این روزها چهره شهرها با وجود ماكتهای عظیم تبلیغاتی تغییرات زیادی كرده و تعداد غولهای بیشاخ و دم تبلیغاتی هر روز در شهر بیشتر و بیشتر میشوند. به عقیده بسیاری از کارشناسان، تبلیغات محیطی یکی از ماندگارترین و تاثیرگذارترین شیوههای تبلیغاتی است. این نوع تبلیغات به واسطه ماندگاری طولانی نسبت به نشریات – رادیو، تلویزیون و... - از شیوههای تاثیرگذارترند.
مسعود رشیدیان از شرکت پدیدهآفرینانصنعت، طراح ومجری بسیاری از ماکتهای تبلیغاتی عقیده دارد: هرروز افراد ساعتهای زیادی را بیرون از محیط منزل سپری میکنند. این افراد در مسیر رفت و برگشت درگیر محیط پیرامون خود هستند، تبلیغات محیطی سهم بسیار مهمی در معرفی هر برند به مخاطبان دارد. شركتهای خارجی این نوع تبلیغ را كاملا شناختهاند و به عنوان راهی برای معرفی برند خود تعریف کردهاند.
همچنین بازخورد این نوع تبلیغ را در مخاطبان خود دیده و میشناسند، اما شركتهای داخلی به واسطه ناشناس بودن این نوع تبلیغ، با احتیاط و حوصله بیشتری عمل میکنند و اگر شركتهای همگروه با برندهای بالاتر از این تبلیغ استفاده کنند، تمایل بیشتری برای به کاربردن این شیوه دارند. ضمن اینكه نوع برخورد شركتهای خارجی با داخلی نسبت به بازار بسیار متفاوت است. معمولا شرکتهای داخلی نگاه علمی به تبلیغات ندارند و همیشه عنوان میکنند ما مشتری خودمان را داریم در نتیجه نیازی به تبلیغات نداریم در صورتی که تبلیغات باعث ماندگاری برند در بازار میشود.
شاید قدرت و نمایش اصلی این شیوه و یا آنچه این شیوه را معرفی کرد، كار بیلبورد حجمی فنجان قهوه جاكوبز باشد. شركت ما با ماكت فنجان قهوه جاكوبز كار حجمی را به بازار تبلیغات کشور معرفی كرد. بخاری که از این فنجان بلند میشد ماکت را جذابتر کرده بود و همین عوامل باعث گرایش بیشتر شرکتها به این شیوه شد. درحالحاضر اکثر شرکتها ماکتهای نمایشگاهی مختلفی را از محصولات خود به ما سفارش میدهند؛ ماکتهایی که ماندگارند و در هر نمایشگاه مورد استفاده شرکتها قرار میگیرند.
بیسكویت ساقه طلایی، ماكت نمایشگاهی پسته پستیژ، ماكت گاو كاله، ماكت رباط پاناسونیك و... را میتوان از این گروه نام برد، اما نصب ماکت یخ چای گلستان در اتوبان نیایش سروصدای زیادی را به پا کرد. این ماکت به ارتفاع ۱۰متر روی پایهای به ارتفاع ۲ متر به گونهای قرار گرفته تا از زوایای مختلف دیده شود. بعد از نصب این ماکت سروکله بقیه شرکتها برای نصب ماکتهای تبلیغات پیدا شد.
در این راستا میتوان ماکت حجمی رمیس را مثال زد. این ماکت حجمی به سفارش شرکت پاکشو آماده و در بزرگراه مدرس، جنوب به شمال بعد از پل همت اكران شد. ارتفاع آن 11 متر با چهار متر پایه كه ارتفاع كلی آن را به 15متر رسانده بود به نمایش در آمد و یا نصب ماکت سرآشپز شیبابا در مسیر بزرگراه همت شرق به غرب نرسیده به خروجی شهرک غرب نیز از این دسته فعالیتهای تبلیغاتی است. شیبابا برای معرفی محصول تازه خود یعنی ژله بدون قند این ماکت را به ارتفاع کلی 21 متر نصب کرده است. رشیدیان در پایان از اکران ماکتهای تبلیغاتی تازهتری در آینده نزدیک خبر داد؛ ماکتهایی که چهره شهر را متفاوتتر از قبل میکنند.