اگر چه پلمب باک کامیونداران ترک آخرین وعده مورد قبول دو کشور ترکیه و ایران بود، اما پیش شرطهای این مناقشه دو طرفه شده است. براساس آخرین توافقات انجام شده میان دو کشور، قرار بر این شد کامیونداران ترک با پلمب باک به خاک ایران وارد شوند، در حالی که این کشور در اقدامی جدید و سر بزنگاه شرط ورود کامیونهای ایرانی را پلمب باک عنوان کرده و رفتوآمد در مرز بازرگان عملا غیرممکن شده است. علاوه بر این بسیاری از کامیونداران باک کامیون خود را پلمب نکردهاند.
رییس اتاق بازرگانی استان آذربایجان غربی با بیان این مطلب در گفتوگوبا «فرصت امروز» از عدم تردد کامیونها در این مرز گفته است. صمد پورسلطانی میگوید: ترکیه به کامیونهای ایرانی اجازه حرکت نمیدهد و اعلام کرده برای ورود به ترکیه باید باکهایشان را پلمب کنند. وی تشکیل صف طولانی کامیونها را در مرز دو طرف نتیجه اقدام جدید ترکها میداند و با بیان اینکه گمرک ایران هیچ نقشی درایجاد این مشکل ندارد، ادامه میدهد: با این اتفاق بخشخصوصی بیشترین آسیب را میبیند و این در حالی است که ما تلاش زیادی کردیم که دولتمردان اختلاف ما و ترکیه را به شکل دیگری حل کنند، زیرا این راه قبلا امتحان شده و نتیجه مطلوبی به دنبال نداشت. به گفته این عضو هیات رییسه اتاق ارومیه، کامیونهای بسیاری پشت مرز بازرگان صف کشیدهاند که این صف طویل تا 24 کیلومتر گزارش میشود.
پورسلطانی توضیح میدهد: کامیونها عموما حامل کالاهای صادراتی، وارداتی یا ترانزیتی هستند و بسیاری از آنها ممکن است شامل، محصولات فسادپذیر یا ترهبار باشند. پور سلطانی میگوید: اگر چه بیشترین مشکل ما اختلاف قیمت سوخت ایران با ترکیه است و همه دولتمردان هم میدانند، اما سیاستگذاریها و در نهایت تصمیمگیری در این خصوص درست نبوده و وضعیتی که درحال حاضر در مرز بازرگان وجود دارد، نشان از تصمیمات اشتباه بهظاهر توافقاتی است که میان دو کشور صورت گرفته است.
این فعال اقتصادی معتقد است: کامیونهای تجاری به هر کشوری که وارد میشوند، از امکانات کشور هدف استفاده میکنند و علاوه بر این امنیت، اشتغال و ثبات نیز به دنبال آنها میآید، در حالی که ترکیه و ایران این اصل را فراموش کردهاند.
سیاستگذاری و قاچاق سوخت
برخورد تجاری با سوخت خدماتی مسئلهای است کهپور سلطانی به آن اشاره کرده و میافزاید: اگر چه این نوع برخورد در واکنش به قاچاق سوخت شکل گرفت، به نظر من برخورد کارآمدی نیست، به هر حال قاچاق سوخت در تمامی مرزهای خلیج فارس، پاکستان، افغانستان و در تمامی مرزها به دلیل اختلاف قیمت سوخت ما با دیگر کشورها انجام میشود، اما اگر ما میخواهیم با قاچاق سوخت مبارزه کنیم، راهکار برخورد با این مسئله در هر منطقهای باید روش خاص خودش را داشته و نباید به توقف صادرات و واردات منجر شود.
پور سلطانی با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی ادامه میدهد: در اقتصاد مقاومتی حمایت صادرکننده، هموار شدن محورهای حملونقل تجاری ومسائل اساسی دیگری مطرح شده است در حالی که ما با سیاستگذاری ناکارآمد، برای خودمان مشکل ایجاد کرده و در صادرات و واردات اختلال ایجاد میکنیم.
به گفته این فعال اقتصادی، در دو روز گذشته بسیاری از شرکتها از پذیرش و حمل کالا از طریق مرز بازرگان خودداری میکنند و در پاسخ به صادرکنندگان میگویند، مرز بازرگان بسته است. این در حالی است که بسیاری از خریداران در دیگر کشورها که سفارشهای آنان از طریق بنادر ترکیه به این کشورها حمل میشود، کالایشان را به موقع میخواهند و ممکن است از مناقشات میان ایران و ترکیه بیخبر باشند.
به گزارش ایرنا، خبرگزاریهای ترکیه روز گذشته از بستن مرز بازرگان توسط ایران و ایجاد صف 20 کیلومتری کامیونهای ایرانی خبر دادهاند، این خبرگزاریها همچنین گفتهاند، ترکها در حال پلمب کامیونها در پشت مرز بازرگان هستند. به گزارش فرصتامروز بنا بر آخرین توافقات میان دو کشور و به خواسته ترکها قرار بود کامیونداران ترک با باک پلمب شده در خاک ایران تردد کنند و این توافق از روز 10 آذر جاری است.
به گفته رییس كمیسیون حملونقل اتاق بازرگانی تهران، ترکها این درخواست را به دنبال بینیازی از سوختگیری در ایران عنوان کردند. مسعود خوانساری همچنین به خبر آنلاین گفته است، ایران، تصمیم خود برای پلمب باك كامیونها را از طریق وزارت امور خارجه، اتاق بازرگانی و سندیكای حملونقل این كشور اعلام كرد. این مقام آگاه نیز از عدم پلمب برخی کامیونداران ترک گفته است.
خوانساری در بخش دیگری از اظهاراتش گفته است: ترکها تصمیم ایران را جدی نگرفتهاند و این مسئله موجب شد اعتراضشان را به گوش مقامات وزارت راه کشورشان برسانند. به گفته رییس كمیسیون حملونقل اتاق بازرگانی تهران، وزارت راه ترکیه از طریق وزارت امورخارجه ملاقات با مسئولان وزارت کشورمان را در هفته آینده خواستار شده است.