ایمیل مارکتینگ می تواند مسئله ای پیچیده، خسته کننده و بازگشت سرمایه پایین برای بسیاری از بازاریاب ها به حساب آید، زیرا از نظر آنها میزان دریافت ایمیل و تبدیل آنها به مشتری پایین است.
دغدغه آنها درباره نحوه نمایش و درستی محتوا در پلتفرم های مختلف و میزان اسپم شدن ایمیل ها است که باعث می شود مخاطبان ایمیل های ارسالی را دریافت نکنند. همچنین سوالات دیگری نیز وجود دارد! چه عناوینی می تواند توجه مخاطبان را جلب کند؟ آیا ایمیل های ارسالی خوانده می شوند؟ آیا این استراتژی می تواند نمایانگر مزایا و ویژگی های برند باشد؟
ایمیل مارکتینگ یکی از استراتژی های کاربردی و مقرون به صرفه در دیجیتال مارکتینگ به حساب می آید، اما پروسه اجرای آن نیاز به فراست و آگاهی بیشتری جهت کسب نتیجه در آن دارد.
حال چگونه بازاریاب ها می توانند میزان دریافت را در این استراتژی بهبود داده و بازخورد بهتری از آن به دست آورند؟
میزان دریافت در ایمیل مارکتینگ
نکته مهمی که در ابتدا باید به آن توجه شود، میزان دریافت ایمیل های ارسالی است. این واژه ای است که میزان رسیدن ایمیل ها به کاربر را نشان می دهد به جای اینکه آنها اسپم شده یا توسط میل سرورها برگشت داده شود.
میزان دریافت مسئله ای مهم در ایمیل مارکتینگ است، زیرا اکثر کاربران به ایمیل هایی که به پوشه اسپم آنها وارد می شود توجه نمی کنند. البته اسپم شدن ایمیل ها در این استراتژی تا حدی رایج می باشد. در حال حاضر مایکروسافت و گوگل قوانین سختی را برای اسپم شدن ایمیل های ناامن و فاقد استاندارد های کافی لحاظ کرده اند که با توجه به حجم بازاری که این میل سرورها دارند، استاندارد سازی ایمیل های ارسالی امری لازم و بدیهی است.
عوامل متعددی در ایجاد ایمیل هایی با استانداردهای لازم نقش دارند و به این علت بسیاری از بازاریاب ها از استراتژی ایمیل مارکتینگ خودداری کرده و استراتژی ها و برنامه های دیگری را برای نمایش و رساندن پیام و تبلیغات خود در نظر می گیرند. اما با چند فاکتور ساده می توان عملکرد ایمیل مارکتینگ را بهبود بخشید و میزان دریافت و خوانده شدن ایمیل ها توسط کاربران را افزایش داد.
چه فاکتورهایی باید در ایمیل مارکتینگ رعایت شود؟
آیا آدرس ایمیل های ارسالی را به درستی انتخاب کرده اید؟ آیا این آدرس می تواند توجه مخاطبان را جلب کند؟ یکی از فاکتورهایی که باعث اسپم شدن ایمیل ها می شود، عدم استفاده از آدرس های مناسب است.
در این استراتژی نیاز است تا زمانی را صرف تعیین نام آدرس ها متناسب با موضوع ایمیل های ارسالی و زمانبندی آن کنید.
پیشنهاد می کنیم در ابتدا ارسال ایمیل را به صورت انبوه انجام ندهید. بهتر است ابتدا آن را در حجم کم انجام داده و با آنالیز و بهینه سازی آن، روند اجرایی آن را بهبود بخشید.
با بهره گیری از اتوماسیون ایمیل مارکتینگ می توان این پروسه را راحت تر و با صرف زمان کمتری انجام داد، حتی این امکان فراهم می شود تا با بخش بندی بانک های اطلاعاتی، ایمیل های متناسب با هر بخش را تدوین و در زمانبندی مشخص ارسال کرد.
محتوای ایمیل
در استراتژی ایمیل مارکتینگ، محتوای ایمیل نقشی تاثیرگذار در جذب و هدایت مخاطبان به سایت و دیگر رسانه ها دارد. محتوای ایمیل، زیبایی شناختی و پاسخگویی مناسب می تواند توجه مخاطبان را جلب کرده و میزان تبدیل آنها به مشتری را افزایش دهد.
اما باید برخی از استانداردها در محتوای ایمیل رعایت شود تا موجب کاهش اسپم شدن ایمیل ها شود. به عنوان مثال در ایمیل ارسالی باید آدرس و لغو عضویت مشخص باشد. همچنین نام فرستنده و گیرنده در ایمیل مارکتینگ اهمیت ویژه ای دارد، از ارسال ایمیل با نام های مختلف به کاربران خودداری کنید.
رعایت برخی موارد ساده میزان اعتبار ایمیل را نزد کاربران و میل سرورها افزایش می دهد. البته اولویت برخی موارد به تناسب قوانین داخلی، در برخی کشورها متفاوت است.
مشاور و مجری دیجیتال مارکتینگ