در حال حاضر شبکه های اجتماعی در صدر توجهات افراد قرار دارد. درواقع این امر بسیار محتمل است که در طول روز تلویزیون مشاهده نکنید یا از خانه بیرون نروید که با مواردی نظیر بیلبوردهای تبلیغاتی مواجه شوید، با این حال آمارها حاکی از آن است که افراد حداقل یک ساعت از شبانه روز خود را به شبکه های اجتماعی اختصاص می دهند. این امر باعث خواهد شد تا در کنار از بین رفتن مرزها، شانس دیده شدن بسیار بالایی را داشته باشید، با این حال نباید تصور کنید که وجود پتانسیل خوب به معنای آن است که تنها با حضور فعال، می توان به موفقیت دست پیدا کرد. واقعیت این است که بسیاری از صفحات تجاری، دستاورد قابل توجهی نداشته و این امر باعث شده است تا در این مقاله به 7 قانون موفقیت در استفاده تجاری از شبکه های اجتماعی بپردازیم.
1-هر فعالیتی به بودجه نیاز دارد
رایگان بودن بستر شبکه های اجتماعی باعث شده است تا بسیاری از افراد از اهمیت اختصاص بودجه غافل شوند. درواقع نمی توان برندی را متصور شد که یک فرد غیرحرفه ای به تنهایی بر روی آن فعالیت نماید. در این زمینه شما به تولید محتوا نیاز خواهید داشت که برای آن یک تیم مناسب را می خواهید. درواقع اگر محتواهای منحصر به فرد خود را نداشته باشید، دلیلی نیز جهت دنبال کردن شما وجود ندارد. در این زمینه کیفیت کار بسیار مهم بوده و بدترین اقدام این است که صرفا با گوشی تلفن همراه خود و بدون آگاهی از تکنیک های عکاسی و فیلم برداری، در این زمینه اقدام کنید. این نکته را هم به خاطر داشته باشید که در حال حاضر، مهمترین فعالیت بازاریابی تولید محتوا بوده و به همین خاطر توصیه می شود که سایر روش های پرهزینه که کارآمدی خود را از دست داده اند، کنار گذاشته و تمرکز اصلی خود را بر این بخش قر ار دهید. در نهایت فراموش نکنید که بودجه بندی یک مهارت بوده و تکنیک آن با توجه به حوزه کاری و شرایط برند شما تفاوت هایی را خواهد داشت. به همین خاطر کپی برداری در این رابطه ابدا کاربردی را ندارد.
مطلب مرتبط: مهمترین اقدامات برای استفاده تجاری از شبکه های اجتماعی
2-اهداف خود را بشناسید
هنگامی که نسبت به اهداف خود آگاه نباشید، این موضوع باعث خواهد شد تا قادر به همگام سازی اقدامات نباشید. در این راستا توصیه می شود که قبل از تعیین استراتژی و اقدامات، چندین هدف اصلی را شناسایی نمایید. در این راستا تک هدفی بودن، منجر به اتفاقات بسیار بد خواهد شد. برای تعیین اهداف، شناسایی درست نیازها، امری کاملا ضروری خواهد بود. در زمینه انتخاب اهداف، صرفا توجه به نیازهای خودتان کافی نبوده و لازم است تا نگاهی به وضعیت جامعه هدف داشته باشید. درواقع تعیین اهداف، قبل از هر اقدام عملی باید انجام گیرد.
3-موارد کارآمد و بی نتیجه را بشناسید
این امر یک واقعیت است که تصور شما ممکن است با واقعیت موجود، تفاوت های بسیار زیادی را داشته باشد. در این راستا فراموش نکنید که روش مناسب سال گذشته ممکن است دیگر کاربردی نداشته باشد. به همین خاطر ضروری است تا فهرستی را ایجاد کنید که براساس آن بتوان موارد کاربردی و آنهایی را که دیگر نتیجه بخش نیستند، به خوبی بشناسید. در این راستا فراموش نکنید که این اقدام شما باید به صورت مداوم تکرار شود. این امر باعث خواهد شد تا همواره موارد بهتری را بیابید. در این راستا با تمرکز بر روی تغییرات برندهای برتر، می توان نسبت به الزامات جدید، در مدت کمتری به آگاهی دست پیدا کرد.
4-رقبای خود را بشناسید
یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که رقبای خود در عرصه ای که فعالیت دارید را به خوبی زیر ذره بین قرار دهید. در این راستا حتی یک صفحه در شبکه اجتماعی موردنظر شما نباید فراموش شود. این موضوع نه تنها شما را به درک بهتری از شرایط می رساند، بلکه زمینه بسیاری از اتفاقات ناگوار را از بین خواهد برد. برای مثال ممکن است یکی از رقبا، مطلبی را منتشر کرده باشد که طعنه به شما بوده و در صورت عدم پاسخگویی سریع، اعتبار شما تا حد زیادی تخریب خواهد شد.
5-از تناسب بخش های مختلف با اهداف خود اطمینان داشته باشید
تیمی که در شبکه موردنظر شما فعالیت دارد و سطح بودجه، باید متناسب با اهداف شما باشد. درواقع ضعف در هر یک از آنها باعث می شود تا با مشکلات بسیاری مواجه شده و به نتایج موردنظر دست پیدا نکنید. در کنار این موضوع فراموش نکنید که شما باید آیندهنگری داشته باشید. برای مثال ممکن است برای سال آینده، شما به دو برابر کردن تیم مدیریت صفحه خود نیاز داشته باشید. بدون شک اگر از همین امروز برای آن برنامهریزی نکنید، ممکن است با مواردی نظیر کسری بودجه مواجه شوید.
6-تفاوت صفحات تجاری و شخصی را درک کنید
یکی از اشتباهات بسیار رایج این است که افراد ضرورت تفاوت صفحه تجاری و شخصی را درک نکرده اند. همین امر باعث می شود تا شانس رشد آنها بسیار محدود باشد. درواقع در یک صفحه شخصی، شما هر آن چیزی را که دوست دارید به اشتراک خواهید گذاشت، با این حال در صفحات تجاری، خواست مشتری مهمترین اصل محسوب می شود.
مطلب مرتبط: 4 اشتباه رایج در استفاده تجاری از شبکه های اجتماعی
7-ارتباط لازم را ایجاد کنید
در نهایت نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که تمامی بخش های کسب و کار شما باید با یکدیگر ارتباط داشته باشد. برای مثال صفحه شما در شبکه اجتماعی اینستاگرام باید معرف سایت، محل کار و کارمندان شما نیز باشد. بدون این ارتباطات، بدون شک نتایج شما نیز بسیار محدود خواهد بود. همچنین فراموش نکنید که شما باید تنوع بالایی را داشته و با افراد معتبر همکاری نمایید. در این راستا همکاری با بهترین افراد حوزه کاری شما در کنار تعامل با اینفلوئنسرها، وضعیت شما را در زمانی کم، به مراتب بهبود خواهد بخشید.