دوشنبه, ۵ آذر(۹) ۱۴۰۳ / Mon, 25 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

بازی های ویدئویی طی سال های گذشته به یکی از پردرآمد ترین صنایع در دنیا تبدیل شده اند و بسیاری از کشورها مانند چین و هند در تلاشند تا با سرمایه گذاری های مناسب در این بخش، میزان درآمد از تولید ناخالصی خود را افزایش دهند.

کشور ما هم از این رویه مستثنی نیست و در سال های گذشته حدود 300 شرکت اقدام به ارائه بازی های رایانه ای کرده اند. با توجه به فراگیر شدن تلفن های هوشمند تمرکز بیشتر فعالان این صنعت در سراسر جهان، روی ارائه بازی های موبایلی معطوف شده است.

اما در ایران به علت محدودیت ها و البته سرمایه گذاری های هنگفتی که برای ساخت بازی های مبتنی بر کنسول های بازی و رایانه های شخصی وجود دارد، بازی سازان به تولید بازی های مبتنی بر تلفن هوشمند علاقه مند شده اند و در طول یکی دو سال اخیر بازی های نسبتا موفقی راهی بازار شده  اند. اخیرا بازی داخلی کویزآف کینگز (Quiz of kingz) که هم جنبه سرگرمی دارد و هم آموزشی، به خوبی توانسته در دل ایرانی ها به ویژه جوان  تر ها جای بگیرد و عنوان محبوب ترین بازی ایرانی را به خود اختصاص دهد.

این بازی که توسط 25 نفر اداره می شود از سال گذشته به بهره برداری رسیده و جالب اینکه سازندگان آن سنی کمتر از 25 سال دارند. در ادامه گفت وگویی داریم با امیرحسین ناطقی، مدیر اجرایی کویزآف کینگز تا با علت موفقیت این بازی و مشکلات تولید کنندگان بازی های رایانه ای در کشور آشنا شویم.

بازی کویزآف کینگز چه موقع راهی بازار شده و آیا در این مدت توانسته بازگشت سرمایه داشته باشد یا خیر؟

این بازی 20 مهرماه سال 94 به طور رسمی وارد بازار شده و هزینه ساخت و اجرای آن نزدیک به 80 میلیون تومان بوده است که طی این یک سال بازگشت سرمایه به طور کامل اتفاق افتاده است. در حال حاضر بیش از 3 میلیون کاربر ثبت شده داریم که از این تعداد بیش از 1.5 میلیون کاربر فعال هستند و 750 هزار نفر نیز به طور هفتگی از این بازی استفاده می کنند.

این تعداد از کاربر ها باعث شده تا کندی هایی در سرور ها و مجموعه فنی به وجود بیاید که باعث اختلال در سرویس دهی شده  است و درصدد هستیم این مشکلات را تا یک ماه آینده برطرف کنیم.

برنامه شما برای توسعه این بازی در آینده چگونه است، آیا برنامه ای برای ورود به بازار جهانی دارید؟

بازی گروهی اصلی ترین گزینه ای است که در آینده ای نه چندان دور برای گیمر ها در دسترس خواهد بود و بازیکن ها  می توانند با استفاده از این قابلیت یک تیم یا گروه ایجاد کنند و با سایر گروه ها به رقابت بپردازند.

برنامه ما در آینده  نزدیک ورود به بازار کشور فیلیپین است و بعد ازآن، ورود به کشور های عربی را مدنظر داریم که در هرکدام از این کشورها  با توجه به شرایط بومی سوالات طبقه بندی می شوند و زبان ارائه شده نیز با آن منطقه هماهنگ می شود. ما قصد داریم این بازی را برای آموزش در سازمان ها و بانک ها نیز ارائه دهیم تا با محیط سرگرم کننده آن، آموزش به کارمندان را ساده تر کنیم.

برای ساخت این بازی از ایده های داخلی استفاده شده یا از سایر محصولات خارجی الهام گرفته شده  است؟

کویزآف کینگز تلفیقی از ایده های بازی سازان داخلی با چند بازی  خارجی است، اما این به این معنی نیست که کپی برداری از بازی های خارجی داشته باشیم بلکه تنها از بخش هایی از چند بازی الهام گرفته  شده است. گروه ما در حال حاضر حدود 25 نفر هستند ولی در زمان شروع پروژه تنها شش نفر روی آن کار می کردند. از این 25 نفر کنونی نیز 10 نفر روی طراحی سوالات که توسط کاربر ها انجام می شود نظارت می کنند. میانگین سنی گروه حدود 22 سال است.

آیا کویزآف کینگز توسط شرکت یا نهاد خاصی حمایت می شود؟ و در حال حاضر درآمد آن از کجا تامین می شود؟

خیر. این بازی توسط یک شخص سرمایه گذاری شده و به هیچ نهادی وابستگی ندارد. در حال حاضر نیز از فروش سکه هایی که از طریق درون بر نامه ای امکان پذیر است کسب در آمد می کنیم، البته تبلیغاتی که نمایش داده می شود نیز بخش نسبتا کوچکی از درآمد این بازی را به خود اختصاص داده است.

میانگین سنی گیمرها چقدر است و از نظر جنسیتی نیز کدام تعداد بیشتری را به خود اختصاص داده اند؟

بیشتر کاربر ها 25 تا 35 ساله هستند و مردان 60 درصد و زن ها 40 درصد از آمار استفاده کنندگان از این بازی را به خود اختصاص داده اند. مسن ترین شخصی که کویزآف کینگز را روی دستگاه خود نصب کرده است خانمی 55 ساله است. البته این آمارها کاملا دقیق نیست چون برای استفاده از بازی اطلاعات شخصی کاربران پرسیده نمی شود.

چه موانعی پیش روی بازی سازان وجود دارد و مسئولان چه حمایتی می توانند از فعالان این صنعت انجام دهند؟

مشکل اطلاع رسانی و تبلیغات بزرگ ترین مشکل فعالان این حوزه است و ما این انتظار را داریم تا تدابیری اندیشیده شود که بازی سازان نوظهور مجال معرفی محصول خود را حداقل در داخل کشور داشته باشند و فضا طوری شود که بتوانند دیده شوند. در حال حاضر کویزآف کینگز پردرآمد ترین بازی در کشور محسوب می شود و با توجه به این پتانسیل انتظار داریم باتوجه به شعار  تولید ملی، بیشتر مورد توجه قرار بگیریم و با همکاری های بیشتر به بازار جهانی فکر کنیم.

ارتباط با نویسنده: m.momtazpour@forsatnet.ir

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/sqXyTL3g
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطی
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه