چند وقتی است شاهد پخش آگهیهای جنرال شرکتهای بینالمللی فعال در داخل کشور هستیم؛ آگهیهایی که در همهجای دنیا پخش میشوند و ایران نیز از این پخش مستثنا نیست. این امر به تازگی اتفاق افتاده و قبل از این موردی برای این موضوع نمیتوان مثال زد، ولی درحالحاضر اکثر شرکتها تمایل به پخش این آگهیها دارند. برای مثال آگهی تلویزیونی سامسونگ به مناسبت جامجهانی که در آن از بازیکنان حرفهای مانند مسی و رونالدو استفاده شده بود.
همه شرکتهای فعال در حوزه بینالملل معمولا دو دسته آگهی میسازند؛ آگهیهایی که در سطح بینالملل قابل پخش است و آگهیهایی که به صورت محلی برای هرکشور تعریف میشود، اما پخش این آگهیها هر بیننده را به سمت خود جلب میکند چون اکثر این آگهیها از لحاظ بصری و مفهومی بسیار تکنیکی و حرفهای هستند و شاید همین موضوع باعث ایجاد تحولی در این عرصه در کشورمان شود.
محمد مظلومپور، کارگردان آگهیهای تلویزیونی دراینباره میگوید: «اکثر شرکتهای بینالمللی مانند سامسونگ برخی از تبلیغاتشان جنرال و برخی دیگر محلی است و این به انتخاب برند بستگی دارد و سیاست بازاریابی آن است که کجا و چه وقت آگهی خود را پخش کنند. البته اگر آن آگهی برای مردمی که مخاطب آن هستند ملموس و قابل درک باشد.
از طرفی، این اتفاق چندان هم بدنیست. در میان آگهیهایی که تقریبا با یک کیفیت و استاندارد مشخص در باکس پخش میشود، اگر یک آگهی با کیفیت بالا و استانداردی کاملا متفاوت پخش شود، شاید باعث ایجاد پیشرفت در آگهیها شود. شاید این مسئله ما را مجبور کند که کیفیت خود را بالاتر ببریم تا کارهایمان در کنار آنها دیده شود و به این ترتیب، جلوی ساخت برخی تبلیغات که بسیار بیکیفیت است، گرفته شود.