غول یک نفره، دونفر، سه نفره، نامهایی هستند که منوی غذایی مجموعه زنجیرهای عطاویچ را تشکیل دادهاند؛ مجموعه رستورانهایی که سعی در تغییر شکل و اندازه غذاهای مورد علاقه گروه جوانان را دارند. این ساندویچهای بزرگ با توجه به شکل و اندازهشان مورد علاقه مردان جوان هستند. برخی میگویند مدیر این مجموعه همیشه از خوردن همبرگر و سیر نشدن از اندازه کوچک آن گله میکرده و همین مسئله باعث شده که به سراغ بزرگ کردن ساندویچها برود تا بتواند کمکی به مردان هم نسل خود کند.
این مجموعه رستوان برای معرفی و لانچ خود تبلیغات گستردهای انجام داده است؛
تبلیغاتی که به نظر میرسد، تاثیر خوبی روی مشتری داشته است. برای شروع این رستوران آگهیهای کدگذاری شدهای را اکران کرد؛ آگهیهایی که توسط بیلبوردهایی با زمینه قرمز رنگ که روی آن نوشته شده بود: «یک غول خوشمزه» طراحی شده بودند.
یک شعار اشتهابرانگیز
شعار در این آگهی کار خود را کرده بود و در تحریک اشتهای مخاطبان موفق عمل میکرد. بسیاری با دیدن این شعار منتظر بودند بدانند این غول خوشمزه چیست. تا اینکه کلمه عطاویچ نیز با افتتاح شعب مختلف این رستوران در کنار غول خوشمزه قرار گرفت. بیلبوردهای قرمز رنگ به همراه شعار یک غول خوشمزه بخش گستردهای از تبلیغات محیطی شهر تهران را پوشش داده بود. اما هنوز اثری از عکس غول خوشمزه درکنار شعار آن نبود.
عدهای عنوان کردند که وزارت ارشاد مانع از اکران تصویر غذاهای فست فودی شده است. ممانعتی که در شهرهای دیگر شاهد آن نبودیم و فقط در تهران این موضوع پررنگ شده بود. این درصورتی بود که یکی از رستورانهای معروف ارائهدهنده غذای فستفودی در شمال کشور مقابل رستوران خود ماکتی از غذای فست فودی به همراه بطری فلزی پپسی را نصب کرده بود و باعث تعجب بسیاری شد که آیا اجازه دارد که از بطری پپسی برای تبلیغات خود استفاده کند یا اینکه ماکت همبرگر را در مکانی عمومی نصب کرده و به نمایش بگذارد؟ این تبعیض در تهران و شهرستانها به سوال بزرگی برای اکثر کسانی که دراین صنف فعالیت میکنند، تبدیل شده است. در تهران حتی استفاده از بستهبندی چیپس و اسنک هم در آگهیهای محیطی با ممانعت مواجه شده است.
اضافه شدن تصویر به آگهی
آگهیهای بیتصویر عطاویچ همچنان در شهر خودنمایی میکردند، بالاخره تصویری از غول این رستوران روی بیلبوردها به نمایش درآمد و طرح آگهی کامل به نمایش گذاشته شد. به نظر میرسید، این ممانعت از روی غذاهای فستفود برداشته شده بود، اما هنوز ممانعت از تبلیغ چیپس و اسنک درتبلیغات محیطی ادامه دارد. براساس نظرسنجی صورت گرفته از مشتریان، آگهیهای محیطی عطاویچ تاثیرگذاری خوبی روی مشتری داشت و این تصویر به موقع با شعار همراه شد. عطاویچ علاوه بر آگهیهای محیطی، این روزها به سراغ آگهی تلویزیونی نیز رفته است.
تبلیغات تلویزیونی کاملکننده تبلیغات محیطی
آگهی تلویزیونی این رستوران متناسب با گروه مخاطب آن طراحی شده است. مردان وجوانان، گروه هدفی است که سازنده، آنها را در آگهی مرکزیت قرار داده و با توجه به علایق این گروه به طراحی آگهی پرداخته است. آگهی برای شروع جوانی را نشان میدهد که در تماس با دوستان خود آنها را به خوردن غول دعوت میکند.
به زبان خود به آنها میگوید: بیا بریم یک غول بزنیم و بعد از دور هم جمع شدن، فضایی صمیمانه و دوستانه به نمایش در میآید که معمولا موقع خوردن غذای فست فودی بین دوستان شکل میگیرد. در آگهی تلویزیونی همان شعار تبلیغات محیطی مورد استفاده قرار گرفته و در آن نیز مانند آگهیهای محیطی دائم از خوردن غول صحبت میشود. فضای قرمز رنگی که عطاویچ بهعنوان رنگ برند خود انتخاب کرده نیز در این آگهی مورد استفاده قرار گرفته است.
باید در نظر گرفت که آگهی برای چه گروه هدفی طراحی میشود و طراحی شعار و رنگ و استفاده از المانها متناسب با آن گروه هدف صورت گیرد. دراین صورت است که تبلیغات کمک بزرگی به ارتقای جایگاه برند خواهد کرد و باعث جذب و ترغیب مشتری برای امتحان کردن آن محصول میشود. تمامی این موارد کنار هم باعث میشود تبلیغات به فروش بیشتر محصول کمک کند.