پرسش: مدیرکسبوکاری در حوزه فروش وسایل الکترونیکی هستم، معمولا وقتی با مشکلی در مدیریت روبهرو میشوم، زمان زیادی را صرف فکر کردن درباره آن میکنم ولی گاهی نمیتوانم این زمان فکر کردن را مدیریت کنم، چه راهکاری در این زمینه به من پیشنهاد میکنید؟
پاسخ کارشناس: فکرکردن در مورد مشکلات خوب است ولی مهم درست فکر کردن است. امکان دارد ساعتها درباره مشکل فکر کنید ولی بدون نتیجه باشد و فقط زمان را برای ترمیم مشکل از دست بدهید. پس مدیری که میخواهد هوشمندانه فکر کردن خود را مدیریت کند باید چند فاکتور را درنظر بگیرد: فاکتور اول: آنالیز کردن؛ یعنی بخشبندی و شکستن مشکل به اجزای کوچکتر. درواقع بهنوعی موشکافی علت مشکل و تقسیمبندی به بخشهای کوچکتر برای حل آسانتر.
آنالیز کردن در رسیدن به اهداف فروش، جذب مشتری و... ضروری است و تمامی مدیران باید به این فاکتور مسلط باشند. فاکتور دوم: اولویت دادن؛ یعنی طبقهبندی بخشها برحسب اهمیتی که دارند.
مطمئنا برای درک بهتر این فاکتور مدیران باید کاملا به مراحل استراتژیک سازمان خود آگاهی داشته باشند، چون براساس اهمیت موضوعات در این برنامه استراتژیک به حل مسائل و مشکلات زمان میپردازند. فاکتور سوم: برنامهریزی؛ بعد از طی کردن دوفاکتور قبلی مرحله برنامهریزی شروع میشود. در این فاکتور باید مرحله به مرحله افکار قبلی را عملیاتی کرد و درنهایت به ابزارهای رسیدن به اهداف فکر و برای بهکارگیری آنها تصمیمگیری کرد.
به هرحال اگر در مدیریت همهچیز براساس برنامهریزی پیش برود، مشکلات سخت نیز برطرف خواهد شد. برای رسیدن به این مرحله از شیوه فکر کردن باید تمرین زیادی کرد و آزمون و خطاهای زیادی را پشت سرگذاشت. علاوه برموارد گفته شده باید تمامی فاکتورهای طی شده را به تصویر کشید تا راهنمایی باشد برای زمانی که دوباره مشکلات مشابهی پیش میآید، چون طی کردن تمامی این مراحل جز هدر دادن وقت و انرژی نکته دیگری را نصیب مدیر نخواهد کرد.
* اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.