در شرایطی که قیمت خامه رو به افزایش است، عرضه شیر کمچرب از سوی بسیاری از کارخانههای لبنی قطع شده یا اینکه شیر نیم چرب را در بطریهای شیر کمچرب به بازار عرضه میکنند که به گفته عضو انجمن صنفی صنایع لبنی، کاهش تولید شیر کمچرب در این شرایط منطقی نیست. به گزارش ایسنا، در پی هشدار اخیر سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان به صنایع لبنی مبنی بر بازگرداندن قیمت افزایش یافته شیر به حالت سابق و جلوگیری از برخی تخلفات صورت گرفته مانند عرضه شیر کمچرب به نام شیر غنی شده امگا3، بسیاری از برندهای مطرح صنایع لبنی در اقدامی به اصطلاح خودجوش، تولید و عرضه شیر کمچرب در اندازههای مختلف را قطع یا بسیار کم کردهاند.
البته برخی از این برندها به جای شیر کمچرب، عرضه شیر نیم چرب را افزایش دادند یا در بطریهای شیر کمچرب، شیر نیم چرب را روانه بازار کردهاند، چراکه یکی از برندهای معتبر صنایع لبنی شیر نیمچرب بطری 250 سی سی را در بطریهای شیر کمچرب عرضه کرده که با پرینت عنوان «نیم چرب» روی این محصول مردم بیشتر سردرگم میشوند. این تغییر رویکرد صنایع لبنی در حالی صورت گرفته که محمد فربد، عضو انجمن صنفی صنایع لبنی میگوید: کاهش یا قطع عرضه شیر کمچرب از سوی صنایع لبنی منطقی نیست، چرا که در حال حاضر قیمت خامه افزایش یافته و در این شرایط تولید محصولات و فرآوردههای لبنی با چربی بیشتر صرفه اقتصادی کمتری دارد و معمولاً در چنین وضعیتی صنایع خود تمایل به افزایش تولیدات کمچرب و ترغیب مردم به این سمت و سو دارند.
وی همچنین درخصوص عرضه شیر نیم چرب در بستهبندیهایی با برچسب کمچرب نیز گفت: برخی مواقع صنایع لبنی با کمبود بطری یا برچسبهای مختلف روبهرو میشوند که البته با حک کردن عنوان «نیم چرب» روی بطریهای دیگر تخلفی مرتکب نشدهاند اما این کار زیبنده نیست و میتوانند با مدیریت بهتر صنعت خود، جلوی چنین مواردی را بگیرند.
با این شرایط مشخص نیست چرا تولید و عرضه شیر کمچرب در بازار کاهش یافته و به چند برند نهچندان مطرح محدود شده است؟ و همچنین این سوال پیش میآید که تغییر رویکرد صنایع لبنی ارتباطی با هشدار و برخورد سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان دارد یا اینکه عرضه شیر کمچرب به نام «نیمچرب» یکی دیگر از تخلفات برخی صنایع است تا بتوانند محصولات خود را با قیمت بالاتری بفروشند؟