همین دیروز بود که راجع به گوجهفرنگی گزارش مفصلی نوشتیم و علت گرانی آن را در دورهای معین شرح دادیم. حال یکی از مدیران جهادکشاورزی، خیال مصرفکنندگان را از بابت قیمت این محصول تا پایان سال راحت کرده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از افزایش عرضه گوجهفرنگی مناطق مختلف کشور به بازار مصرف و کاهش قیمت آن خبر داد و گفت: اکنون قیمت این محصول در بازار مصرف کیلویی چهار هزار تومان است که تا پایان ماه جاری روند کاهشی دارد و برای تامین گوجهفرنگی تا پایان سال کمبود و افزایش قیمت نخواهیم داشت.
سیدمحمد موسوی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: تولید سبزی و صیفی در کشور، مازاد بر نیاز داخلی است اما با توجه به شرایط خاص اقلیمی که وجود دارد هنگامی که تولید یک منطقه میخواهد با تولید منطقه دیگر در دو بازه زمانی متفاوت وارد بازار شود، در برخی اوقات وقفهای چند هفتهای باعث ایجاد نوسان قیمت میشود. وی افزود: در حال حاضر وضعیت قیمت صیفیجات بهویژه گوجهفرنگی بهبود پیدا کرده و کاهش قیمت آن تا پایان فصل ادامه دارد.
موسوی تصریح کرد: تولید گوجهفرنگی مناطقی مانند بوشهر و هرمزگان به سرعت وارد بازار میشود. پس از آن هم استانهای دیگر در زنجیره تامین این محصول قرار میگیرند که تا پایان سال به نظر نمیرسد مشکلی برای بازار گوجهفرنگی وجود داشته باشد.
اما سوال اینجاست که سه ماه پایانی سال اگر قیمت این محصول رو به کاهش برود، آیا تدبیری برای سال آینده اندیشیده شده است؟ آنطور که در گزارش دیروز آمده بود، با اتفاقی که در این مدت افتاد، احتمال زیاد شدن سطح زیرکشت گوجهفرنگی در سال آینده وجود دارد. همین موضوع دوباره افزایش تولید و درنهایت کاهش بیش از حد قیمت گوجهفرنگی در مزرعه را به همراه خواهد داشت. بنابراین تا زمانی که فکری اساسی برای مدیریت کشت نشود، نمیتوان در طولانیمدت به موضوعی دل بست.
ایجاد زنجیره تولید و کاهش واسطهها
بنابراین وی در ادامه سخنانش اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی برنامه کاملی برای بازار تامین و تولید محصولات کشاورزی دارد، بهگونهایکه در جهت ایجاد زنجیره اقتصادی کامل محصولات کشاورزی است. بهعنوان مثال در زمینه تولید شیر به دنبال ایجاد زنجیرهای هستیم که بتواند از نهاده تا محصول نهایی را تامین کند. رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: در استان تهران حدود 20 درصد سبزی و صیفیجات کشور مصرف میشود که بخشی از نیازهای پایتخت از خارج از استان وارد میشود. لذا باید سامانه دقیق نیازسنجی و عرضه محصول به تهران وجود داشته باشد و مراکز عرضه عمدهفروشی مانند مراکز عرضه میوه و ترهبار در شهرداری تهران را دراختیار زنجیرههای تولید قرار دهیم و نقش واسطهها را به حداقل برسانیم.
موسوی افزود: تولیدکننده و مدیر زنجیره تولید در این چرخه باید قدرت آن را داشته باشد که بتواند محصولات خود را بهصورت مستقیم وارد بازار کند. وی تاکید کرد: باید براساس قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی زنجیره تولید و تامین محصولات کشاورزی بهگونهای ایجاد شود که از تامین نهادههای تولید تا بازار داخلی و صادراتی محصولات کشاورزی در آن دیده شود و این راهکار میتواند مشکل نوسانات بازار محصولات کشاورزی را تا حدود بسیاری حل کند و دست دلالان و واسطههای غیرضروری از این بازار کوتاه شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: در این راستا میتوان زیرساختهای مورد نیاز این شبکه را در اختیار تشکلهای بخش خصوصی قرار داد و از سوی دیگر از ایجاد بازارهای موازی در کنار بازارهای موجود محصولات کشاورزی با هدف عرضه مستقیم این محصولات حمایت کنیم.