استفاده از زیورآلات فقط یک رسم نیست بلکه نوعی عادت ماندگار است که در بین همه مردم هم رواج دارد. البته این زیورآلات معمولا بسته به وسع مالی مردم جنسشان فرق میکند. مسیر خرید همیشه هموار نیست و سراشیبی و سربالاییهای زیادی دارد که به همان میزان در نوع خرید مردم تاثیرگذار است. بهویژه این روزها که گرانی طلا و جواهر بدجوری به اصطلاح روی اعصاب است، باید به فکر جایگزینهای دیگری بود. از طلا که عبور کنیم روی سکوی دوم به نقره برمیخوریم که این روزها جدا از جنس و اعتبارش سکوی طلا را تصاحب کرده است. به نوعی که حتی تابوی خرید طلای عروسی را هم شکسته و هستند خانوادههایی که با واقعیت گرانی طلا کنار آمدهاند و به جای پرداخت هزینه چندینمیلیونی طلا که ارزانترین سرویسهایش بین 10 تا 12میلیون تومان قیمت دارد، سرویسهای نقره ای را انتخاب میکنند که در نهایت تا یکمیلیون و 500هزار تومان قیمت دارند. با توجه به مسائل عنوان شده، سری به یکی از بازارچههای نقرهفروشی در میدان آریاشهر (بازارچه صفوی) زدیم تا از کم و کیف این بازارچه نقره خبردار شویم. به طور کلی نقره مرکز بورس مشخصی در تهران ندارد و معمولا اطراف مراکز فروش طلا میتوان فروشگاههای نقره را هم پیدا کرد.
در بازار نقره معمولا چند اسم را میشنوید؛ ایرانی، تایلندی، ترک و ایتالیایی. ایرانی ها محصول اصفهان و تبریز هستند. خارجیها همیشه گرانترند چون تقریبا ضمانت شده هستند و به قول یکی از فروشندگان مشتری با گذشت چندین روز آنها را پس نمیآورد. این فروشنده در ادامه اضافه میکند که جنسهای ایرانی معمولا بعد از مدت کوتاهی سیاه شده و عدم رضایت مشتری را به دنبال دارند. به همین خاطر ما دنبال دردسر نمیگردیم و ترجیح میدهیم جنسهای خارجی را به مشتری عرضه کنیم. جنسهای ایرانی ارزانتر است و مثلا یک انگشتر ایرانی قیمتش از 20هزار تومان شروع میشود و تا 100هزار تومان میرسد اما کارهای خارجی از 30هزار تومان شروع و تا 400هزار تومان هم قیمت گذاری میشوند.
سنگ ها و سنگینی قیمت ها
وزن و نوع سنگی که روی اجناس نقره کار میشود، در قیمت نهایی آنها تاثیر مستقیم دارد. کارهای ایرانی، به کارهای کارگاهی مشهور هستند و چون با تیراژ بالا تولید میشوند معمولا کیفیت لازم را ندارند. فروشنده ای در این زمینه به «فرصت امروز» میگوید: ایرانیها بیشتر به تیراژ اهمیت میدهند و کمتر کیفیت را رعایت میکنند، به همین خاطر است که مشتریان بیشتر خواهان خرید اجناس خارجی هستند تا ایرانی.
فروشنده دیگری هم اظهار میکند: به کار بردن نیکل زیاد، آبکاری و تقلب در محصولات ایرانی موجب میشود بعد از مدت کوتاهی دچار سیاهی در ظاهر شود که شکایتهای مشتریان را در پی دارد. کارهای خارجی به کارهای شرکتی معروفند و با ضایعات کمتری
تولید میشوند.
آقایی تایلند و ترکیه در بازاری با مشتریان زنانه
هر چند کارهای نقره ایتالیایی در جهان محبوب است، اما ایتالیا به تولید کارهای خاص شهرت دارد و معمولا بهصورت سفارشی به تولید نقرهجات اقدام میکند، به همین دلیل نمیتوان انتظار داشت که در هر بازاری بهصورت انبوه با نقرههای ایتالیایی مواجه شد. ترکیه نیز در زمینه نقرهجات بیشتر دستبند تولید میکند. پس اگر مثلا انگشتری را با این عنوان که کار ترک است، خواستند به شما بفروشند، خیلی جدی نگیرید. دستبندهای ترک بین 30هزار تا یکمیلیون تومان قیمت دارند. ایرانیها بیشتر انگشتر تولید میکنند. البته سرویسهای زیادی هم که تولید ایران باشد در بازار موجود است.
تیتانیوم هم کنار میرود
اگر زمانی تیتانیوم بازار پررونقی داشت و مهمترین دلیلش هم تنوع بالای کارهایی از این جنس بود، امروز نقره کمکم بازار تیتانیوم را هم کساد کرده است و در این میان یکهتازی میکند. قابلیت بازیابی درخشندگی نقرهجات موجب شده در میان موج بیپایان گرانی طلا و تیره شدن تیتانیوم ها بعد از مدت زمانی اندک، این نقره باشد که بازار را در دست میگیرد. از طرفی نقرههای ظریف و درخشان به دلیل همرنگی و همسانیهایی که با طلای سفید دارند، این شانس را به دست آوردهاند که مشتریان خواهان آنها باشند.
تنوع بالا در بازار نقره، استفاده از سنگهای مختلف با ارزشهای متفاوت و مهمتر اینکه در هنگام خریدوفروش نقره همانند طلا، مشتری لازم نیست مالیاتی هم علاوه بر قیمت کالا بپردازد، موجب شده هر روز خریداران بیشتری برای نقرهجات صف بکشند.