کسانی که میخواهند از نقطه صفر بهترین پایهها را بنا بگذارند و کسبوکاری قرص و محکم بنا کنند، باید جزییات فراوانی را مورد توجه قرار بدهند. در این فرصت به برخی از درسهای كلیدی میپردازیم تا هر مدیری كه تصمیم به برندسازی دارد بهتر است با رعایت آنها فضای امنتری برای نام تجاری خود بسازد.
1- اطمینان حاصل كنید كه نام تجاری شما به خوبی میتواند پیام شما را منتقل كند.
نخستین گامی كه میتوانید به سوی رضایت مشتری و مدیریت درست نام تجاری خود بردارید این است كه بتوانید پیام خود را به درستی منتقل و ارتباط خوبی با مصرفكننده برقرار كنید. برای این كار بهتر است پیش از هرچیزی اطمینان حاصل كنید نام تجاری انتخابی شما آیا پیامی را كه مدنظر دارید منتقل میكند یا خیر.
در اكثر موارد با تعویض نام تجاری خود به یك نام تجاری تاثیرگذار و به یاد ماندنی، نه تنها كمپانیتان را از ماندن در سایه رقبا نجات میدهید، بلكه با ایستادگی میتوانید خاطره بهتری را به ذهن مشتری از نام تجاری خود بنشانید. نام تجاری جدید میتواند تصویری دقیق از خدمات شركت شما به مصرف كننده ارائه دهد. اینكه بخواهید بهصورت آنلاین شهرت، اعتبار و خوشنامی كمپانی را مدیریت كنید به مهارتهایی واقعی در زمینه برندسازی نیاز است.
2- با منابعی كه به بررسی نامهای تجاری میپردازند ارتباط خوبی برقرار كنید.
لزومی ندارد كه برای این كار از بودجه قابلتوجهی برخوردار باشید، فقط كافی است بتوانید با سایتهای مشهور و تاثیرگذار در شاخه كاریتان ارتباط خوبی برقرار كنید. سایتها و وبلاگهایی كه میتوانید فهرست و اطلاعات لازم درباره آنها را از طریق یك جستوجوی ساده در اینترنت پیدا كنید. گاهیاوقات نیاز است كه برای قرار گرفتن در آن مجموعه پولی پرداخت كنید و گاهی هم با برقراری یك ارتباط خوب و وصل كردن برند خود به آنها در زمان درست از موقعیت استفاده كنید. به هر حال درس بسیار مهمی كه باید در برندسازی فرابگیرید این است كه بتوانید این توانایی را در خود ایجاد كنید تا آنچه را دیگران درباره شما در فضای آنلاین جهانی میگویند كنترل كنید یا حداقل تا جایی كه میتوانید بر آن نظارت داشته باشید.
3- برای نام تجاری خود در رسانههای اجتماعی یك صفحه باز كنید.
اگر تاكنون به فكر ساخت یك صفحه در این سایتهای اجتماعی نبودید بهتر است هرچه زودتر این كار را بكنید. شاید شما تا امروز به این سایتها بیتوجه بودید و به گمان شما عملكرد بیارزشی داشتند، اما توجه داشته باشید كه حتی وجود نامتان در یكی از این سایتها موجب میشود تا نام شما در بخش جستوجوی Google قرار بگیرد.
4- به طور منظم در فعالیت وبلاگهایی كه به برند شما مرتبط هستند، مشاركت كنید.
بسیاری از برندها زمانی به اهمیت محتوای بازاریابی پیمیبرند كه شروع به فعالیت در فضای آنلاین میكنند. به جای اینكه یك روز به خود بیایید و ببینید كه اطراف شما پر از نظرات منفی درباره نام تجاریتان است، بهتر است با پیشگیری و كنترل نظراتی كه در فضای مجازی درباره برند شما ارائه میشود، به شهرت مثبت خود كمك كنید. در این شرایط شما به تدریج اعتبار خود را میسازید. دیگران سایت شما و پروفایلی را كه برای خود ساختهاید نگاه میكنند و به مرور مجاب میشوند كه ببینند شما چه پیشنهادی برای آنان دارید.
5- اطمینان حاصل كنید كه محصولات و خدماتی كه ارائه میدهید استثنایی است.
این نكته بسیار مهمی است و باید توجه ویژهای به این مسئله داشته باشید. نكاتی كه پیش از این به آنها اشاره كردیم برای مدتی میتواند نام تجاری شما را سربلند و استوار نگه دارد، اما اگر محصول یا خدمات شما استثنایی نباشد به مرور نظرات منفی درباره فعالیت و نام تجاری شما افزایش پیدا میكند و تنها راهی كه برای نجات از این وضعیت دارید آن است كه پیش از هر اتفاقی تلاش كنید رتبه كاری خود را بالاتر ببرید و سعی كنید محصول یا خدماتی كه ارائه میدهید از رقبایتان استثنایی تر و ویژهتر باشد. اگر مصرفكنندگان شما از نام تجاری شما تجربه خوبی داشته باشند، هر جایی كه بتوانند درباره آن مینویسند و همین نكته به چهره برند تجاری شما كمك قابل توجهی میكند.