شنبه, ۱۶ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sat, 6 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
رویترز گزارش داد

چشم‌انداز اقتصاد و سیاست جهان در سال ۲۰۱۵

9 سال پیش ( 1393/9/23 )
 

رویترز با ترسیم چشم‌انداز اقتصاد و سیاست جهان در سال ۲۰۱۵ پیش‌بینی کرد، قیمت نفت در این سال همچنان کاهش یابد، شکاف بین فقرا و ثروتمندان در جوامع دموکراتیک بیشتر شود و تضعیف ارتباط حاکمان اروپایی با مردمشان یکی از چالش‌های آنها باشد. 

به گزارش تسنیم، رویترز با ترسیم چشم‌انداز 10 موضوع مهم با بعد جهانی در سال 2015 نوشت: این یکی از سنت‌های روزنامه نگاری و کار مطبوعاتی است که در روزهای پایانی هر سال پیش‌بینی کنیم که در سال آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد. در ادامه چند پیش‌بینی اقتصادی را برای سال 2015 شاهد خواهیم بود: 

1 - عملکرد ضعیف بازار نفت: پایین آمدن قیمت نفت یک خبر عالی برای مصرف‌کنندگان است. قیمت نفت در پنج ماه اخیر 40 درصد کاهش یافته و این موجب تقویت رشد اقتصادی خواهد شد. اما استخراج و تولید نفت ارزان‌تر نمی‌شود و قیمت‌ها باید بالاتر از 70 دلار در هر بشکه باشد تا تولید نفت به صرفه باشد. تولید‌کنندگان نفت در خاورمیانه احتمالا در حال پرکردن بازار از نفت هستند تا تولید نفت شیل در امریکای شمالی را فاقد توجیه اقتصادی کنند، اما آنها نمی‌خواهند موجب یک افت دیگر در قیمت‌ها شوند. اگر ما رشد اقتصادی بیشتری را شاهد باشیم، تقاضا برای نفت دوباره افزایش خواهد یافت و قیمت‌ها نیز رشد خواهد کرد. بنابراین باید از این دوران ارزانی بازار نفت نهایت استفاده را برد. 

2 - از جوش و خروش افتادن اعتراضات دموکراسی خواهانه در هنگ کنگ به معنای یک پیروزی برای حزب کمونیست چین و فرماندار هنگ کنگ است. رییس‌جمهوری چین و رهبر حزب کمونیست این کشور از مارس 2013 که به ریاست جمهوری رسیده، هیچ‌گونه تحملی در برابر هرگونه اعتراضی از خود نشان نداده است. با آرام شدن هنگ‌کنگ، وی در سال 2015 نیز طرز فکر خود را تغییر نخواهد داد. 

3 - روند امسال تحولات در خاورمیانه در حال سرسخت‌تر کردن موضع بازیگران اصلی منطقه‌ای است. رییس‌جمهور مصر هزاران حامی اخوان المسلمین را سرکوب کرده و در حال مبارزه با فلسطینیان موردحمایت حماس در مرزهای شرقی و غربی با حمایت کامل عربستان است. بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه در حال هدف قرار دادن داعش است. 

4 - روند امور در اروپا به‌شدت در حال حرکت به سمت مخالفت با مهاجرت است. دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس انتخابات پارلمانی را در پیش دارد و با قدرت گرفتن حزب ضد مهاجرت که یک حزب مستقل است، مواجه است. احزاب ضدمهاجرت همچنین در حال قدرت گرفتن در فرانسه، ایتالیا، سوئد و هلند هستند. 

5 - مسیحیت از انتخاب پاپ فرانسیس در مارس 2013، منتفع شده است. ذهن باز و منش روشنفکری وی با استقبال بسیاری از رسانه‌های جهان مواجه شده است. اما محدودیت‌های رویکرد وی در حال روشن‌تر شدن است: نه به زنان کشیش، نه به کشیش‌های متاهل و همجنس بازان و مخالفت با جلوگیری از بارداری. 

