قتی قصد خرید یک گوشی تلفن همراه، تبلت و... را داریم، سیر ورود مدلهای جدید این محصولات به بازار در ما تاملی عمیق ایجاد میکند؛ بلافاصله به شک میافتیم که مبادا در هفتههای آینده مدل جدیدتری به بازار عرضه شود و ما از انتخاب خود ضرر کنیم.
شاید این مسئله بزرگترین چالش شرکتهای تولیدکننده محصولات کالاهای فصلی و سالانه برای ساخت تیزرهای تبلیغاتی باشد. اگر محصول جدید حوزه فناوری به نوعی تبلیغ شود که فروش مدلهای پایینتر را تحت تاثیر قرار دهد، در مجموع به خریداران برند اضافه نخواهد شد.
از این رو، کارشناسان معتقدند اگر تبلیغات محصول جدید بهگونهای طراحی شود که بر فناوری آن تاکید کند و این پیام را به مخاطب انتقال دهد که با خرید خود بهترین و باکیفیتترین محصول را انتخاب کرده است یا محصول او در رقابت با برندهای دیگر از قیمت مناسبتری برخوردار است، به طور قطع بیشترین اثرگذاری را در جذب مشتری خواهد داشت.البته در این تبلیغات باید به رفع نیاز مشتریان تاکید و با مطرح کردن کیفیت و تفاوت آن با مدلهای قبلی به نیازهای جدید مشتریان پاسخ داده شود.
تبلیغات متفاوت مدلهای جدید
همواره ورود مدلهای جدید یک محصول شرکتها را برای ساخت کلیپهای متفاوت با هزینههای بالایی مواجه میکند، از این رو شرکتها به دنبال حداکثر بهرهبرداری از این آگهیها هستند تا در کنار برندسازی و به رخ کشیدن توانایی خود در ارائه مدلهای جدید، مشتریان بیشتری به متقاضیان خود اضافه کنند.
یک کارشناس بازاریابی در رابطه با نحوه ارائه اطلاعات مدلهای جدید شرکتها به «فرصت امروز» میگوید: بهتر است آگهی تبلیغاتی نسبت به مدلهای قبلی متفاوتتر ارائه شود، یعنی مخاطب با دیدن تصویر تبلیغ بدون آگاهی از متن آن متوجه مدل جدید ارائه شده بشود. از این رو، ایدههای جدید در ساخت تیزرها میتواند در بخشهای صدا، تصویر یا رنگ باشد که همواره یکی از سریعترین راههای معرفی محصول به بازار است.
محمد پورولی با اشاره به اینکه ساخت تبلیغات کالاهای جدید باید با محوریت کیفیت و ویژگیهای مدل جدید ارائه شود، ادامه میدهد: تبلیغات مدل جدید باید با تاکید بر ارتقای فناوری کالای قبلی و همچنین ارائه خدمات و امکانات بیشتر نسبت به مدلهای قبلی عرضه شود تا مشتری به این باور برسد که مدل جدید از قابلیت بالاتری برخوردار است.
او با نگاهی به اهمیت فناوری و کاربرد آن در فروش بیشتر محصولات میافزاید: مشتریان در زمانی که یک مدل جدید به بازار عرضه میشود به دنبال یافتن تفاوت آن با مدلهای قبلی از نظر فناوری و... هستند. به همین دلیل، در ساخت کلیپها و معرفی محصول جدید باید فناوری اضافه شده پررنگ شود. البته باید توجه کرد که تبلیغات به نوعی ارائه شود که مخاطب محصول را برای آینده بداند که بهزودی قدیمی نخواهد شد.
