«تکمیل زنجیره تولید فولاد در یک مجموعه واحد» و «ظهور ابرپروژه ها» موافقان و مخالفانی دارد.
مخالفان تشکیل «ابرپروژه ها» را تهدیدی برای تقویت این صنعت می دانند خواهان جلوگیری از گسترش این دست پروژه ها هستند در حالی که موافقان به دلیل افزایش سرعت تولید و گسترده تر شدن فعالیت ها، انجام این استراتژی را مثبت ارزیابی می کنند.
مهدی کرباسیان، رئیس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) معتقد است که این دست پروژه ها به رونق بازار فولاد کمک می کند. او به «فرصت امروز» می گوید: از نظر من به دلیل اینکه مجموعه تکمیل زنجیره تولید صنایع فولادی می تواند به رشد این صنعت منجر شود، اقدامی مثبت در صنعت فولاد به حساب می آید، زیرا گسترش پروژه ها می تواند حوزه فعالیت آنها را در کشور بزرگ تر و بیشتر کند که به نفع صنعت فولاد و اقتصاد کشور است.
او با تاکید بر اینکه سهام شرکت های بزرگ معدنی و فولادی کشور در بازار سرمایه عرضه شده و بخش زیادی از آن متعلق به مردم است، توضیح می دهد: مدیران عامل این شرکت ها نمی توانند انحصارطلبانه تصمیم گیری کنند و باید برای کلیه اقدامات و برنامه های خود مطالعات و بررسی های لازم را انجام دهند.
طی سال های اخیر شرکت های بزرگ فولادی در جهان در حال حرکت به سمت تکمیل زنجیره تولید خود از معدن تا محصول نهایی هستند و شرکت های معدنی و فولادی در ایران هم در حال حرکت به این سمت هستند و نشانه های ظهور ابرپروژه های فولادی در ایران نیز به چشم می خورد.
شهرام باقری، فعال صنعت فولاد، موفقیت فعالیت ابرپروژه ها را منوط به حفظ کیفیت انجام کار در تمام بخش های زنجیره تولید دانسته و توضیح می دهد: تاسیس واحدهای جدید نباید سبب کاهش کیفیت کار در سایر بخش ها شود، در منطق اقتصادی جهانی، هدف تجمیع پروژه های کوچک و جلوگیری از پراکندگی فعالیت های آنها است.
باقری، مدیرعامل گروه صنعتی معتقد است اگر مجموعه فولادی بتواند به واحدی بزرگ تر تبدیل شود و زنجیره خود را کامل کند به طور حتم عملکرد بهتری خواهد داشت. او ادامه می دهد: اعتقاد دارم اگر کل زنجیره تولید فولاد از مواد اولیه تا محصول نهایی در یک مجموعه انجام شود، می تواند موجب بهتر شدن عملکرد آن باشد و در نتیجه قدرتمند شدن صنعت فولاد را در پی داشته باشد.
رضا زائر حیدری، کارشناس صنعت فولاد نظری متفاوت دارد و معتقد است شرکت ها باید حرکتی افقی داشته باشند نه عمودی و دراین باره به «فرصت امروز» توضیح می دهد: از نظر علم اقتصاد در سطح بین المللی حرکت شرکت ها به سمت تولید محصول نهایی یا مواد اولیه در یک مجموعه اقدامی تایید شده است اما معتقدم که شرکت ها باید سعی کنند تا در حوزه فعالیت خود رشد و گسترش داشته باشند و به سمت صنایع پایین دستی یا بالادستی خود حرکت نداشته باشند. تجربه نشان داده که شرکت ها در حوزه فعالیت خود عملکرد موفق تری دارند.
به اعتقاد او معمولا شرکت ها در گسترش کارهایی که در آن تخصص دارند موفق تر هستند.
به گزارش «فرصت امروز» شرکت آرسلور میتال (ArcelorMittal) بزرگ ترین تولیدکننده فولاد در جهان یکی از نمونه های بین المللی اجرای استراتژیUpward Downward integration یا حرکت به سمت توسعه صنعت، تامین مواد اولیه یا بالعکس است. این شرکت با توسعه زنجیره تولید و تامین مواد اولیه در مجموعه خود توانست به ابرپروژه ای در صنعت فولاد جهان تبدیل شود.
ارتباط با نویسنده : sanazkolahdooz@yahoo.com