ابیگل جانسون (Abigail Johnson) رئیس و مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری فیدلیتی (Fidelity)، یک شرکت آمریکایی چندملیتی خدمات مالی است که یکی از بزرگترین گروههای صندوقهای سرمایهگذاری و سرویسهای مالی در جهان است. شرکت فیدلیتی توسط پدربزرگ ابیگل جانسون، یعنی ادوارد جانسون دوم (Edward Johnson II) تاسیس شد. در مارچ 2013، خانواده جانسون 49درصد از سهام این شرکت را در اختیار داشتند. ثروت 13میلیارد دلاری ابیگل جانسون او را به یکی از ثروتمندترین زنان جهان تبدیل کرده است. در سال 2015، مجله فوربس او را بهعنوان نوزدهمین زن قدرتمند جهان معرفی کرد.
ابیگل جانسون از دانشگاه (Hobart and William Smith) در رشته تاریخ هنر فارغالتحصیل شد. او مدتی را بهعنوان مشاور فعالیت کرد، سپس از هاروارد مدرک MBA گرفت و در سال 1988 بهعنوان تحلیلگر و مدیر سرمایهگذاری به فیدلیتی پیوست. جانسون در سال 1997 بهعنوان مدیراجرایی در بخش مدیریت و تحقیقات این کمپانی ارتقا یافت و از آن زمان در پستهای مختلفی در این بخش مشغول کار شد و سرانجام در آگوست 2012 بهعنوان رئیس این شرکت انتخاب شد.
به غریزهتان اعتماد کنید
با وجود اینکه اعتماد به غریزه چیزی بود که ابیگل جانسون در دانشگاه یاد گرفته بود، حتی با وجود چالشهایی که در فیدلیتی با آنها مواجه بود یا حتی این مسئله که چگونه زندگی، بچهها و شغل موردعلاقهاش را مدیریت کند، جانسون یاد گرفته که «بسیاری از مردم به شما توصیههایی خواهند کرد و با توجه به اینکه آنها چقدر شما را میشناسند، این توصیهها میتواند مناسب باشد یا نباشد.» او یاد گرفته است که فقط کافی است بدانید که چه چیزی برای شما از همه بهتر است تا بتواند در پایان یک روز، بهترین خودتان را بشناسید.
سورپرایزها هرگز خوب نیستند
بهعنوان یک مدیر، روش جانسون این است که سوالات بسیاری بپرسد و همیشه در مردم به دنبال پاسخ سوالاتش باشد. اگر مسئلهای به خوبی پیش برود، این سوال را میپرسد که چرا این موضوع موفق بوده است؟ اگر کاری به درستی پیشروی نکند، سوالش این است که چه کاری باید در این مورد انجام دهیم؟ چه ایدههایی میتواند در مورد کاری که با موفقیت پیش نرفته است، وجود داشته باشد و جانسون را به اهدافش برساند؟ حتی این سوال که آیا اهداف آنها اهداف درستی بوده است؟ و آیا آنها برای رسیدن به این اهداف درست کار کردهاند؟ و در پایان او به شفافیت اطرافیانش نیازمند است: «من خواستار اهدافی هستم که به پشتکار نیازمندند و تعهدی برای اندازهگیری پیشرفت نسبت به اهدافی که داریم، زیرا سورپرایز را دوست ندارم. حتی سورپرایزهای خوب را دوست ندارم.»
او از همه مدیرانش انتظار دارد در رأس همه آنچه که در بخششان اتفاق میافتد، باشند و بتوانند آن را با جزییات توضیح دهند.
کارتان هرگز تمامی نخواهد داشت
ابیگل جانسون میگوید: «اهمیتی ندارد چه پست و مقامی در یک سازمان دارید، مهم نیست چقدر کارتان را خوب انجام میدهید، کارتان هرگز تمامی نخواهد داشت. هر روز که از خواب بیدار میشوید، دنیا در حال تغییر است، مشتریانتان انتظار بیشتری از شما خواهند داشت.
رقبایتان با کار بیشتر و تلاش برای شکست دادن شما در همه زمینهها به شما فشار میآورند.» جانسون آماده چالش است. در واقع، اگر خواستههای مشتریان و فشار رقبا کوهی شیبدار باشد، جانسون با خوشحالی مسیری به سمت قله آن کوه میسازد. «هر روز باید با انرژی و ایدههای نو از خواب بیدار شوید تا بتوانید کسبوکارتان را پیش ببرید.»
به طور موثر ارتباط برقرار کنید
در آگوست 2012، جانسون از نظارت بر مدیریت دارایی به رئیس خدمات مالی فیدلیتی ارتقا یافت. از آنجا که او از مدیریت یک گروه که به همه مسائل آن آگاهی داشت به مدیریت سازمانی بزرگتر، گستردهتر و اجراییتر منصوب شده بود، این ارتقای شغلی نیازمند اصلاح در روش مدیریتی او بود. «در پست جدیدم، من افرادی حرفهای در فروش و بازاریابی داشتم که گزارش کارشان را به من میدادند، اما همچنین هزاران نماینده در مراکز تماس داشتم که به من گزارش میدادند.»
او فهمیده بود که باید تعامل بیشتری با کارمندان داشته باشد. «من باید یاد میگرفتم که با گروههای مختلفی با مدیران با گرایشها و موقعیتهای متفاوت ارتباط برقرار کنم و این موضوع یک چالش مدیریتی واقعی بود.»