ایده اولیه شکلگیری یاهو، توسط دو دانشجوی فارغالتحصیل دانشگاه استنفورد در رشته مهندسی الکترونیک به نامهای جری یانگ و دیوید فیلو شکل گرفت. در ابتدا آنها در پی طراحی سرویسی بودند که بتواند لیستی از وبسایتهای مورد علاقه آنها تهیه کند. همین ایده اولیه توانست در سال 1995 منجر به ایجاد یاهو داتکام بهعنوان ابزاری برای جستوجو در وبسایتهای اینترنتی شود.
یاهو توانست در همان سالهای اولیه موفقیت بسیاری کسب کرده و بهعنوان محبوبترین موتور جستوجوگر اینترنتی بین مردم شناخته شود. این پیشرفت تا اندازهای بود که در ابتدای سال 2000، هر سهم یاهو در بازار با قیمت 118. 75 دلار معامله می شد. در سالهای 2002 تا 2005 شرکت یاهو همکاریهایی را با برخی شرکتهای مخابراتی و شرکتهای فراهمآورنده خدمات اینترنتی، برقرار کرده و به دنبال ایجاد خدمات پهنای باند با محتوای غنی در رقابت با شرکت AOL برآمد. شرکت یاهو در سال 2004 در پاسخ به انتشار جی میل از طرف شرکت گوگل، حافظه رایگان تخصیص داده شده به حسابهای کاربری خود را تا یک گیگابایت افزایش داد.
همکاری یاهو با مایکروسافت در سال 2005 از طریق سازگار کردن سرویسهای اماسان، مسنجر و یاهومسنجر آغاز شد و همین مسئله زمینهساز تلاش چندساله شرکت مایکروسافت برای خرید شرکت یاهو بود که هربار با مخالفت مالکان یاهو روبهرو شد. رقابت یاهو با گوگل، از همان زمان تاسیس شرکت گوگل آغاز شده و تا به امروز همچنان ادامه دارد. در این رقابت، یاهو همواره یک قدم از رقیب خود عقبتر بود تا جایی که امروز بالغ بر 85 درصد از کاربران اینترنت، استفاده از موتور جستوجوگر گوگل را به یاهو ترجیح میدهند.
یاهو برای باقی ماندن در فضای رقابت، به سرعت دامنه فعالیتهای خود را گسترش داده و امکاناتی همچون سرویس ایمیل، سرویس محبوب یاهومسنجر، شبکه اجتماعی یاهو 360، گروههای یاهو، بازیهای آنلاین، اخبار و اطلاعات، فروشگاههای آنلاین و امکانات حراج اینترنتی را برای کاربران خود در نظر گرفت. درآمد یاهو از ارائه موتور جستوجوگر، تبلیغات محلی، محصولات، خدمات، وبسایت و... به دست میآید. بخش عمدهای از درآمدهای این شرکت، به درآمدهای ناشی از تبلیغات اختصاص دارد تا جایی که در آمار انتشاریافته در ژانویه 2010، یاهو بزرگترین سهم بازار را در نمایش تبلیغات آنلاین به خود اختصاص داد. یکی از اقدامات یاهو، ارائه خدماتی تحت عنوان املاک یاهو بوده است که در آن اطلاعات مرتبط با خرید، فروش و اجاره بیش از چهار میلیون ملک در اختیار کاربران قرار داده شده و این وبسایت بهعنوان یکی از برترین وبسایتهای فعال در زمینه املاک شناخته میشود.
در سال ۲۰۱۲، یاهو توانست پس از گوگل، فیسبوک و یوتیوب، عنوان چهارمین سایت پربازدید جهان را به خود اختصاص دهد. در سال 2013 یاهو به دنبال اعلام قطع ارتباط با کشور ایران، نام ایران را از بین کشورهای موجود در لیست ثبتنام برای سرویس ایمیل حذف کرد و به این ترتیب تا سال 2014 که مجددا اسم ایران به این لیست اضافه شد، کاربران ایرانی امکان استفاده از سرویس ایمیل یاهو را نداشتند. با گذشت مدتزمانی کمتر از 20 سال از زمان تاسیس این شرکت، امروز دفاتر مرکزی شرکت یاهو در 24 نقطه جهان از جمله اروپا، آسیا، آمریکای لاتین، استرالیا، کانادا و آمریکا مستقر بوده و یاهو به جمعیتی بالغ بر 165 میلیون کاربر در سراسر جهان خدمترسانی میکند.