همه چیز از یک اختلافنظر ساده شروع شد. نخستین ملاقات سرگئی برین، دانشجوی سال دوم علوم کامپیوتر دانشگاه استنفورد با لری پیج در سال 1995، مقدمهای برای شکلگیری ایده تاسیس یکی از سرآمدترین برندهای کنونی جهان شد. اختلاف نظرهای آنها در همان برخورد اول در کمپ دانشگاه استنفورد، آنقدر زیاد بود که شاید هیچیک از آنها تصور نمیکردند پروژه تحقیقاتیای که آن را BackRub نامگذاری کرده بودند بتواند زمینه ساز یک همکاری طولانیمدت میان آنها شود. به گفته پیج، آنها به جای اینکه از همان ابتدا به دنبال تاسیس یک کمپانی باشند، یک مشکل را شناسایی کرده و درصدد حل آن برآمدند.
این دو دانشجو تصمیم داشتند تا زمان به پایان رساندن تز دکترای خود، ایده پروژه تحقیقاتیشان درخصوص طراحی یک موتور جستوجوگر را که میتوانست میزان اهمیت سایتها را در نتایج جستوجو تعیین کند، تجاریسازی نکنند اما زمانی که نسخه اولیه موتور جستوجوی طراحی شده توسط آنها توانست پاسخگوی بالغ بر 10 هزار جستوجو در روز باشد، آنها تصمیم گرفتند شانس خود را امتحان کنند.
آنها موفق شدند با حمایت 100 هزار دلاری مدیرعامل شرکت سانمیکروسیستم، در سال 1998 شرکت خود را تحت عنوان گوگل تاسیس و گاراژ خانه یکی از دوستان خود را در منلوپارک کالیفرنیا به عنوان نخستین محل رسمی برای دفتر کارشان انتخاب کنند. از همان روزهای ابتدایی شکلگیری برند گوگل، جلب رضایت کاربران در اولویت استراتژیهای این کمپانی قرار داشت تا جایی که تا قبل از سال 2009 که گوگل نخستین تبلیغ تلویزیونی خود را منتشر ساخت، بازاریابی دهان به دهان در اولویت شیوههای تبلیغاتی مورد استفاده توسط این شرکت بود.
باور غالب در گوگل آن است که زمانی که شما موفق به ساخت یک محصول خوب شوید، مردم خودشان به اندازه کافی درباره آن صحبت میکنند. شرکت گوگل با سرعت قابلتوجهی رشد خود را آغاز کرد تا آنجا که در سال 2000 تنها بعد از گذشت مدت زمانی کمتر از دو سال از زمان تاسیس، بیش از 150 کارمند را در خود جای داده بود؛ بالغ بر نیمی از این کارمندان را مهندسان و تیم تحقیق و توسعه تشکیل میدادند.
گوگل در آن زمان خود را بهشدت مشتاق سرمایهگذاریهای سنگین روی بخش تحقیق و توسعه نشان میداد؛ اصلی که همچنان در این شرکت حرف اول را میزند. همین سرمایهگذاریهای سنگین روی بخش تحقیق و توسعه بود که به شرکت گوگل کمک کرد بتواند به سرعت حوزه فعالیت خود را گسترش دهد و در مدت زمانی بسیار کوتاه، از یک شرکت ارائهدهنده موتور جستوجوگر، به شرکتی فعال در عرصه تبلیغات، ارائه سیستم عامل، گوشیهای تلفنهمراه و حتی خودروهای هوشمند تبدیل شود.
یکی از بحث برانگیزترین اقدامات گوگل، نمایش تبلیغات هدفدار در نتیجه پایش حساب کاربری جیمیل افراد بود؛ اقدامی که در ابتدا مخالفتهای بسیاری را به همراه داشت اما گوگل در برابر تمام مخالفتها ایستادگی کرد و سعی کرد اطمینان مردم را نسبت به حفاظت از حریم شخصی آنها جلب کند تا جایی که امروزه گوگل بهعنوان یکی از برترین شرکتهای ارائهدهنده سرویس ایمیل شناخته میشود و ایده بحثبرانگیز پایش حساب کاربری افراد نیز دیگر امروز توسط بسیاری از برندهای مطرح دنیا مورد استفاده قرار میگیرد.
تا جایی که فیسبوک، صدها میلیون دلار هزینه را صرف ارسال تبلیغات هدفدار میکند. گوگل در سال 2007 توانست با عرضه سیستم عامل اندروید، محبوبیت خود را بیش از پیش گسترش دهد؛ از آن زمان تاکنون بسیاری از بزرگترین برندهای تلفنهمراه، گوشیهای خود را با سیستم عامل اندروید گوگل به بازار عرضه میکنند و این پروژه سود و اعتبار قابلتوجهی را برای گوگل به همراه داشته است. با گذشت تنها 16 سال از زمان تاسیس شرکت گوگل، این شرکت توانسته است در سال 2014 بیش از 70 دفتر در 40 کشور جهان داشته باشد.
علت این موفقیت را شاید بتوان در آن دانست که شرکت گوگل هیچگاه به موفقیتهای فعلی خود اکتفا نکرده و همواره در پی شناسایی فضاهای خالی بازار بوده است. برخی از عوامل موفقیت گوگل را میتوان در تمرکز بر کاربر به عنوان اولویت اول در تمام کارها، سرمایهگذاری در پروژههای تحقیق و توسعه در طولانیمدت، جاری ساختن روحیه خلاقیت و نوآوری در سازمان، ایجاد محیط بسیار آرام و مفرح در محل کار برای کارکنان و تمرکز بر کار تیمی دانست.