در سالهای اخیر و در پی تقاضای جوانان برای ورود موتورهایی با کلاسهای بالاتر، واردکنندگان هم مجوزهایی برای ورود اینگونه موتورها دریافت کردهاند. تا جایی که بعضی از موتورهایی که بیش از 40سال بود ورودشان به بازار با موانعی روبهرو بود اکنون وارد بازار شدهاند و مشتریان میتوانند از خدمات پس از فروش و گارانتی این موتورها استفاده کنند و بهنوعی راه بر واردات غیرقانونی و قاچاق بسته میشود.
اما اینکه متقاضیان این موتورهای چندده میلیونی چه کسانی هستند، سوالی بود که با مجید رضایی، مدیر بازاریابی و فروش یکی از برندهای مطرح کشور در میان گذاشتیم و او در این زمینه به «فرصت امروز» میگوید: ورزشکاران متقاضیان اصلی موتورهایی با کلاسهای بالا هستند. همچنین جهانگردان ایرانی یا خارجیان که میخواهند شهرهای مختلف را با موتور بازدید کنند. از آنجایی که راحتی سفر خیلی مهم است و ایمنی سفر هم برای جهانگرد بسیار مهم است و هر چه سیسی بالاتر میرود، راحتی راکب هم بیشتر میشود، جهانگردان ترجیح میدهد که اینگونه از موتورها را خریداری کنند. حتی کسی که پشت سر راکب مینشیند، راحت است. با بالا رفتن سیسی تکنولوژی هم بالاتر میرود و در نتیجه هم راحتی و هم ایمنی سفر افزایش مییابد. وی بیش از 90درصد از متقاضیان این موتورها را ساکن تهران میداند.
رضایی در ادامه و در مورد مزایای واردات چنین موتورهایی اضافه میکند: وجود تکتک این برندها در بازار هم موجب ورود تکنولوژی جدید و مدرنی به بازار میشود و هم انقلابی را در صنعت موتور به وجود میآورد. همچنین باعث میشود که شرکتهای خارجی انگیزهای برای ورود به بازار ایران به دست آورند. نتیجه این ورود هم کاهش قاچاق و قاچاقچیپروری است. چون قطعا مردم به سمت به دست آوردن وسایلی میروند که امکان به دست آوردنش از راه قانونی وجود نداشته باشد. در این صورت امکانی برای قاچاقچی فراهم میشود تا با واردات کالای ممنوعه بازار را دچار مشکل کند. از طرفی ورود این شرکتها موجب تغییر فرهنگ موتورسواری هم میشود. کسی که چنین موتورهایی با چنان هزینههایی سوار میشود دیگر لازم نیست به او تذکر بدهید که از کلاه استفاده کند یا غیره. زیرا چنین موتورهایی تمامی تجهیزات از چکمه، کلاه و لباس ویژه خود را به همراه موتور ارائه میکنند و بهنوعی فرهنگ موتورسواری با استفاده از این موتورهای لوکس بالاتر میرود.
رضایی ورود اینگونه از موتورها را بهنوعی پاسخگویی به تقاضای موجود نیز میداند. همچنین رونق تفریحی سالم به نام موتورسواری را هم نتیجه ورود این موتورها میداند: افرادی هستند که میخواهند با موتور تفریح کنند که تفریح سالمی هم هست. همچنین باید به این نکته اشاره کنم که رشته موتورسواری در ایران رشدی را که باید میداشت هیچ وقت نداشته است. حتی در سطح آسیایی هم ضعیف هستیم و دلیلش هم عدم وجود موتورهای لازم برای این ورزش و این افراد بوده است. اما در سطح جهان موتورسواری با برگزاری مسابقات، تورها و فستیوالهای گوناگون از موتورسواری محض به سمت گردشگری، کسبوکاری پردرآمد و تولید پرسود سوق یافته است. اما در ایران این نکات مغفول مانده است. حتی موتورهایی هم که بهصورت قاچاق وارد میشدهاند قطعاتشان در ایران نبوده و ریسک موتورسوار همیشه پایین بوده زیرا قطعه تعویضی در کار نبوده است. اما در پی ورود موتورهای جدید با سیسی بالا و ویژه موتورسواری آن هم از راه قانونی خدمات پس از فروش راهاندازی شده است، گارانتی 24ماهه ارائه میشود و خریدار بدون هیچ ترس و هراسی میتواند از موتور خود استفاده کند.
موتورسیکلت از صنایع بزرگ دنیا است و گاه در کنار خودروسازی و هواپیماسازی قرار میگیرد. اما در ایران آن طور که باید ماهیت حقیقی و بینالمللی ندارد. اینها تا حدودی برمیگردد به قوانینی که در این حوزه اتخاذ شده است. درحالیکه محدودیت راحتترین راه است ولی مشکلی را حل نمیکند. اما در کشورهای اروپایی بهویژه به دنبال اتخاذ قوانینی برای راحتی استفاده از موتورسیکلت هستند. در سال 2016 قوانین گواهینامه موتورسیکلت در اتحادیه اروپا تغییر میکند و اصل و بنیاد این تغییر هم بر این اساس است که استفاده از حجم خاصی از موتورسیکلت که قاعدتاً باید 125 سیسی باشد، برای دارندگان گواهینامه خودرو و اتومبیلها آزاد شود.
این قانون یک پیام مشخص دارد. پیامش این است که اتحادیه اروپا دارد شرایط استفاده از موتورسیکلت را آسان میکند. که تعدادی از استفادهکنندگان خودرو به سمت استفاده از موتورسیکلت گرایش پیدا کنند. اگر چنین نگرشی در دولتمردان و مسئولان ایرانی هم ایجاد شود، نیاز به تشکیل یک کارگاه با عضویت وزارتخانههای مختلف داریم که از اساس، مسائل مربوط به موتورسیکلت بررسی و ریشهیابی شوند و در راستای ساماندهی و مدیریت صنعت موتور و استفاده از موتورسیکلت تغییرات اساسی را در قوانین و مصوبهها ایجاد کنیم. زیرا بهبود شرایط هم به نفع تولیدکننده است که تنوع را میتواند در کار خود داشته باشد و هم به نفع مصرفکننده نهایی که تنوع انتخاب دارد.