بازاریابی در رسانه های اجتماعی توانسته به یکی از استراتژی های مهم و کاربردی در رشد و توسعه کسب و کارها مبدل شود و اکثر شرکت ها و برند ها با ایجاد حساب کاربری در آنها و انتشار عکس ها و مطالب خود در پی گسترش بازار از طریق رسانه ها هستند.
۲. چه چیزی می خواهید به مخاطبان تان بگویید؟
معمولا برندهایی را می بینید که به انتشار نقل قول هایی از مخاطبان شان، نکات الهام بخش (درباره سبک زندگی و کسب و کار) و الگوهای رفتاری خود در رسانه های اجتماعی می پردازند. از سوی دیگر شرکت ها و برندهایی هستند که اقدام به انتشار مطالبی می کنند که با هویت و ساختار برندشان همسو نیست و هدف شان ساخت ارتباطات جدید در رسانه های اجتماعی است.
باید هدف اصلی حضور و بازاریابی در رسانه های اجتماعی ساخت و توسعه جامعه ای از هواداران باشد تا با نمایش کسب و کار و علت حضور در آن، موجب جذب مخاطبان بیشتر و تبدیل آنها به مشتریانی وفادار شود.
برای اجرای این برنامه بهتر است از روش ساده و تاثیرگذاری که توسط آکادمی جیمز کولینز ارائه شده است، استفاده کنید. با بهره گیری از این سیستم به راحتی می توانید تصویر روشنی از برندتان را به مخاطبان نشان دهید.
در ابتدا باید کالا یا خدمات خود را به درستی بیان کنید، برای مثال: «ارائه دهنده خدمات دیجیتال مارکتینگ»، سپس به بیان پنج دلیلی که چرا کالا یا خدمات شما برای مخاطبان تان مفید و ضروری است بپردازید. با طرح این سوال شروع کنید که چرا کالا یا خدمات شما مهم است؟ این پروسه را پنج بار تکرار کنید.
در انتها می توانید موجودیت کسب و کار خود و نقشی را که در زندگی مشتریان تان دارد، مشخص کنید. به طور مثال: گزارش از موسسه کولینز.
یک شرکت تولید کننده آسفالت و ماسه می تواند به این اشاره کند که ما تولیدکننده آسفالت و ماسه هستیم. بعد از طرح چند چرا، به این نتیجه می رسد که تولید آسفالت و ماسه اهمیت دارد، زیرا تولید باکیفیت آنها نقش مهمی در امنیت و تجربه مردم خواهد داشت، زیرا رانندگی روی جاده هایی با آسفالت بی کیفیت، خطرناک و ناراحت کننده است، زیرا هواپیمای مسافربری نمی تواند با امنیت روی باندی با آسفالت نامرغوب فرود آید.
با طرح سوالات و جواب هایی به این شکل هدف کلی مشخص می شود. برای ارتقای سطح زندگی مردم باید کیفیت محصولات ساخت بشر بهبود یابد.
این متد توسط بسیاری از برندهای بزرگ برای تعیین اهداف و موجودیت شان به کار گرفته شده است و این اهداف در احساسی که می خواهید در رسانه های اجتماعی به مردم منتقل کنید بسیار اهمیت دارد، زیرا تمامی مطالب و محتوایی را که می خواهید در رسانه ها منتشر کنید، هم راستا با این اهداف انجام می گیرد که این امر به ساخت و توسعه برند شما کمک می کند.
زمانی که هدف مشخصی داشته باشید، تعیین می کنید که چه مطالبی را باید ارسال کنید، چه چیزی را باید با مخاطبان خود به اشتراک گذارید. خودداری از انجام این کار و ارسال مطالب و محتوایی که با اهداف و موجودیت شما همسو نباشد می تواند به برند و هویت شما آسیب رساند.
۳. می خواهید مخاطبان تان چه کاری انجام دهند؟
این موضوع پیچیده ای است که در هر برنامه بازاریابی باید به آن توجه شود! خواسته شما از کاری که مردم پس از مشاهده مطالب شما باید انجام دهند، چیست؟ اگر مطالب شما برای آنها جذاب نباشد، روی آن کلیک نکنند یا ثبت نامی از سمت آنها انجام نشود باید استراتژی خود را بهینه سازید. این موضوع بسیار اهمیت دارد که هدف خود را از استراتژی بازاریابی در رسانه های اجتماعی مشخص کنید که این هدف می تواند در کمپین های مختلف متفاوت باشد.
نکته کلیدی در اینجا بازگشت سرمایه ای است که بازاریابی در رسانه های اجتماعی نسبت به دیگر برنامه های بازاریابی در پی خواهد داشت.
معیارهای خود را برای بازاریابی در رسانه های اجتماعی مشخص کنید.
اگر هدف کمپین شما افزایش فروش است، شما باید میزان کلیک، میزان فروش و میزان تبدیل را (مشتریانی که از سمت رسانه ها با شما آشنا شده اند) حساب کنید.
اگر هدف کمپین شما افزایش وفاداری در مشتریان فعلی است، باید میان بازگشت، تمایلات و احساسات آنها نسبت به برندتان را اندازه گیری کنید.
اگر هدف کمپین افزایش آگاهی از برند است، باید میزان رشد هواداران، میزان اشتراک گذاری، تعداد لایک ها و اعضای جدید را اندازه گیری کنید.
براساس در هر کمپین بازاریابی در رسانه های اجتماعی به یکی از موارد فوق پرداخته می شود، همچنین موارد زیاد دیگری وجود دارد که می توانید در هر کمپین اندازه گیری کنید. موارد ذکر شده مهم ترین المان هایی است که باید به آنها پرداخته شود.
زمانی که می خواهید کمپین خود را بسازید تمرکز شما باید به این باشد که آیا این پلن می تواند بازار هدف را به سمت معیارهای شما سوق دهد؟
مشاور و مجری دیجیتال مارکتینگ