چندی است جنجالها و بحرانهای ناشی از تقلب در ارائه آمارهای مربوط به میزان آلایندگی واقعی پیشرانههای دیزلی گریبان برخی خودروسازان جهانی را گرفته است. گروه خودروسازی فولکسواگن آلمان بهعنوان نخستین قربانی این بحران همچنان با جنجالهای ناشی از این موضوع دست به گریبان بوده و پس از آن نوبت شرکت میتسوبیشی ژاپن بود تا به دلیلی مشابه در مظان اتهام قرار گیرد.
در این زمینه و براساس اخبار منتشر شده در آلمان، شرکت خودروسازی آئودی که زیرمجموعه گروه خودروسازی فولکسواگن محسوب میشود نیز درگیر جنجال مربوط به پیشرانههای دیزلی آلاینده شده و مدیران این خودروساز آلمانی انتظار دارند تا تبعات این بحران در سال جاری نیز ادامه داشته باشد.
پس از آشکار شدن تقلب در ارائه آمارهای مربوط به میزان واقعی آلایندگی پیشرانههای دیزلی آئودی، «روپرت استادلر» مدیر اجرایی این شرکت در حاشیه اجلاس سالانه سهامداران شرکت آئودی در شهر اینگولشتاد آلمان اعلام کرد: «قوانین زیرپا گذاشته شده و اصول اخلاقی نادیده گرفته شده است.»
مدیر اجرایی آئودی در ادامه سخنان خود گفت: «مسئولیتهای ناشی از تبعات تخلف رخ داده در پیشرانههای دیزلی هنوز رفع نشده است. این موضوع به همراه سایر چالشهای پیش روی ما نظیر تشدید رقابت در چین، نوسان در ارزش واحدهای پولی و مسائل موجود در اتحادیه اروپا نظیر بحران پناهندگان و جدایی احتمالی بریتانیا از اتحادیه اروپا از جمله مسائلی است که باید با آن روبهرو شویم.»
با وجود سخنان اخیر «استادلر»، شرکت آئودی اعلام کرد که به برنامهریزی خود در جهت افزایش فروش و رشد 8 تا 10 درصدی در سال جاری میلادی متعهد خواهد بود.
اگرچه آئودی نیز همانند شرکت مادر خود فولکسواگن درگیر بحران پیشرانههای دیزلی آلاینده شده است، اما درآمد این شرکت و افزایش فروش آن از اهمیت بسیار زیادی برای فولکسواگن برخوردار است، چرا که گروه خودروسازی فولکسواگن بهعنوان بزرگترین خودروساز اروپا به دلیل تقلب در ارائه آمارهای مربوط به میزان آلایندگی خودروهای دیزلی این شرکت، میلیاردها یورو به هزینههای آن افزوده شده است.
از سوی دیگر مدیران شرکت آئودی سیاستی متفاوت نسبت به فولکس واگن در پیش گرفته و قصد دارند به منظور جبران تخلف صورت گرفته در این شرکت، 2/3 میلیون دستگاه خودرو را در مرحله اول فراخوانده و نقص فنی موجود در آنها را رفع کند. گفتنی است این تعداد معادل یکپنجم کل خودروهای معیوب تولید شده توسط آئودی در سراسر جهان به شمار میرود.
براساس اطلاعات موجود، 90 درصد از خودروهای معیوب تولید شده توسط آئودی از پیشرانههای 2 لیتری برخوردار بوده و آئودی برای رفع نقص فنی آنها تنها به یک بهروزرسانی نرمافزاری نیاز دارد. این در حالی است که خودروهای مجهز به پیشرانههای 6/1 لیتری به ایجاد بهروزرسانیهای سختافزاری و نرمافزاری نیاز دارند. به گفته مدیر اجرایی آئودی، این خودروساز آلمانی تا پایان سال جاری میلادی مشکلات موجود در تمامی مدلهای چهار سیلندر خود را رفع خواهد کرد.
لازم به ذکر است مدیران آئودی تنها به رفع نقص خودروهای معیوب خود بسنده نکرده و به گفته آقای استادلر، این شرکت تمامی خودروهای شش سیلندر تولیدی خود را که از پیشرانه 3 لیتری بهرهمند شدهاند نیز به صورت نرمافزاری بهروزرسانی خواهد کرد تا هرگونه شک و تردید نسبت به محصولات این خودروساز خوشنام آلمانی از بین برود.
گفتنی است پس از سقوط شرکت خودروسازی آئودی به رده سوم تولیدکنندگان خودروهای لوکس و قرار گرفتن پس از مرسدس بنز و BMW، این شرکت قصد دارد تا با عرضه مدل جدید A4 و بهروزرسانی مدلهای SUV خود نظیر Q7 و کراساوور کوچک خود یعنی مدل کاملاً جدید Q2 جایگاهش را از دو رقیب قدرتمند و سرسخت آلمانی خود یعنی مرسدس بنز و BMW بازپس گیرد. همچنین براساس برنامهریزیهای صورت گرفته، آئودی قصد دارد تا در سال 2016 میلادی، 20 مدل جدید و بهروز شده از خودروهای خود را به بازارهای جهانی عرضه کرده و افزایش متوسطی در میزان فروش خود داشته باشد.