نخستین کاری که قبل از خرید یک پیراهن باید انجام داد، چیست؟ لمس پارچه آن. عاملی که بیشترین اهمیت را در خرید دارد کیفیت پارچه است. پارچهای که به دلیل تماس مستقیم با پوست باید لطیف و مرغوب باشد. در فرانسه سالانه 40میلیون هزینه خرید لباسهای مردانه با قیمت 25 تا 150 یورو میشود. اما آیا قیمت بالا نمایانگر کیفیت بالاست؟ برای پاسخ به این پرسش، هشت پیراهن از نامهای تجاری مختلف خریداری کردیم و آنها را به آزمایشگاه معتبر LTC (آزمایشگاه نساجی کامبرسیس) بردیم. ابتدا کیفیت پارچهها بررسی شد و سپس مقاومت آنها در برابر پارگی و جرخوردگی توسط یک دستگاه الکترونیکی و همینطور مقاومت دکمههایش تست شد.
پس از آن لباسها را در دمای 40 درجه سانتیگراد به منظور بررسی کیفیت رنگ، تغییرات اندازه و میزان چروکی شستوشو دادیم و از سه کارشناس خبره تقاضا کردیم با چشمان بسته کیفیت این پیراهنها را قضاوت کنند. یک طراح پیراهنهای زنانه و کسی که حاضر شده با چشمان بسته هشت پیراهن مردانه را بررسی و قضاوت کند، میگوید: «من خشکی بیش از حد پارچه را نمیپسندم، ترجیح میدهم هنگام لمس کردن به نرمی ابریشم باشد.» یکی از نویسندگان وبلاگ مدهای مردانه میافزاید: « ضروری است که خریدار حتما آن را پرو کند. امکان ندارد که پیراهنی پیش از آنکه پوشیده شود خریداری شود، هر نام تجاری طراح خود را دارد و با توجه به طراحیهای مختلف، لباسها برای تمامی سایزها مناسب نیستند.»
مهمترین قسمت لباسها، شانهها هستند: درز سرشانهها هرگز نباید از شانهها پایینتر بیاید. زمانی که دستها کشیده در کنار بدن قرار دارند آستینها باید تا مچ دست همپوشانی داشته باشند و در نهایت برای اطمینان از اینکه پیراهن بادوام است چند عامل مانند دوخت درزها و استحکام دکمهها باید بررسی شود. یک متخصص تناسب پیراهنهای دوخته شده آماده درخانه طراحی مد «لیست قرمز»، با خنده میگوید: «هیچ چیز ناراحتکنندهتر از این نیست که صبح هنگامی که در حال آماده شدن برای رفتن به سرکار هستید، دکمه پیراهنتان کنده شود.»
هدف از این آزمایش، مشاهده تفاوتها از نظر کیفیت در بین پیراهنهایی با قیمت ارزان و پیراهنهای بسیار گران قیمت بود؛ نتیجه بسیار تعجبآور بود: همیشه آنهایی که گرانقیمتترین هستند لزوما از نظر کیفیت بهترین نیستند! مدیر آزمایشگاه نساجی «کامبرسیس» که این آزمایش را انجام داده است، میگوید: «همه این پیراهنها در استانداردهای قابل قبول هستند، اما تعداد مشخصی از آنها در برخی جنبههایی که با رنگ یا دکمهها دخیل بودند، ضعف نشان دادهاند و نتیجهای که ما قبول میکنیم یک پیراهن 30 یورویی مشابه پیراهن 100 یورویی است. طراح پیراهنهای زنانه میگوید: «من تا به حال اشتباهات بزرگی را از جنبه تولید در این مدلها، حتی بین ارزان قیمتها، مشاهده نکردم.»
در نهایت، جنس نخ و نوع دوخت است که تفاوت ایجاد میکند. همه چیز بستگی به هدفی دارد که مشتری به دنبالش است: پیراهنی با کیفیت، امروزی و با دوام، یا یک مدل متناسب با آخرین مد که ممکن است خیلی زود و سریعتر آسیب ببیند. در نتیجه نهایی آزمایش، نام تجاری (Massimo Dutti) ماکسیم دوتی که متعلق به شرکت مد اسپانیایی «ایندیتکس» و صاحب نام تجاری «زارا» نیز است با برترین امتیازات نسبت به دیگر نامهای تجاری، هر دو هدف را برآورده میکند: هم امروزی هستند و هم باب میل خریداران.