شرکتهای تجاری میتوانند به واسطه همکاریهای تجاری با یکدیگر و تجمیع منابعشان به اهداف دشوار و پیچیده خود دست یابند؛ اهدافی که در صورت عدم وجود این شراکت تجاری دستیابی به آنها برای شرکتهای تجاری بسیار سخت به نظر میرسد...
ایده
به واسطه ایجاد شراکت تجاری با دیگر رقبایتان و به منظور تحقق بخشیدن به ظرفیتهای این ایده، امکان استفاده از منابع شرکا نظیر شبکه حملونقل، ساختار و امکانات سختافزاری، مواد اولیه، دانش و اعتبار آنان نزد مشتریان و دسترسی و اتکا به بخش قابل توجهی از منابع شرکا فراهم میشود. این قبیل قراردادهای تجاری میتواند از طریق ارائه بخشی از سود یا براساس یک رابطه دوسویه و اجازه استفاده از منابع شما به صورت متقابل موضوع مذاکره با شرکتهای تجاری قرار بگیرد.
وان ورد یونیتی که یک همکاری بینالمللی است، بین 10 خط هوایی اصلی دنیا شامل بیریتیش ایرویز، کاتهی پاسیفیک، خطوط هوایی فنلاند، ایبریا، الایان، کوانتاس، خطوط هوایی ژاپن، مالِو، رویال جُردنین و امریکن ایرلاینز با استفاده از ایده همکاری تجاری، خدماتی را ارائه میکند که هرکدام از این شرکتها به تنهایی قادر به ارائه آن نیستند. از جمله این خدمات ارائه پرواز ارزانقیمت برای سفر به مقاصد متفاوت در اقصی نقاط دنیاست. به این ترتیب که مسافران تنها با یک بار پرداخت قادر خواهند بود از این سرویس استفاده کنند. به دلیل در دسترس بودن تمام این خطوط هوایی برای مسافران در طرح مشارکت تجاری اتحاد یک جهان، این طرح این امکان را برای آنان فراهم میکند تا بتوانند به بیش از 600 مقصد مختلف در 135 کشور دنیا پرواز کنند. این خدمات مفید و موفق روش موثری را جهت انطباق با قوانین سختگیرانه صنعت هوانوردی ناظر بر مالکیت خطوط هوایی به سود مشتریان ارائه میکند.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
از هرگونه فعالیت و شراکت تجاری در زمینه فعالیتهای غیراخلاقی و غیرقانونی نظیر توافق با سایر رقبا و شرکتها جهت همسویی در افزایش، کاهش یا ثبات قیمتها اجتناب کنید.
ارزیابی دقیقی از شرایط خاص، مفاهیم و پیامدهای قرارداد مشارکت تجاری انجام دهید تا ببینید آیا شریک تجاری شما منفعت بیشتری از این همکاری خواهد برد؟ آیا این همکاری ارزش وقت، انرژی و منابعی را که به آن اختصاص میدهید دارد؟
همواره دقت کنید تشکیل مشارکتهای تجاری با رقبا به شکلی نباشد که شریک تجاری شما با استفاده از منابع و هزینههای شما بتواند به سود برسد و با دسترسی به منابع لازم، شما را از بخشهای دیگر زمینه فعالیت تجاریتان خارج کرده و از میدان به در کند.
ساختار و برنامه مشارکت تجاری را به دقت تدوین و تنظیم کنید. مذاکره، ارتباط و یکپارچهسازی بسیار حیاتی است خصوصا در مراحل ابتدایی فرآیند مشارکت تجاری.
همواره از آمادگی لازم برای گسترش اتحاد و شراکت تجاری با دیگر شرکتها هنگامی که شرایط برای این کار فراهم است برخوردار باشید.