بخش معدن یکی از موثرترین بخشها در اقتصاد هر کشوری محسوب میشود که با کمی توجه به آن میتوان بهرهبرداریهای مناسب و خوبی از آن داشت. البته برای بهرهبرداری مناسب از بخشهای اقتصادی باید برخی زیرساختهای مهم را ایجاد کرد، ایجاد زیرساختها نیز مستلزم وجود سرمایهگذاری است؛ سرمایهای که بخش اعظم آن در دست دولت است. در سالهای اخیر نیز حضور بخشخصوصی در سرمایهگذاریها بهخصوص در بخش معدن بیش از گذشته شده است، اما سرمایهگذاری در بخش معدن تنها به کشف ماده معدنی و بهرهبرداری از آن ختم نمیشود. این سرمایهگذاری میتواند شامل بخشهای دیگری همچون اکتشاف، استخراج، ماشینآلات، بهرهبرداری، فروش و... شود. ماشینآلات معدنی امروز یکی از اصلیترین ارکان فعالیت در بخش معدن به حساب میآیند که تامین و تجهیز آنها برای توسعه این بخش امری حیاتی است.
تجهیز بخش معدن پس از اخذ گواهی کشف و پروانه بهرهبرداری، جزو یکی از اصلیترین اقدامات به حساب میآید، زیرا بدون استفاده از ماشینآلات، برداشت ماده معدنی غیرممکن است، اما گران بودن ماشینآلات معدنی و همچنین وجود موضوعی به نام تحریم باعث شد تجهیز معادن به ماشینآلات کاری دشوار همراه با هزینههای زیاد باشد. در حالحاضر باتوجه به صحبت فعالان معدنی تنها افرادی که سرمایه بسیار زیادی در اختیار دارند به سراغ واردات ماشینآلات معدنی میروند.
ماشینآلات معدنی
و سرمایه زیاد
در چند سال اخیر به دلیل فشار تحریمهای وضع شده، واردات ماشینآلات برای فعالان بخش معدن سخت شد. یکی از واردکنندگان بزرگ ماشینآلات در
بندر عباس، اظهار کرد: ماشینآلات مورد نیاز برای معدنکاری با حضور چندین واسطه خریداری میشود. در واقع به دلیل مشکلات بهوجود آمده نمیتوانیم خرید مستقیم داشته باشیم.
رضا جعفری، یکی از فروشندگان ماشینآلات و تجهیزات معدنی درباره بازار فعلی این کار گفت: متاسفانه در سالهای اخیر و با وجود شرایط نامساعد اقتصادی وضعیت بازار چندان تعریفی ندارد.
وی ادامه داد: به دلیل نبود تسهیلات برای خرید ماشینآلات معدنی بیشتر افراد به دنبال خرید ماشینهایی هستند که سالهای زیادی از عمرشان میگذرد و همین موضوع موجب کاهش کارایی ماشینآلات میشود. البته لازم به ذکر است که خرید ماشینآلات معدنی با عمر چندساله نیز آنچنان ارزان نیست.
جعفری افزود: متاسفانه فعالیت در بخش معدن، فعالیتی توام با صرف هزینههای بسیار است و این موضوع در آغاز کار بیش از هر زمان دیگر به چشم میآید. بدون شک فردی که بدون سرمایهگذاری مناسب وارد بخش معدن میشود، نمیتواند از عهده تامین مالی این کار برآید، زیرا در آغاز کار برای مطالعات اکتشافی، اخذ گواهی اکتشاف، بهرهبرداری و... هزینههای بسیاری صرف کرده است به همین دلیل هزینه تجهیز ماشینآلات برایش سخت خواهد بود. چنین فردی تصمیم به خرید ماشینآلاتی با عمر زیاد میگیرد. این موضوع باعث شده امروز بیشتر معادن موجود در کشور با مشکل فرسودگی ماشینآلات مواجه باشند.
با چه مقدار هزینه وارد بازار ماشینآلات معدنی شویم؟
با توسعه فعالیتهای معدنی، خیلی از افراد بر این باورند که با ورود به بازار ماشینآلات معدنی و واردات آنها میتوانند وضعیت اقتصادی خوبی را برای خود ایجاد کنند، اما بررسی قیمتها و صحبت با افراد فعال در این بازار نتیجه دیگری را رقم زد.
جعفری با بیان اینکه در حال حاضر قیمت یک لودر معدنی با 30سال کارکرد نزدیک به 130میلیون تومان خریدوفروش میشود، اظهار کرد: بدون شک با سرمایه چند 10 میلیونی نمیتوان وارد این کار شد زیرا برای خرید برخی از ماشینآلات باید رقمهای میلیاردی پرداخت کرد.
البته نکته قابل توجه این است که قیمت ماشینهای تولیدی در کشور بسیار کمتر از انواع وارداتی است.
در کنار صحبت با چندین واردکننده و فروشنده ماشینآلات که بیشتر آنها تمایلی به انتشار نام خود نداشتند به این نتیجه رسیدیم که با یک سرمایه کم نمیتوان وارد این حوزه شد. اگر جزو آن دسته افرادی هستید که تمایل به واردات ماشینآلات دارید خوب است بدانید که به غیراز هزینه خرید کالا با هزینههای دیگر از جمله حمل کالا تا ایران، هزینه واردات و... مواجه خواهید بود. البته واردات ماشینآلات معدنی و راهسازی مستعمل غیراسقاطی برندهای کوماتسو، کاترپیلار، ولوو، لیبهر، ترکس و هیتاچی با عمر حداکثر 10 سال تا پایان سال 1394 آزاد و طبق بخشنامه ضوابط واردات ماشینآلات معدنی و راهسازی مستعمل غیراسقاطی و با نشان معتبر جهانی ابلاغی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به گمرکهای اجرایی ابلاغ شد.
