شاید دنیای پر از هیاهوی گردشگری و صنایع وابسته آن به نوعی مانع از دیدن مشکلات سرمایهگذاری در این زمینه برای علاقهمندان به حضور اقتصادی در این بخش باشد، درحالی که همه سرمایهگذاران در این زمینه باید علاوه بر بحث سودآوری و بهصرفهبودن به نکات نگرانکننده نیز توجه کنند. مهسا مطهر، کارشناس ارشد مدیریت توریسم در این زمینه به «فرصت امروز» گفت: بهطور کلی صنعت گردشگری به عنوان یکی از صنایع جذاب برای سرمایهگذاری در سراسر جهان شناخته شده است اما این صنعت همانطور که بسیار جذاب است میتواند به عاملی برای نابودی اقتصادی افراد تبدیل شود، بنابراین لازمه هرگونه سرمایهگذاری در این زمینه تسلط کامل به زوایای مختلف آن است.
مطهر در ادامه افزود: درحال حاضر یکی از مشکلات سرمایهگذاری در آژانس خدمات مسافرتی مربوط به ورود افراد غیرمتخصص در این زمینه آنهم به صورت غیرمجاز است؛ به این صورت که برخی صاحبان سرمایه با استفاده از ارتباطاتی که در داخل یا خارج از کشور دارند اقدام به انتشار آگهیهای عموما جذاب از نظر قیمتی برای مخاطبان خود میکنند و با این روش در دورهای خاص میتوانند سود قابل توجهی در این زمینه داشته باشند.
این کارشناس ارشد مدیریت توریسم به ترفندی جدید که این افراد برای بقای خود در این زمینه استفاده میکنند اشاره کرد و گفت: متأسفانه خلأهای قانونی در کشورمان باعث شده تا آن دسته از فعالان که صرفاً دارای سرمایه هستند با استفاده از همین خلأهای قانونی دفاتری را تدارک دیده و با اجاره دادن کانترهای فروش خود بهطور کلی صرفاً به منافع اقتصادی فکر کنند و دیگر به دنبال باقی کار نباشند، در صورتی که آژانس خدمات مسافرتی در واقع فروشنده خدمات است و باید در بالاترین کیفیت اقدام به ارائه خدمات کند.
وی تصریح کرد: امروز بیشتر شکایتهای واصله به اتحادیهها و انجمنهای صنفی مربوط به همین کانترهای فروش اجارهای است. چون شخصی که کانتر را اجاره کرده و برای آن حداقل مبلغ 5میلیون تومان در ماه اجاره میپردازد، با استفاده از هر ترفندی سعی در جبران هزینههای خود خواهد داشت؛ بدون اینکه به کیفیت کار توجه داشته باشند که در نهایت به از بین رفتن اعتبار آژانس منجر خواهد شد.
تزیینات دیگر ملاک توجه نیست
از سوی دیگر ایمان امانی یکی از سرمایهگذاران در آژانس هواپیمایی به «فرصت امروز» گفت: با توجه به روند روبه رشد تجارت الکترونیک و استفاده گردشگران حرفهای از وبسایتهای گردشگری، صرفه اقتصادی در این است که به جای ایجاد آژانس هواپیمایی فیزیکی با تمام اما و اگرهایش رو به پنجره بیپایان دنیای مجازی داشته باشیم.
امانی در ادامه افزود: امروز میتوان با ایجاد و راهاندازی وبسایتی مجاز و کاملاً قابل اعتماد نسبت به جذب گردشگران ورودی به مناطق مختلف و همچنین ارائه خدمات به گردشگران علاقهمند سفرهای خارجی اقدام کرد چون توراپراتورهای محلی اکنون در انتظار دریافت سفارش از همکاران خارجی خود هستند.بهعنوان مثال اکنون نزدیک به 400آژانس معتبر گردشگری مورد تأیید دولت هندوستان وجود دارند که آماده عقد قرارداد با آژانسهای خارجی برای برگزاری تورهایشان داخل خاک هندوستان هستند.
وی با تأکید بر فاصله زیاد دنیای آژانسداری با آنچه به صورت سنتی در ذهن داریم، تصریح کرد: بنابراین نیازی نیست شما خودتان برای افتتاح دفتر کاری مجلل اقدام کنید، میتوانید با محلی کاملاً عادی تورهای خودتان را برگزار کنید، از این رو همچون دهه گذشته داشتن آژانس مسافرتی بزرگ و مجلل با تزیینات و پرسنل آراسته ملاک موفقیت شما نیست بلکه تنها کلید موفقیت شما ارائه خدمات مناسب با ارتباطات گسترده بینالمللی است.
این فعال صنفی که شروع کارش را در واقع از اتاق خواب خود با یک میز و یک رایانه شروع کرده امروز اگرچه دفتر کاری بسیار ساده را مدیریت میکند اما گردش مالی چندصد هزار تومانی وی به چند ده میلیون تومان در ماه تبدیل شده است، چون با استفاده از صفر و یکهای مجازی میتواند دهها تور هیجانانگیز را مدیریت و با کمترین هزینه به متقاضیان خود بهترین خدمات را ارائه کند. امانی در ادامه گفت: امروز من با 250 شرکت خدمات گردشگری در 65 کشور گردشگرپذیر در ارتباط هستم و نسبت به برگزاری تورهای داخلی و خارجی برای گردشگران ایرانی اقدام میکنم.
وی به افرادی که قصد دارند سرمایهگذاری خود را براساس صفر و یکهای مجازی ترتیب دهند توصیه میکند تنها راه موفقیت آنها ایجاد حس اطمینان در ذهن مخاطبانشان است و برای آن بهترین راهکار این است که کاملاً قانونی و شفاف فعالیتشان را ادامه دهند و تمام مجوزهای قانونی لازم را از مراجع ذیربط تهیه کنند و در اختیار متقاضیان خود قرار دهند تا آنها با اطمینان به پرداخت هزینههای سفرشان اقدام کنند.
کلوب وفاداران راز موفقیت
به اعتقاد این سرمایهگذار در زمینه راهاندازی آژانس خدمات مسافرتی یکی از سیاستهای بسیار هوشمندانهای که امروز میتوان برای جلب رضایت گردشگران در نظر گرفت، ایجاد کلوبهای مشتریان وفادار است که با استفاده از راههای کاملاً علمی و اقتصادی میتوان نسبت به تعیین و ایجاد آن اقدام کرد. وی درباره چگونگی ایجاد این کلوب گفت: با استفاده از اصول اقتصادی میتوان میزان سودآوری هر مسافر در تورهای گردشگری مختلفی را که برگزار میکنید، محاسبه کرد و بخشی از آن سود را به نوعی برای خود مسافر دوباره سرمایهگذاری کرد تا در زمان مناسب مثل سالروز تولد یا سالگرد ازدواجشان، آن پسانداز را بهعنوان آفری قابل توجه به وی ارائه کنیم.
به صورتی که با این کار نهتنها برای مجموعه اقتصادی تحت مدیریتتان دوباره مشتری با سود مشخص به دست آوردهاید بلکه با این روش باعث ایجاد اطمینانی غیرقابل انکار از سوی مسافران به خدمات شرکت مورد نظرتان خواهید شد و همه میدانیم زیربنای موفقیت در این حرفه اطمینان مسافران است.