تعیین استراتژی برای تكنیكهای بازاریابی با نیت ویروسی شدن محتوا میتواند درآمد خالص شركت شما را ویروسی كند. كمپین «Share a Coke » كوكاكولا كه نام افراد را روی بطریهای نوشابه حك میكرد، منجر به اولین رشد فروش محصولات شركت در بیش ازیك دهه گذشته و مدت كوتاهی پس از راهاندازی آن شد. یك ایده بزرگ با هزینه اجرای كم در قالب كمپینهای نوآورانهای از این قبیل میتواند به برندها در راستای بهبود نیات و احساس خود، جذب مصرفكنندگان جدید و افزایش وفاداری مشتریان نسبت به یك برند كمك كند.
رعایت اصول زیر در زمان ارائه طرح كمپین بعدی امكان ارتقای سطح بازاریابی خود و كسب جایگاهی ممتاز و برجسته در میان تبلیغات چاپی و ویدئویی سنتی را به وجود میآورد.
خواستار توجه مردم شوید
در حالی كه مصرفكنندگان رسانه ممكن است با مشاهده یك آگهی تبلیغاتی چاپی از خود بیخود یا از طریق یك تلنگر به سمت یك آگهی بازرگانی تلویزیونی جذب شوند، موفقیت آگهیهای تبلیغاتی جا سازی شده در یك آیتم به شكل استراتژیك فرصتهای تعامل با مردم و در نتیجه جلب توجهشان را افزایش داده است.
به منظور بحث بیشتر درباره خطرات مینهای زمین، یك كمپین علیه این نوع مینها، پاكتهای سس كچاپ با تصاویری از پاهای انسانها روی آنها را در میان افراد مختلف منتشر كرد. اشخاص با باز كردن بسته سس اثرات خونین برخورد با مینهای زمینی را به چشم میدیدند.
در ادامه امكان مطالعه یك سری آمار و ارقام درباره ترویج مینهای زمینی وجود داشت كه از طریق نشانههای بصری و ملموس این موضوع بیشتر به یاد انسانها میماند.
بهطور مشابه، Colgate با تزریق قطعات چوبی به شكل مسواك درون بستنیهای چوبی و بازاریابی هوشمندانه این نكته را به افراد یادآوری میكرد كه برای حفظ دندانهای سالم خود بعد از خوردن بستنی مسواك بزنند.
یك راه دیگر برای جلب توجه اشخاص به برند خود حضور در میان آنها است. در حالی شركتهایی نظیر « LA Fitness » از هنر نقاشی با گچ و ترسیم چند عدد دمبل مردم را تشویق به انجام حركات ورزشی میكنند كه یك سری عكسهای چشمگیر الهام بخش در رسانههای اجتماعی نیز پخش میشود. شركت تایر و لاستیك سازی«Goodyear» نیز با به هوا درآوردن یك بالن هوایی كوچك جایگاهی ثابت و برجسته در بعضی از بزرگترین رویدادهای ورزشی در سرتاسر جهان به دست آورده است. در چنین وضعیتی یك فیلم برای تماشاچیان نمایش داده میشود.
آن را شخصی كنید
همانطور كه كوكا كولا ثابت كرد، شخصیسازی اقدامات در حوزه بازاریابی برای مصرفكنندگان ضمن دادن احساس خاص بودن به آنها، نوعی ارتباط احساسی را میان افراد و برند تشكیل میدهد. حتی شنیدن نام یك فرد احساس خوبی را در دل او به وجود میآورد.
یك مورد نمونه درخشانتر از ایجاد یك رابطه شخصی با مشتریان توسط بانك« TD Canada Trust » شكل گرفت كه در سال 2014 دستگاههای ATM را به ماشینهای تشكر خودكار تبدیل كرد. این دستگاهها ضمن توزیع كارتهای هدیه20 دلاری به دهها كاربر هدایای بسیار شخصی مثل بلیتهای پرواز داخلی برای دیدار با اعضای خانواده و سپری كردن تعطیلات با آنها را ارائه میداد. كارهای تاثربرانگیز یك ویدئو از این برند در یوتیوب، بیش از 23 میلیون بازدید كننده را به خود اختصاص داد.
اهدای بستههای كوچك و رایگان شكلات بعد از صرف غذا به رشد 21 درصدی آمار فروش این شكلات در بازارها منجر شد.
راههای شخصیسازی موفق اقدامات بازاریابی ایجاد شرایط مناسب برای سفارشیسازی محصولات، تغییر محتوای ایمیلهای تبلیغاتی براساس رفتار مشتری در گذشته و استفاده از فناوری برای افزودن یك تماس فردی مثل دستیار شخصی كنترل صدای Apple به نام « Siri» را دربرمیگیرد كه اجازه پرسیدن همه سوالها از طریق تلفن و دریافت یك پاسخ واقعبینانه را خواهد داد.
در كنار تولید هر محصول و راهاندازی هر گونه كمپین بازاریابی برای حمایت از آن، به فرصتهای شخصیسازی، راههای مبتكرانه جلب توجه افراد به سوی آگهی تبلیغاتی خود و نحوه انتقال یك پیام با ارزش و لذت بخش بیندیشید.