اما از سوی دیگر اگر خواهان راهاندازی کارخانه تولید ماشینآلات معدنی هستید باید سرمایه بیشتری در دست داشته باشید و تا حد ممکن روی تسهیلات بانکی حسابی باز نکنید که این کار فعلا در ایران به دلیل مسائل مالی تقریبا ناممکن است.
نبود نیروی کافی برای تعمیرماشینآلات معدنی
اما مشکلات دیگر، پس از مجهز شدن معادن به ماشینآلات آغاز میشود. یکی از واردکنندگان ماشینآلات معدنی که در جنوب کشور نیز ساکن است، اظهار کرد: بیشتر مشکلات پس از واردات ماشینآلات آغاز میشود و آن هم زمانی است که یکی از ماشینآلات موجود در بندر خراب میشود.
وی ادامه داد: متاسفانه نیروی متخصص و کافی در کشور برای تعمیرات ماشینآلات معدنی وجود ندارد. از سوی دیگر گاهی قطعات خراب شده در کشور وجود ندارد و باید از طریق کشورهای دیگر خریداری شود.
به گفته این فرد، گاهی به دلیل عدم تخصص کافی برای تعمیرات ماشینآلات، ماشین خراب شده بلااستفاده باقی میماند. آن طور که از شرکتهای فروشنده برخی ماشینآلات معدنی پرسوجو کردیم، به طور کلی قیمت این ماشینها از 2میلیارد تومان کمتر نیست. بهعنوان مثال، نوع دست دوم «دامتراک» برند کوماتسو حدود 2میلیارد تومان و صفر آن 4 تا 5میلیارد تومان قیمت دارد. قیمت بقیه ماشینها هم در همین محدوده هاست.
بزرگترین ماشینهای حفاری جهان
1- شاول هیدرولیك آر اچ 400 باكیروس
آر اچ 400 با حفر 9 هزار تن در عرض یك ساعت ركورد بر جای گذاشت. آر اچ 400 میتواند 94 تن یا 57 یارد مربع را در شاول خود نگه دارد. در این ماشین که 10 متر (33 فوت) ارتفاع و 6/8 متر پهنا و 980 تن وزن دارد، دو موتور 16 سیلندری یكی شدهاند تا 4400 اسب بخار نیرو تولید كنند و این ماشین حتی یك اتاق جداگانه پشت كابین دارد كه میتواند به یخچال و مایكروویو مجهز شود. این شاول هیدرولیك در ماسههای نفتی آلبرتای کانادا در حال استفاده است.
2- بیل مكانیكی چرخشی بگر 293 شركت TAKRAF
این بیل چرخشی صاحب ركورد جهانی گینس برای بزرگترین ماشین زمینی است. بگر 293 برای استخراج لیگنیت كه نوعی زغالسنگ عیار پایین مورد استفاده در نیروگاههای برق است، زمین را حفاری میكند. چرخ بگر به قطر 71 فوت 18 بیل 1452 گالنی این دستگاه را میچرخاند و زمین را كنده و به یك تسمه نقاله میریزد كه در پشت بازوی بارگیریش ساخته شده است. هر روز بگر 48/8 میلیون فوت مربع مواد را جابهجا میكند كه برای پر كردن 96 استخر شنای المپیك كافی است. این دستگاه که در معدن هومباخ آلمان مورد استفاده است، 5/94 متر ارتفاع و 220 متر طول و 45500 تن وزن دارد.
3- كاترپیلار 797 اف
زمانی كه كاترپیلار 797 بی را در سال 2002 معرفی كرد، آنرا در كلاس یكی از بزرگترین دامپتراكهای جهان قرار داد. شش سال بعد كاترپیلار با مدل 797 اف یك گام دیگر جلوتر گذاشت و مدل قبلی خود را از نظر ظرفیت حمل بار و اسب بخار كنار زد. دامپتراك 797 اف دارای یك موتور تك 20 سیلندری با توان 4 هزار اسب بخار است که 51 متر ارتفاع و 9 متر پهنا و 687. 5 تن وزن دارد.
4- سنگ شكن سیار متسو
در حالی كه ماشینهای دیگر زمین را حفاری كرده و مواد را جابهجا میكنند، سنگشكنهای سیار جابهجایی و حمل قلوهسنگها را از محل راحتتر میكنند. یكی از بزرگترین سنگشكنهای سیار در بازار لوكوترك ال تی 160 است كه میتواند در هر ساعت حداكثر 1550 تن سنگ یا بتن را بشكند و تخته سنگهایی به اندازه یك متر مربع را جابهجا كند. متسو با زنجیرهایی شبیه شنی تانك این ماشین را طراحی كرده است از اینرو میتواند به راحتی از زمینهای ناهموار در معادن روباز و زیرزمینی عبور كند. این دستگاه که در هر دوی معادن روباز و معادن زیرزمینی کاربرد دارد، دارای 64 فوت طول و 2/9 فوت پهنا و 60/30 تن وزن است.
5- لو تورنو 2350
بزرگترین لودر پیشكاو جهان با چرخهای لاستیكی زمین را با شاول 53 یارد مكعب كاوش كرده و جابهجا میكند. یك موتور دیزل 65 لیتری با توان 2300 اسب بخار این ماشین غولآسا را كه 67 فوت پهنا و 21 فوت ارتفاع دارد و بیش از 72 تن مواد را تقریبا 44 فوت در هوا بلند میكند، حركت میدهد. وزن این لودر 289 تن است و از ظرفیت حمل 72 تن بار برخوردار است.