معاون سازمان هواپیمایی کشوری از ورود ۱۰ فروند هواپیمای ایرباس و بویینگ دست دوم تا پایان سال خبر داد وگفت: تاکنون شرکتهای ایرانی با فاینانسورهای اروپایی برای خرید هواپیما به توافق رسیدهاند. محمدجواد تقوی در گفتوگو با مهر با اشاره به روند ورود هواپیما به کشور، گفت: خرید هواپیما در تمام دنیا با استفاده از اعتبارات مالی و سرمایهگذاری نهادهای مالی بهصورت فاینانس انجام میشود که این فاینانسها بلندمدت بوده و حتی ۲۰ ساله است، زیرا وقتی موضوع خرید ۱۰۰ یا ۲۰۰ فروند هواپیما مطرح میشود، به این معنا نیست که چندین میلیارد دلار باید بهصورت نقد پرداخت شود.
معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه هیات ایرانی در ایتالیا مشغول مذاکره است، اظهار داشت: شرکتهای هواپیمایی هم در حال مذاکره برای خرید هواپیما هستند و شرکتهای خارجی هم تمایل زیادی برای ورود به بازار ایران دارند. معاون سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام اینکه شرکتهای سازنده بهخصوص ایرباس رقابت زیادی برای ورود به بازار ایران دارند، گفت: اینکه تا پایان سال، هواپیمای نو وارد کشور شود، بعید به نظر میرسد، چرا که ساخت و تولید هواپیما پروسه خاصی دارد و به این سرعت هواپیمایی وارد کشور نمیشود.
تقوی با بیان اینکه ۱۱۴ فروند هواپیمای ایرباس در یک فرآیند چهار تا پنج ساله وارد کشور میشود، افزود: اینطور نیست که این تعداد هواپیما با سرعت وارد کشور شود، بلکه ورود آنها تدریجی است و شاید در چند ماه آینده تعدادی از این هواپیماها وارد کشور شوند. وی با تاکید بر اینکه تعاملات باید از سوی دو طرف باشد، ادامه داد: ایرباس در حال حاضر نسبت به سفارشات موجود خود هم عقبتر است، زیرا تقاضا در جهان بالا است اما به دلیل موضوع رقابت ممکن است شرکت ایرباس زودتر از موعد چند فروند هواپیما را به ایران تحویل دهد.
تقوی در خصوص ورود هواپیماهای دست دوم به کشور، اظهار داشت: ورود هواپیماهای دست دوم به نوعی مطلوب شرکتهای هواپیمایی است، چرا که ورود هواپیمای نو باید با حمایت دولت انجام شود و برخی شرکتها ترجیح میدهند که هواپیمای دست دوم وارد کنند. وی با اشاره به اینکه تا پایان سال ۱۰ فروند هواپیمای دست دوم وارد کشور میشود، ادامه داد: این هواپیماها با عمر ۱۰ ساله، هشت ساله، شش یا پنج ساله هستند و مطابق با دستورالعمل سازمان هواپیمایی کشوری باید حداکثر سن این هواپیماها ۱۵ سال باشد اما ملاک ما فقط سن تقویمی هواپیماها نیست بلکه ممکن است یک هواپیما تعداد نشست و برخاست کمتری داشته باشد.
معاون سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به مدل هواپیماهای وارد شده به کشور، افزود: عمده این هواپیماها ایرباس ۳۲۰ یا بویینگ ۷۳۷ هستند و جزو پرکاربردترین نوع هواپیما در دنیا شناخته میشوند.