وزارت صنعت، معدن و تجارت، اسفند ماه سال گذشته برای ساماندهی واردات خودرو در کشور اقدام به ارائه دستورالعملی کرد که در آن نمایندگیهای مجاز خودروسازان خارجی در کشور موظف شدند در ازای دریافت هزینه ای، گارانتی را به واردکنندگان غیررسمی بفروشند؛ حالا واردکنندگان از این طرح وزارت صنعت اعلام نارضایتی میکنند. به گزارش «فرصت امروز»، عبدالرضا فهیمی، مدیرعامل شرکت ایرتویا و عضو هیاتمدیره انجمن واردکنندگان خودرو، در نشست خبری خود درباره این طرح اظهار کرد: پس از ارائه طرح ساماندهی واردات خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت فشارهای زیادی از بخشهای مختلف از جمله شورای رقابت با عنوان انحصاریشدن واردات خودرو واردشد، به دنبال این فشارها وزارت صنعت، معدن و تجارت به نمایندگیهای رسمی ابلاغ کرد که باید خدمات گارانتی را با قیمت پایینی به واردکنندگان غیررسمی بفروشند که البته این کار نوعی اجحاف است زیرا هزینههای گارانتی در نمایندگیهای برندهای مختلف خودرویی متفاوت است.
او ادامه داد: در این دستورالعمل نمایندگان رسمی باید تأیید اصالت خودروهای وارداتی را برعهده بگیرند. ما روی نحوه اجرای این دستورالعمل حرف داریم. باید برای تأیید اصالت خودروهای وارداتی یک روش تعریف شود. آیا هر کس از هر فروشندهای خودرو را خریداری کرد، خودروی اصیلی است. چگونه میشود مطمئن بود که یک فروشنده یک بنگاه اقتصادی کوچک در کشور دیگری راهاندازی نکرده و قطعات یک خودرو را دستکاری نکند؟ فهیمی با بیان اینکه ما به دنبال پیدا کردن راهکاری برای اجرای این دستورالعمل هستیم، گفت: اگر واردکنندگان متفرقه، خودروی اصیل وارد کنند ما در تأیید آن مشکلی نداریم، اما مسئله مورد بحث، روش تعیین اصالت خودروهای وارداتی است و تضمینی وجود ندارد که خودروی واردشده دچار تغییراتی نشده و اصالت آن حفظ شده باشد.
قیمت خودروهای وارداتی کاهش نمییابد
مدیرعامل شرکت ایرتویا همچنین درباره کاهش قیمت خودروهای وارداتی بیان کرد: با توجه به افزایش تعرفه مؤثر واردات خودرو، قیمت خودروهای وارداتی کاهش نخواهد یافت. او اضافه کرد: انتظار کاهش قیمت در جامعه شکل گرفته، اما موضوع مهم در واردات خودرو، نرخ تعرفه مؤثر واردات است که ارتباطی با ارز آزاد و کاهش قیمت آن ندارد، بلکه برمبنای ارز مبادلهای تعیین میشود که ارزش آن امسال 200 تومان افزایش یافته است. فهیمی با اشاره به سهم بالای تعرفه در تعیین قیمت تمام شده خودروی وارداتی افزود: افزایش نرخ ارز مبادلهای، مزیت کاهش نرخ ارز آزاد را از بین میبرد، هرچند امیدواریم با بهبود روابط سیاسی بتوانیم با شرکتهای مادر تولیدکننده خودرو در خارج ارتباط مستقیم تجاری برقرار کنیم. در حال حاضر اتفاق خاصی در کاهش قیمت خودرو پیشبینی نمیشود و در نهایت ممکن است این رقم حدود 2 تا 3 درصد باشد، اما اگر متغیرها در جهت مساعد قرار نگیرند ممکن است 10 تا 15 درصد افزایش قیمت داشته باشیم.