آن سوی آبها بازار تبلیغات فوتبالی از ایران داغتر است. تبلیغاتچیها تمام توان و خلاقیت خود را به کار گرفته اند تا بهترین نمایش را از برند خود رقم بزنند؛ نمایشهایی که به رسم هر سال، حواشی متعددی را به دنبال داشت و نظرهای موافق و مخالف فراوانی از سوی رقبا و مصرفکنندگان درباره آن ابراز شد. در ادامه به تعدادی از آنها اشاره میکنیم.
تغییر نام لوفتهانزا به مناسبت جام جهانی
تب جام جهانی فوتبال چنان مدیران و برنامهریزان خطوط هواپیمایی لوفتهانزا، شرکت حامی اعضای تیم ملی فوتبال آلمان را فراگرفته که تصمیم گرفتهاند همزمان با برگزاری جام جهانی، لوگوی چاپ شده روی هواپیماهای خود را موقتا به فانهانزا (فان به معنای تماشاچی ورزشدوست) تغییر دهد. این شرکت ادعا کرده که این اقدام چیزی بیش از تغییر یک لوگو روی هواپیماها بوده و قرار است تجربه پرواز با خطوط هواپیمایی لوفتهانزا با خدمات متفاوت این شرکت به تجربهای متفاوت تبدیل شود. لوفتهانزا به مسافران خود وعده داده که در ایام برگزاری جام جهانی به همراه این شرکت تب ناب فوتبال و بهترین جو جام جهانی را تجربه میکنند. قرار است با فانهانزا شادترین هواداران جام جهانی به برزیل پرواز کنند تا لوفتهانزا به خطوط هوایی رسمی هواداران فوتبال تبدیل شود.
رقابت تنگاتنگ نایک و آدیداس
آدیداس به عنوان اسپانسر رسمی جام جهانی فوتبال، روی بازاریابی از طریق این مسابقات حساب ویژهای باز کرده و قرار است تا چند هفته دیگر نام آدیداس روی بیلبوردها، استادیومها و حتی کفشهای فوتبالیستهای کشورهای مختلف دنیا نقش ببندد و توپ رسمی این مسابقات هم از تولیدات آدیداس است، اما در این میان نایک رقیب دیرینه آدیداس هم بیکار ننشسته و در تلاش است تا پای بزرگترین ستارههای فوتبال را به تبلیغات خود باز کند. آگهی تبلیغاتی اخیر نایک که در آن نوجوانانی را نشان میدهد که کمکم به بازیکنان محبوبی چون رونالدو، رونی و نیمار تبدیل میشوند، به عنوان پربینندهترین آگهی تبلیغاتی این شرکت در یوتیوب شناخته شده است.
ساكهای ورزشی نایك با تكنولوژی چاپ سهبعدی
نایك با استفاده از تكنولوژی چاپ سهبعدی ساكهای ورزشی ویژه بازیكنان جامجهانی تولید میكند. دیزاین این ساكها بازتابی از الگوی چكمههای Flyknit این برند به شمار میرود. نایك با انجام این كار مدعی است كه توانسته اولین ساك ورزشی فوتبال را با استفاده از تكنولوژی چاپ سهبعدی برای جامجهانی فوتبال تولید كند. این كیف ورزشی قابل حمل «Rebento» نام دارد و این كلمه در زبان پرتغالی به معنای «انفجار» است. چنین كیفی به بازیكنان خاص و ممتاز (مانند رونالدو و رونی) داده شده و متاسفانه هنوز در دسترس مصرفكنندگان عادی قرار نگرفته است. به گفته مجله معماری و دیزاین «Deezen»، روكش این كیفها با كمك فناوری لیزر از نایلون ساخته شده و الگوی آن از صفحه گلمیخ واقع روی چكمههای Flyknitt این برند الهام گرفته شده است. به بازیكنان نیز یك جفت ساقبند با استفاده از تكنولوژی چاپ سه بعدی داده خواهد شد.
فولکس واگن رقیب جدی هیوندای
هیوندای که از سال 2002 حامی رسمی فیفا بوده و تا سال 2022 با این سازمان قرارداد دارد، در جام جهانی برزیل یک رقیب جدی را مقابل خود میبیند. فولکس واگن اعلام کرده که قصد دارد همزمان با پخش بازیهای جام جهانی برزیل، آگهیهای تبلیغاتی خودروی GTIخود را به صورت گسترده از سه شبکه تلویزیونی پربیننده پخش کند؛ خودرویی که در میان جوانان و اسپانیاییزبانها محبوب است و جام جهانی فوتبال به عنوان بهترین فرصت برای تبلیغ آن به شمار میرود.
گوشی ویژه نوکیا برای طرفداران فوتبال
شرکت مایکروسافت به عنوان صاحب جدید برند نوکیا قصد دارد به مناسبت جام جهانی فوتبال نسخه ویژهای از گوشی هوشمند لومیا 630 را به بازار ارائه کند که مجهز به یک دریافتکننده تلویزیون دیجیتالی است. از طریق این گوشی به آسانی میتوان به اخبار و برنامههای مرتبط با جام جهانی فوتبال دست پیدا کرد. گفته میشود که این گوشی فقط مختص برزیل است؛ بنابراین فقط کاربرانی را پوشش میدهد که برای تماشای مسابقات قصد سفر به برزیل را دارند. مایکروسافت در تلاش است با استفاده از فرصت بزرگ جام جهانی و از طریق ارائه خدماتی از این دست، نام نوکیا را همچنان در بازار تلفنهای همراه زنده نگاه دارد.
خلاقیت فوتبالی به شیوه رستورانهای زنجیرهای
مک دونالد و کی اف سی دو غول فعال در حوزه رستورانهای زنجیرهای هم در فاصله برگزاری بازیهای جام جهانی بیکار ننشستند و از این فرصت برای اعلام حضور استفاده کردند. مک دونالد با منوی غذاهای جدید و کی اف سی با یک آگهی تلویزیونی متفاوت. با این حال، کارشناسان عرصه بازاریابی و تبلیغات بر این باورند که مک دونالد در جام جهانی برزیل در زمینه خلاقیت از رقیب دیرینه خود پیش افتاده است.
برزیلبرگر هم به بازار آمد
رستورانهای زنجیرهای مک دونالد با آغاز جام جهانی ۲۰۱۴، ساندویچهای ویژه این جام را با نامهایی همچون برزیل برگر، مک ایتالیا و مک فرانسه به بازار عرضه کرده است. این رستوران به عنوان یکی از حامیان رسمی رقابتهای جام جهانی 2014 برزیل 800 شعبه در این کشور برپا کرده و قرار است به افتخار حضور هفت تیم قدرتمند برزیل، آمریکا، اسپانیا، آرژانتین، فرانسه، آلمان و ایتالیا در این رقابتها، هفت برگر مخصوص را که با توجه به سلایق غذایی مردم این کشورها تهیه شده است، تولید و رونمایی کند. هرکدام از این برگرها فقط در یک روز هفته سرو میشوند. یکشنبه مک برزیل، دوشنبه مک اسپانیا، سه شنبه مک آلمان، چهارشنبه مک فرانسه، پنجشنبه مک ایتالیا، جمعه مک آرژانتین، شنبه مک آمریکا در این رستوران در دسترس است. علاوه براین پای سیبهای انگلیسی، قهوه ایتالیایی و سایر مخلفات و چاشنیهایی با تم جام جهانی در شعب مختلف مک دونالد عرضه میشود.
سکوت برزیل به افتخار کی اف سی
رستوران زنجیرهای کی اف سی برای عقب نماندن از قافله رقبا، یک آگهی تبلیغاتی به مناسبت جام جهانی تهیه کرده است. در این آگهی تبلیغاتی یک پسربچه با کیفی پر از محصولات کی اف سی در مسیر خانه از خیابانهای زنده و پرهیجان زادگاه خود در برزیل عبور میکند. در این آگهی پسربچهها را در حال بازی با کارتهای فوتبال میبینیم و بازارهای رنگارنگی را مشاهده میکنیم که پر از شور و هیاهو است اما ناگهان با ورود به خانه و آغاز غذا خوردن همه سر و صداها قطع میشود و صدای راوی را میشنویم که میگوید: فقط موقع صرف غذا برزیل رنگ سکوت به خود میگیرد.