امروزه اضافه کردن یک برچسب با عنوان مشاور در انتهای نام هر شغل و کسب درآمد زیاد تا حدودی ممکن شده و این موضوع موجب سردرگمی برای کسانی است که به دنبال چنین شغلی بوده یا در پی کسب خدمات مشاوره هستند.
با اغلب فارغالتحصیلان این رشته و حوزه کاری که صحبت میکنید، از یک مشاور بازاریابی تصوری در حد کار کردن در یکی از دپارتمانهای بزرگ مثلا برندهای معتبر و بزرگ مصرفی و ارائه ایدههای تبلیغاتی را در نظر دارند که درواقع میتوان گفت بسیار متفاوت از وظایف و شغل یک مشاور بازاریابی در یکی از این شرکتهاست.
اغلب مشاوران بازاریابی پس از کار و فعالیت و کسب تجربهای 10 تا 15 ساله در حوزه بازاریابی که چیزی معمول و منطقی به نظر میرسد، به این عنوان شغلی دست پیدا میکنند. در واقع میتوان گفت این شغلی نیست که هرکسی بتواند بلافاصله پس از خارج شدن از دانشگاه به آن دست پیدا کند.
نکته اصلی در این رابطه این است که فرد مشاور باید بتواند تبدیل به یک کارشناس بیطرف شود که یک شرکت برای پرداختن به موضوعات و مسائل خاص بتواند از آن استفاده کند. در این صورت است که فرد مشاور میتواند بلافاصله پس از مطرحشدن مسئله به عمق آن نفوذ و جزئیات آن را تحلیل کند که بدون درگیر بودن در جنبههای مختلف بازاریابی و فروش ممکن نیست.
مشاور بازاریابی
به عبارت دیگر مشاور بازاریابی فردی است با تجربه کار و فعالیت عملی در حوزههای مختلف بازاریابی، جمعکردن کمپینهای بازاریابی و تبلیغات برای شرکتهای بزرگ و کوچک و همچنین اجرای آنها با کمترین و محدودترین بودجه و همچنین بودجههای بسیار بزرگ و گسترده که قادر به کمک به مشتریان و مراجعان به خودش برای بهرهبرداری مثبت از ریال به ریال بودجه خودشان باشد.
مهمترین تفاوت بین یک بازاریاب استخدامشده در یک شرکت و یک مشاور بازاریابی تنوع نوع فعالیت این دو فرد است. یک مشاور در چندین و چند شرکت مختلف بهطور همزمان کار و فعالیت دارد که این شرکتها میتوانند شامل شرکتهای عرضهکننده انواع طلا و جواهر لوکس تا شرکتهای ارائهکننده نرمافزارهای پیشرفته باشند. ممکن است یک فرد که در یک آژانس بازاریابی و تبلیغات مشغول به فعالیت است همچنین تنوع شغلی و کاری را هم داشته باشد. اما بهطور مستقیم کار کردن با هر یک از این شرکتها موجب به دست آوردن تصویری کاملتر و دقیقتر از کل بازار آن کسبوکارها میشود.
یک مشاور بازاریابی یک فرد کاملا حرفهای و بامهارت است که قدرت درک و تحلیل عوامل انگیزشی مصرفکنندگان و چگونگی استفاده از استراتژیها برای رشد هر کسبوکاری را داراست.
برخی مردم آژانسهای تبلیغاتی را با مشاوران بازاریابی به اشتباه میگیرند، با فرض اینکه مشاوران بازاریابی همان کارها و خدمات آژانسهای تبلیغاتی را اما بهصورت مستقل و انفرادی ارائه میکنند. با این وجود با اینکه این دو عملکردی مکمل یکدیگر دارند ولی تفاوتهای بسیار زیادی بین این دو است. اگر شما بدانید چه پیامی را باید به تبلیغ بگذارید، مطمئنا سراغ یک آژانس تبلیغاتی برای تهیه تبلیغات میروید، چرا که آنها تیمهای اجرایی واقعا خلاقی متشکل از کارگردانان هنری، نویسنده و طراحان گرافیک در اختیاردارند که به شما کمک میکنند تا پیام تبلیغاتی خود را در قالب یک کمپین تبلیغاتی یا یک تبلیغ تلویزیونی نو و جدید ارائه کنید.
در مقابل یک مشاور بازاریابی، شخصی است که به یک کسبوکار چگونگی ارتباط و تعامل با مشتریان و بازار فعلی خودش را معرفی کرده و در این رابطه راهکار میدهد. علاوه بر این، مشاور بازاریابی در تعیین این موضوع که غیر از بازار فعلی و شناختهشده دیگر چه گروهی از مصرفکنندگان ممکن است نسبت به استفاده از محصول یا خدمت ترغیب شوند و اینکه چگونه میتوان بازار را توسعه داد نیز کمک میکند.
وی با نگاه کردن و بررسی طرح بازاریابی فعلی و سپس استفاده از ابزارهای تحلیلی و در نظر گرفتن پتانسیل بازار استراتژی را برای دستیابی به اهداف بزرگتر ارائه میکند. مشاور طی این فرآیند، پایبندی به ماموریت شرکت را تضمین کرده و میزان موفقیت را از طریق بررسی نتایج حین اجرای یک طرح بازاریابی استراتژیک اندازهگیری و گزارش میکند.
شما به یک مشاور بازاریابی نیاز دارید، اگر:
میخواهید کسبوکار خود را راهاندازی کنید
نیاز به تعیین اهداف بهخوبی تعریفشده دارید
نیاز به یک طرح منسجم بازاریابی استراتژیک دارید
در نظارت بر معیارهای کلیدی به منظور اندازهگیری میزان موفقیت به کمک نیاز دارید
در تعیین معیارهای کلیدی شک دارید (ترافیک روزانه مشتریان یا مراجعان، نرخ تبدیل مراجعهکننده به مشتری، تعامل با مشتریان در شبکههای اجتماعی، تماسهای دریافتی و حاشیه سود)
خواهان بهبود روابط و میزان وفاداری با مراجعان و مشتریان فعلی هستید
تمایل به ورود به بازارهای جدید و جذب مشتریان جدید دارید.