با نزدیک شدن به سال 2015 و نابسامانیهای اقتصادی در دنیا، بسیاری از مدیران دریافتهاند که تداوم انگیزش کارکنان شان خصوصا آنهایی که از دستمزدهای پایین گله دارند دشوار است. در این شرایط بهعنوان یک مدیر چهکار باید بکنید که انگیزه کارمندان تان را حتی در وضعیتهای دشوار کسبوکار حفظ کنید؟
پیشنهاد میکنیم شش گام زیر را امتحان کنید.
گام اول: قدردانی از کار خوب
در تحقیقی از کارمندان خواسته شده بود که خاطرات روزانه و شخصی خود را هر شب از طریق پست الکترونیکی بفرستند. جالب است که بسیاری از آنها بابت یک قدردانی ناچیز برای پیشرفت کوچک در کار و یافتن یک راهحل برای یک مسئله، احساس خوشحالی زیادی از خود نشان داده بودند. این مطالعه نشان داد که پیشرفتهای حاصل شده در فرآیند کارها و امور روزانه افراد و قدردانی آنها توسط مدیر، بیشترین احساس مثبت را در آنها
برمیانگیزاند. به عبارت دیگر، یک کارمند شاد یک کارمند باانگیزه است.
گام دوم: مشخص کردن اهداف
چشمانداز، ماموریت سازمان و استراتژی را به همراه اهداف و وظایف هر کارمند شرح دهید. مطمئن شوید که هرکس در تیم شما وظیفه مرتبط با خود و نقش کلیدیاش در موفقیت سازمان را میداند. همه کارمندان را در جهت هماهنگی با استراتژی کلی سازمان آگاه کنید. انرژی مثبت یک تیم میتواند به انگیزش هر فرد بهتنهایی کمک کند.
گام سوم: پیشرفت کاری
به کارمندان تان اختیار انجام کارها و تفویض اختیار در کارهای چالشی دهید. بهطورکلی افراد خواهان موفقیتند و تمایل دارند یاد بگیرند و رشد کنند، پس فرصت انجام این کار را برای آنها فراهم کنید. کارمندان را در انجام کارشان هدایت کنید و به آنها کمک کنید مهارتهای شان، حس رقابت و عملکردشان را افزایش دهند.
گام چهارم: کمک کردن
از قرار دادن کارکنان در فشار روانی پرهیز کنید. در صورت بروز مشکلات، به آنها یادآوری کنید که باید از آنها درس بگیرند، نه آنکه از مشکلات کاری، یک بحران شخصی برای خود بسازند. فرهنگ کمک به همدیگر را در سازمان ایجاد کنید و برای شروع، خودتان در انجام برخی وظایف به کارکنان کمک کنید.
گام پنجم: پاداش دادن
پیشرفت کارمندان تان در جهت انجام وظایف و رسیدن به اهداف را مورد نظر قرار دهید. سپس برای تقویت رفتار مثبت، این پیشرفت را ارزشمند تلقی کرده و برایش پاداش در نظر بگیرید. این تقدیر میتواند جلوی همکاران صورت بگیرد. نیاز نیست پاداش حتما هزینهبر باشد، بلکه با تقدیر به شکلی که برای فرد ارزشمند است میتوان این کار را انجام داد. گرچه نمیتوان هر روز از کارکنان قدرشناسی کرد یا به آنها پاداش مالی داد و آنها را خوشحال کرد، اما میتوان کاری کرد تا آنها هر روز احساس کنند که کار مثبتی انجام دادهاند و از این طریق احساس رضایت خاطر در آنها ایجاد شود.
گام ششم: دوستی و صمیمیت
مسلما شما با کارمندان تان همانند دوستان صمیمیتان برخورد نمیکنید، اما باید روشی خالصانه و صمیمانه را برای درک آنها در پیش بگیرید. هنگامی که شما برخوردی بیریا با آنها داشته باشید، این کار را ارزشمند دانسته و آن را سرمایه سازمان میدانند. بهتر است درباره شخصیت کارمندان خود بیشتر بدانید. هرازگاهی با آنها از نزدیک صحبت کنید و از مشغلههای ذهنیشان آگاه شوید. برای آنها وقت بگذارید.
همچنین توجه به چند عامل تاثیرگذار بر انگیزش کارکنان دارای اهمیت است:
1- ویژگیهای فردی
نخستین و مهمترین عامل، در واقع همان علایق و نیازهای انسان و انتظارات او از موقعیتهای مختلف کاری در محیط است. به عبارت دیگر باید بدانید افراد برای ارضای چه نیازهایی بهتر کار میکنند و چگونه میتوان این نیازها را بهخوبی برآورده کرد. بدیهی است که کارکنان در این انگیزههای فردی با یکدیگر متفاوتند. مدیر ابتدا باید بهعنوان یک متغیر اصلی ویژگیهای فردی و نیازهای هر فرد برای انتخاب شغل را بشناسد تا بتواند نسبت به نحوه رفتار فرد در سازمان فهم و درك بیشتر و بهتری پیدا کند.
2- ویژگیهای شغل
بدیهی است که هر شغل دارای صفتها و ویژگیهایی است که وظایف کارکنان را تحت تاثیر خود قرار میدهد. این ویژگیها بهطورکلی باعث میشود که افراد در آن شغل احساس رضایت یا عدم رضایت کنند. خصوصیاتی مثل میزان مسئولیت، تنوع وظایف، مرتبه و شأن سازمانی، منزلت اجتماعی شغل و جایگاه آن در سلسلهمراتب سازمان از جمله ویژگیهایی است که شغل را ذاتا ارضاکننده میکند. مسلما هر شغلی که از ارزش ذاتی بیشتر، استقلال و خودکفایی زیادتر، تنوع و بازخورد مستقیم و مناسبتری برخوردار باشد، افراد را برای انجام دادن کارهای شان بیشتر برمیانگیزد.
3- ویژگیهای موقعیت کاری
با توجه به اینکه عواملی در محیط کار وجود دارد که باعث میشود بهرهوری فرد بیش از حد استاندارد یا کمتر از آن باشد، باید درنظر داشت که این عوامل نیز میتوانند در چگونگی انگیزش کارکنان و درنهایت روی بهرهوری آنها تاثیر قابل توجهی داشته باشند. پس میتوان با استانداردسازی محیط کار و کاهش عوامل مزاحم، بازدهی کارمندان را به شکل قابل توجهی افزایش داد.