پرسش: صاحب رستورانی هستم که با یک ایده جدید کار خود را آغاز کرد و به خاطر همین نو بودن، توانست در مدتی کوتاه مشتریان زیادی را برای خود دست و پا کند، اما این ایده به سرعت توسط چند رستوران دیگر منطقه کپیبرداری شد و این مسئله مشتریان مرا فراری داد. حالا میگویید چه کار کنم تا به مشتریان ثابت کنم در این حوزه اولین هستم و بهتر از دیگران کار میکنم؟
پاســـخ کارشـــناس: کپیبرداری در حوزه مواد خوراکی و رستوران موضوع تازهای نیست. فقط شاید چند مورد خاص بتوان در تمام دنیا یافت که توانسته رمز و راز خود را حفظ کند، مانند فرمول کوکاکولا. در اکثر مواقع اگر غذایی مورد استقبال قرار بگیرد، حتما توسط سایر افراد کپیبرداری خواهد شد و کار خاصی هم در این خصوص نمیتوان کرد. چون غذا و رستوران مشمول کپیرایت یا حق ثبت اختراع و... نمیشوند، اما شما به جنبه مثبت قضیه بنگرید. رقابت همواره باعث بهتر شدن میشود، بنابراین شما به جای اینکه به مشتریانتان بگویید نخستین هستید، سعی کنید کیفیت را بهبود ببخشید. سعی کنید فضای رستورانتان را آرامشبخش کنید. سعی کنید خدمات جانبی برای مشتریان فراهم کنید. سعی کنید گارسونهای خاصی استخدام کنید تا برخورد منحصر به فرد با مشتریانتان داشته باشند.
بهطور خلاصه، شما مجبورید در رقابت با دیگران ضمن افزایش کیفیت غذا، خدمات جانبی خاص غیرقابل کپی به مشتریانتان ارائه کنید. برخی از خدمات توسط دیگران قابل کپی هستند، اما برخی مختص شما خواهند بود. سعی کنید روی آنها تمرکز کنید. مثلا یک سس خاص با ترکیب ویژه که آشپز شما از آن اطلاع دارد و به راحتی قابل کپی نیست.
همین سس ممکن است باعث شود مشتریان شما را به رقبا ترجیح دهند یا یک گارسون خاص که نوع رفتارش جذابیت زیادی دارد. این فرد قابل کپی نیست و بهخاطر برخورد خوب این شخص ممکن است مشتریان رستوران شما را ترجیح دهند.