چهارشنبه, ۱۳ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Wed, 3 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از اختصاص 2هزار میلیارد تومان اعتبار توسط صندوق توسعه ملی با سود ۱۱درصد برای صادرکنندگان خبر داد. دیروز مجتبی خسروتاج، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره مصوبه اخیر هیأت امنای صندوق توسعه ملی با حضور رئیس جمهوری که منجر به کاهش سود تسهیلات ریالی برای صادرکنندگان از محل منافع صندوق توسعه ملی تا ۱۱درصد شد، گفت: رقمی نزدیک به 2هزار میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به بانک های مختلف بازرگانی ارائه می شود تا به عنوان سرمایه در گردش در بخش صادرات مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته خسروتاج، برخی صادرکنندگان نسبت به بالا بودن نرخ سود تسهیلات اعتراض داشتند، این مسئله در جلسه هیأت امنای صندوق توسعه ملی مطرح شده و تصمیم گرفتند این رقم را به ۱۱درصد کاهش دهند. حالا ۲هزار میلیارد تومان تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی و از طریق بانک های مختلف به منظور سرمایه در گردش با سود ۱۱درصد به بخش صادرات اختصاص یافته است تا صادرکنندگان شرایط بهتری داشته باشند. البته که فعالان اقتصادی و صادرکنندگان از نرخ 11درصدی سود تسهیلات استقبال می کنند اما نسبت به اختصاص 2 هزارمیلیارد تومان برای میزان صادرات و صادرکنندگان ایرانی به دیده تردید می نگرند.

غلامرضا میری، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران در گفت وگو با سایت خبری اتاق تهران بیان کرد: تعداد صادرکنندگان ایرانی رقمی حول و حوش 50 هزار نفر است و حداقل در اتاق مشهد بیش از 5 هزار صادرکننده حضور دارد. بنابراین رقم 2 هزار میلیارد تومان قرار است به چه تعدادی از صادرکننده و به چه میزان برسد. او ادامه داد: البته نرخ 11درصد در مقایسه با نرخ 17و 18درصدی تسهیلات عادی رقم نسبتا خوب و مطلوبی است. ولی اگر قرار باشد واقعی بررسی شود، انتخابی بین بد و بدتر است. به هرحال در مقایسه با کشورهای دیگر نرخ 11درصدی نرخ بالایی است و رقابت پذیری را همچنان میسر نمی کند.

میری همچنین تاکید کرد: اما مهم ترین مسئله در این میان سازوکار اجرایی این تسهیلات است. به طور مثال واقعا در نهایت این تسهیلات 11درصد حساب می شود یا با شیوه کار بانک ها عملا میزان آن به 14درصد و بیشتر می رسد؟

او همچنین گفت: با توجه به اینکه میزان اختصاص یافته به این تسهیلات در مقایسه با تعداد صادرکنندگان کم است، این موضوع رانت پذیر است و باید بررسی و نظارت شود تا تنها افرادی که ارتباط های بیشتری دارند از این تسهیلات استفاده نکنند.

به هرحال همان طور که گفتم نرخ 11درصدی سود تسهیلات نسبت به نرخ های 18درصدی، نرخ وسوسه کننده ای است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/JTMnL1Ri
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگراماجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه