رفع تحریم و بهبود مناسبات سیاسی بازار آدامس را نیز بینصیب نگذاشته و پای آدامسهای ایتالیایی و اروپایی نیز به کشور باز شده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران، چند وقتی است که آدامس همراه همیشگی بیش از 70 درصد افراد جامعه شده است؛ از کودکان پنج ساله که با گریه از مادر خود طلب آدامس میکنند تا دانش آموزان و کارمندان و افراد مسن همه از مشتریان این جویدنی شیرین هستند. گشتی در سوپر مارکتهای سطح شهر حاکی از این است که بیش از 95 درصد بازار آدامس کشور در قبضه کشورهای خارجی از چین تا ترکیه است و میتوان گفت رفع تحریم و بهبود مناسبات سیاسی بازار آدامس را نیز بینصیب نگذاشته و پای آدامسهای ایتالیایی و اروپایی نیز به کشور باز شده است. بهطور متوسط هر فرد در هفته دو بسته آدامس مصرف میکند و با احتساب میانگین قیمت 5 هزار تومان در هفته 10 هزار تومان و در ماه 40 هزار تومان و در سال 480 هزار تومان مصرف آدامس هزینه دارد.
براساس این گزارش میتوان گفت هر مصرفکننده ایرانی سالانه با رقمی نزدیک به 500 هزار تومان به ایجاد شغل برای کارگران خارجی کمک میکند. این تنوع و فراوانی برندهای خارجی در بازار بهگونهای است که چند تولیدکننده آدامس کشور در این آشفته بازار مظلوم مانده و کمتر مورد توجه قرار میگیرند و حتی میتوان گفت برندهای خارجی نیز در تبلیغات گوی سبقت را از تولیدکنندگان داخلی ربوده و به تبلیغات گسترده در سطح شهر میپردازند. براساس آمار گمرک درفروردین ماه سالجاری لهستان، ترکیه، ایتالیا سه کشور مبدا واردات آدامس بدون قند به ایران هستند و رقمی نزدیک به 194 هزار و 907 دلار صرف واردات آدامس از ترکیه و 396 هزار و 155 دلار صرف واردات آدامس بدون قند از لهستان و 28 هزار و 832 دلار صرف واردات آدامس از ایتالیا شده است.
این گزارش میافزاید، در سال گذشته نیز جمهوری کره، ترکیه، ویتنام، امارات متحده عربی، لهستان، ایتالیا، ترکیه و سوییس از جمله کشورهای مبدا واردات آدامس بدون قند و حتی پوشیده شده از قند هستند. همچنین در سال گذشته 524 هزار و 507 دلار صرف واردات آدامس از کشور سوییس و 287 هزار و 969 دلار صرف واردات آدامس از ایتالیا به ایران شد. البته این تنها گوشهای از واردات رسمی آدامس به کشور است، در حالیکه به گفته فعالان این حوزه چند برابر آمار واردات رسمی این کالا از مبادی غیررسمی و بهصورت قاچاق به کشور وارد میشود. نکته مهم درخصوص واردات آدامس این است که به نظر میرسد هیچ نهاد یا سازمانی بهطور جدی بر مواد تشکیلدهنده آدامسهای وارداتی و نیز تاریخ مصرف آن نظارت نمیکند و بعضا به گوش میرسد آدامسهایی با تاریخ مصرف گذشته در سطح شهر به فروش میرسند.
قاچاق چندین سال است که در اقتصاد کشور جا خوش کرده و شرایط بهگونهای شده که اقتصاد و قاچاق گویی دو برادر شدهاند که جدایی از یکدیگر برایشان امکانپذیر نیست، اگرچه صحبت از قاچاق امری جدید نیست اما بیتوجهی به این پدیده اثراتی دارد که در درازمدت خود را نشان میدهد. این گزارش میافزاید، بسیاری از مسئولان و فعالان این حوزه این حجم عظیم آدامس به بازار را ناشی از قاچاق میدانند اما جای این سوال است که با وجود تاکیدات بسیار بر حمایت از تولید داخل چرا تبلیغات برندهای خارجی در سطح شهر گستردهتر از برندهای داخلی است و اگر آدامسهای ایتالیایی رسما به کشور وارد میشوند چرا زمینه تبلیغات گسترده آن در سطح شهر فراهم شده است؟