رونمایی مدل جدید پیش از ورود به بازار
یک کارشناس تبلیغات با اشاره به اینکه اطلاعرسانی مدل جدید محصول باید پیش از ارائه آن به بازار انجام شود، اظهار میکند: شرکت اپل یک سال پیش از اینکه مدل جدید گوشی همراه را روانه بازار کند با برگزاری مراسمی از آن رونمایی کرد تا ضمن معرفی آن، قدرت شرکت را به رخ برندهای رقیب بکشد، چراکه در آن رونمایی اعلام کرد شرکتهای دیگر فناوری ساخت این محصول را ندارند، بنابراین معرفی محصول پیش از ورود به بازار نشاندهنده اعتماد شرکت به تولید خود است.
رشید عطارپور با تاکید بر در دسترس بودن کالا در زمان تبلیغ میافزاید: زمانی که مدل جدید را تبلیغ میکنیم، محصول باید در بازار موجود باشد تا مشتریان را به خرید آن تشویق کنیم و اگر مشتری در مراجعه برای خرید با نبود کالا مواجه شود انگیزه خرید برند کاهش خواهد یافت.
او با نگاهی به اهمیت توجه شرکتها در برآورده کردن نیاز مشتری در ارائه مدلهای جدید میگوید: شرکتها وقتی میتوانند در فروش مدلهای جدید موفق باشند که مشتری تمام نیاز خود را در آن ببیند و آنقدر خود را وابسته به آن بداند که منتظر ورود مدلهای آینده نماند، زیرا در این صورت ممکن است به فعالیت او لطمه وارد شود.
معرفی کالا در کنار تولیدات قبلی
رشید عطارپور با اشاره به اینکه در تبلیغات نشان دادن سیر تکامل تولید منجر به برندسازی خواهد شد، میگوید: شرکتها وقتی در تبلیغ کالاهای خود بر مدل جدید تمرکز میکنند و مدلهای قبلی را نیز نمایش میدهند در واقع نگاهی به آینده و پیشرفت محصولات را به نمایش میگذارند. حال اگر این مسئله با نشان دادن تغییر نیاز مخاطب باشد میتواند در فروش محصول اثر بیشتری بگذارد. به عبارت دیگر وقتی مخاطب پی میبرد که شرکت مدلهای محصول خود را در جهت به روز کردن و سهولت در انجام فعالیتهای مشتریان به بازار عرضه میکند، برند شرکت را تقویت خواهند کرد.
او با بیان اینکه ارائه روشهای استفاده از کالا در تبلیغ میتواند بر مشتریان محصول بیفزاید، ادامه میدهد: استفاده از مدلهای جدید ممکن است به دلیل به کارگیری فناوری بالا، با پیچیدگیهایی همراه باشد که برخی از مشتریان در ابتدا نتوانند با آن کار کنند.
حال اگر در همین تبلیغات روشهای استفاده صحیح به نمایش گذاشته شود مشتریان بیشتری به سوی خرید محصول کشیده میشوند اما باید به این موضوع توجه داشت که این مسئله نباید بهانهای برای طولانی شدن مدت زمان تبلیغ شود.
عطارپور با مطرح کردن این موضوع که تبلیغات مدلهای جدید به حفظ مشتریان کمک میکند، میافزاید: وقتی شرکتی به بهانه مدلهای جدید برند خود را در تبلیغات به نمایش میگذارد، از طولانی شدن فاصله زمانی بین تبلیغات جلوگیری میکند و همواره شرکت با مخاطبان در ارتباط خواهد بود.
این در حالی است که شرکتهایی که مدلهای جدید کمتری ارائه میکنند به طور ناخودآگاه میزان تبلیغات آنها کاهش مییابد و ارتباط آنها با مشتریان کمتر میشود. تبلیغات مدلهای جدید علاوه بر اینکه قدرت شرکت در به روزرسانی محصولات را افزایش میدهد، با نمایش مدلهای گوناگون در جهت برندسازی برای کسبوکار نیز عمل میکند. از این رو، شرکتها با متنوع کردن مدل محصولات خود میتوانند همواره در ذهن مخاطب باقی بمانند و از این طریق مشتریان بیشتری جذب کنند.