تجارت الکترونیک یکی از حوزههای نوپای فناوری اطلاعات در ایران است که دارای مزایای بسیار زیادی نسبت به تجارت سنتی است. تجارت الکترونیک در ایران از پتانسیل بسیار بالا و آیندهای روشن برخوردار بوده و بهتر است هرچه زودتر بهعنوان یک فرصت سرمایهگذاری مورد توجه قرار گیرد. اما پیش از پرداختن به اهمیت و مزایای تجارت الکترونیک و نقش متحولکننده آن در تجارتهای سنتی بهتر است یک تعریف ساده از تجارت الکترونیک داشته باشیم.
به طور کلی تجارت الکترونیکی به انجام هرگونه امور تجاری از قبیل فرآیند خرید، فروش یا تبادل محصولات، خدمات و اطلاعات بهصورت آنلاین و ازطریق اینترنت گفته میشود. بنابراین پرداختن به تجارت الکترونیک و سرمایهگذاری در آن تنها مختص سرمایهگذاران جدید در این بخش نیست و شما میتوانید در هر کسبوکاری و با هر سطحی که فعالیت میکنید بخشی از هدفگذاری خود را در جهت توسعه کار قرار دهید. بهترین گزینه پیشنهادی کارشناسان سرمایهگذاری و مشاوران اقتصادی «فرصت امروز» به شما سرمایهگذاری در زمینه الکترونیکی کردن کسبوکارتان است. با این هدفگذاری با کمترین سرمایه بیشترین بازدهی را تجربه خواهید کرد.
فکر کردن به ایدههای نو و برنامهریزی در خصوص راهکارهای ارزان و با بازدهی بالا یکی از مهمترین عوامل توسعه کسبوکارهای مختلف در دنیای رقابت اقتصادی است. هر چند تجارت الکترونیک در ایران همچنان حوزهای نوپا و ناشناخته برای بسیاری از سرمایهگذاران و صاحبان کسبوکار است اما قدرت جادویی ابزارهای الکترونیکی این امکان را به شما خواهد داد که در کمترین زمان بیشترین رشد را در کسبوکار خود داشته باشید.
برخی از مزایای تجارت الکترونیک در قالب پنج دسته کلی:
1- افزایش سرعت و سهولت: با توجه به در دسترس بودن اینترنت و سایتها در 24 ساعت شبانهروز مشترکان یا خریداران در هر لحظه از شبانهروز قادر به انجام فرآیند خرید، فروش یا تبادل محصولات، خدمات و اطلاعات خواهند بود. اما در تجارت سنتی عواملی همچون ترافیک، ساعت کاری محدود، هزینه رفتوآمد، کمبود وقت و …از سرعت و سهولت انجام کار میکاهد که منجر به بازدهی کمتر در مقایسه با تجارت الکترونیک میشود.
2- کاهش هزینهها و افزایش سود: نهتنها هزینه راهاندازی کسبوکار آنلاین پایینتر از هزینه تجارت سنتی است بلکه حذف شدن واسطهها و نزدیک شدن صاحبان تجارت به مشتریان منجر به کاهش هزینه و افزایش سود میشود. در تجارت سنتی هزینه اجاره، کارمند، عدم امکان حذف واسطهها و … منجر به افزایش هزینهها و کاهش سود میشود.
3- مزیت رقابتی: با توجه به دسترسی آسان کاربران به سایتها و اطلاعات روی اینترنت خریداران از مزایایی از قبیل قابلیت مقایسه فنی، قیمتی و… برخوردار هستند. از طرف دیگر فروشندگان نیز میتوانند اطلاعات بیشتری در اختیار کاربر قرار دهند، همچنین علاوه بر آن با توجه به وجود فاکتور کاهش هزینهها و افزایش سود قادر خواهند بود تا سرویسها و قیمتهای رقابتی به کاربران ارائه دهند. در تجارت سنتی بنا به پراکنده بودن اطلاعات خریداران از قدرت مقایسه بالا برخوردار نبوده و نیز در سمت دیگر هزینه تمام شده برای فروشندگان باوجود واسطه، بالاتر بوده و امکان رقابت قیمتی کمتر است.
4- تحلیل آنی دادهها: به دلیل وجود اطلاعات کاربران و قابلیت پردازش آنی، فروشندگان قادر خواهند بود براساس رفتار کاربر به سفارشیسازی خدمات یا سرویسها پرداخته تا کاربران را تحت تاثیر قرار داده و تبدیل به مشتریان وفادار کنند که در درازمدت منجر به افزایش فروش و سوددهی میشود. در حالی که تجارت سنتی امکان تحلیل دادهها بهصورت آنی وجود نداشته یا هزینه آن بسیار بالا است.
5- دسترسی به بازار وسیعتر: در دنیای اینترنت حدومرز وجود نداشته و تجارت آنلاین میتواند با کمترین هزینه از مرزهای یک منطقه یا یک شهر خاص گذشته و سایر شهرها و کشورها را نیز پوشش دهد. در صورتی که تجارت سنتی محدود به موقعیت جغرافیایی بوده و گسترش آن نیازمند صرف هزینه و وقت بسیار است.
این موارد تنها بخشی از مزایای تجارت الکترونیک بوده و میتوان به صدها مزیت دیگر اشاره کرد که در این بحث نمیگنجد. بررسی و تحلیل حوزه تجارت الکترونیک در کشورهای پیشرو و رو به رشد نشان داده است که باتوجه به سرعت رشد بالای سالانه میتوان این حوزه را یکی از حوزههای بسیار خوب جهت سرمایهگذاری نامید. لذا اگر صاحب کسبوکار سنتی هستید و میخواهید کسبوکار خود را متحول کنید، تجارت الکترونیک نخستین قدم و بهترین گزینه برای شماست. اگر سرمایهگذار هستید و میخواهید شاهد رشد سریع سرمایه خود باشید، سرمایهگذاری در حوزه تجارت الکترونیک یکی از بهترین گزینههای شماست.
* کارشناس ارشد کارآفرینی در حوزه تجارت الکترونیک