6 - در سال 2015، ثروتمندان ثروتمندتر خواهند شد. فقرا فقیر باقی خواهند ماند و شکاف بین طبقات کارگر و متوسط احتمالا شاهد اندکی رشد خواهد بود. توماس پیکتی، نویسنده کتاب پرفروش «سرمایه در قرن21» می‌نویسد: «سرمایه‌داری به‌صورت اتوماتیک ایجاد استبداد و نابرابری‌های غیرپایداری می‌کند که به صورتی رادیکال ارزش‌های شایسته سالاری را در جوامع دموکراتیکی که براساس آنها بنا شده، تضعیف می‌کند.» ثروت زیاد امروز، فردا ثروت بیشتری تولید می‌کند، اما سخت‌کوشی اگر تازه خوش شانس باشید، تنها وضعیت شما را هر سال اندکی بهبود می‌بخشد و این وضعیت در سال‌های بعد نیز ادامه می‌یابد. 

7 - انتخابات هند در ماه می‌ مردی را به قدرت رساند که به فعال‌ترین سیاستمدار این کشور تبدیل شده است. نارندرا مودی، خود را وقف بازگرداندن هند به رشد قوی اقتصادی کرده است. او تقریبا از حمایت تمام شرکت‌های بزرگ هندی و اکثر رسانه‌های این کشور برخوردار است. باید دید او می‌تواند موفق شود یا نه. 

8 - اوکراین در نزدیکی افول اقتصادی قرار دارد. ارزش پول ملی این کشور در ماه گذشته از 13 به 16 دلار کاهش یافت و این روند ادامه خواهد داشت. بانک‌های این کشور از زیان‌های بزرگ ناشی از کاهش ارزش هریونیا (واحد پول ملی)، رنج می‌برند و کسری بودجه این کشور بیش از 10 درصد تولید ناخالص داخلی آن بوده و در حال افزایش است. آندرس آسلوند، یک کارشناس اقتصاد اوکراین و روسیه در موسسه اقتصاد بین‌المللی پترسون ماه گذشته نوشت: «به نظر می‌رسد، اکنون تنها مسئله این است که چه زمانی اقتصاد اوکراین یخ خواهد زد. تولید و سطح زندگی در این کشور کاهش خواهد یافت.» روسیه وضع بهتری دارد، اما آنسولد اقتصاد این کشور را نیز «در مسیر فاجعه» توصیف می‌کند، اما با سرعتی کندتر. تحریم‌های غرب در حال آسیب‌زدن به بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصاد روسیه است و کاهش قیمت نفت به مردم این کشور لطمه زده است. 

9 - دموکراسی فشار بدی را در سال‌های اخیر تحمل کرده است. نظام سرمایه‌داری، به‌عنوان سیستم اقتصادی دموکراسی، نفعی به توده‌های مردم نرسانده است، حکمرانان تمامیت‌خواه به‌خصوص در چین، همچنان در قدرت هستند و در اروپا، پوپولیسم احزاب طرفدار تمرکزگرایی را که از بعد از جنگ جهانی دوم در رأس قدرت بوده‌اند، تهدید می‌کند. در هر کشور غربی، ارتباط اجتماعی بین حکمرانان و مردم در حال فرسایش یافتن است. باید دید در سال آینده سیاستمداران دموکرات برای مقابله با این روند چه کاری می‌توانند انجام دهند. 

10 - رسانه‌ها شاهد رشدی چشمگیر بوده‌اند و شما می‌توانید در عرض چند دقیقه اخبار محلی و بین‌المللی را از طریق اینترنت و سایر رسانه‌ها دریافت کنید. اما این اتفاق برای بعضی‌ها خبر خوشی نیست: تمامیت خواهانی که دموکراسی را نمی‌پسندند، از رسانه‌های مستقل استقبال نمی‌کنند. اما با این وجود، در سال آینده شاهد قدرتمند‌ترشدن رسانه‌ها خواهیم بود. 

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/P0a5iUc7
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه