درست یک هفته است که از رونمایی برند ملی عسل (اکسیر) میگذرد. این برند که با همکاری اتحادیه سراسری زنبورداران و صندوق حمایت از توسعه زنبور عسل و همچنین جمعی از مسئولان دولتی وزارت جهادکشاورزی در امور دام به رسانهها معرفی شد، با هدف توزیع عسل طبیعی در فروشگاههای مربوطه در بازار فعالیت خواهد کرد. در مراسم هفته گذشته، مسئولان همگی به این برند امیدوار بودند و تأکید میکردند که از این پس، عسل طبیعی تحت لوای برند مذکور به دست مشتریان خواهد رسید.
اما تمام موضوع به همینجا ختم نمیشود. زیرا برخی از اتحادیهها از این اتفاق اظهار بیاطلاعی میکردند. این در حالی است که طبق گفته مدیرعامل صندوق، قرار است تولیدات عسل طبیعی 252 اتحادیه استانی در سراسر کشور از طریق این برند به بازار عرضه شود. به هر ترتیب، برخی از تولیدکنندهها تشکیل این برند را نوعی انحصارطلبی قلمداد کرده و معتقدند اتحادیه تنها برای فروش کالاهایی که گزینش کند، دست به چنین اقدامی زده است.
یکی از همین فعالان ناراضی بخش زنبورداری، روحالله جواهری است. به گفته وی، اگر قرار است چنین اتفاقی به صورت کشوری باشد، چرا بنده و اتحادیه شهرستان (خوانسار) از آن بیاطلاعیم؟ آیا این به معنی نوعی انحصارطلبی نیست؟ برخی از اتحادیههای دیگر شهرستانها نیز از رونمایی برند گفته شده ناآگاه بودند و در گفت و گو با «فرصت امروز» تأکید میکردند که اتحادیه سراسری به جای تمرکز بر فروش باید بر تولید متمرکز باشد، چراکه اکنون وضعیت تولید بهخاطر تغییر شرایط اقلیمی به وضعیت بحرانی رسیده و همین موضوع زمینه تقلب را فراهم میکند. آنها معتقدند که اگر گل و گیاه به اندازه کافی در دسترس زنبوردار باشد، احتمال تقلب برای وی به صفر میرسد.
از نظر آنها به هر حال، زنبوردار نیز برای امرار معاش احتیاج به درآمد مکفی دارد. اما وقتی شرایط فراهم نباشد، ممکن است برخی از آنها به فکر تولیدهای نامتعارف بیفتند. این وظیفه اتحادیه و صندوق حمایت از توسعه زنبور عسل است که باید به یاری آنها آمده و راهکاری برای خروج از بحران ارائه دهد.
به گفته برخی از کارشناسان این رشته، بهتر بود مسئولان مشکلات موجود را ریشهیابی و آنها را به روش درست حل میکردند. اما با ایجاد برند، دست روی آخرین مرحله یعنی فروش گذاشته و تولید را به طور کلی فراموش کردهاند. گذشته از اینها وقتی برای نشانهای استاندارد و کد بهداشتی، به وفور تقلب صورت گرفته و برخی از سودجویان به راحتی آنها را جعل میکنند، چه تضمینی هست که در آینده این اتفاق برای برند اکسیر نیفتد؟
با این اوصاف باید منتظر بود و دید که برند نامبرده چگونه میتواند اعتماد مشتریان را به خود جلب کند؟ آن هم در صورتی که بسیاری از تولیدکنندهها از تشکیل آن اظهار بیخبری کرده و چنین برندی را نوعی انحصارطلبی برای افرادی خاص میدانند.