریاچه ارومیه نیازمند یک عزم ملی است و قطعا باید مردم در این امر مهم ما را یاری کنند.

* نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/WpmIo84g
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه