برخی گمان میکنند فروشندگان، موجودات شروری هستند که از تمام تکنیکهای موجود برای به فروش رساندن محصول یا خدمات خود و کسب درآمد استفاده میکنند. فروشندگان به گمان بسیاری از افراد کلکسیونی از شرارت، خودخواهی، عدم صداقت و فریبکاری هستند؛ آنها به نیازهای مشتریان بیتوجهند و فقط به دنبال آن هستند که پورسانت خود را به دست بیاورند.
حقیقت این است که شاید برخی از فروشندگان اینطور باشند، اما فروشندههای حرفهای در نقطه مقابل این تصورات قرار میگیرند.
حرفهایها میدانند اگر همیشه به مشتری فکر کنند و او را در اولویت قرار بدهند، پورسانتشان بهصورت خودکار پرداخت خواهد شد. فروشندگان حرفهای مانند پزشکان عمل میکنند؛ اول تلاش میکنند مشکل بیمارشان را حل کنند، تا بعد پول خود به خود به حساب آنها واریز شود. امروز در بسیاری از کشورهای دنیا فروشندگی یک شغل آبرومند و پردرآمد است و افرادی که در این حوزه فعالیت میکنند، مورد احترام سایرین هستند و زندگی نسبتا مرفهی دارند. فروشندگان موفق میدانند این مشتری است که درباره موفقیت یا عدم موفقیت آنها تصمیم میگیرد؛ بنابراین تمام تلاش خود را برای جلب رضایت او به کار میگیرند. آنها میدانند نیازی نیست برای فروش به مشتریان خود دروغ بگویند؛ هر محصولی بالاخره یک مزیت رقابتی دارد؛ یکی باکیفیت است، یکی جدید است، یکی ارزان است و...
یکی دیگر از سوءتفاهمهایی که درباره فروشندگان وجود دارد، این است که آنها زیاد حرف میزنند. این در حالی است که فروشندگان حرفهای بیش از آنکه حرف بزنند، شنونده هستند. آنها به خوبی به صحبتهای مشتری گوش میدهند، چند سوال کوتاه از آنها میپرسند و وسط حرف آنها وقفهای ایجاد نمیکنند. همین گوش دادن باعث میشود که به شناخت درستی از مشتری دست پیدا کنند و مناسبترین محصول را با مناسبترین قیمت در اختیار آنها قرار بدهند. آنها خود را به جای مشتری میگذارند و تلاش میکنند موثرترین روش را برای برطرف کردن نیاز مشتری پیشنهاد بدهند.
در یک کلام میتوان گفت که فروشندگی هم مانند پزشکی، وکالت، مهندسی، معلمی و... شغل شریفی است که میتواند دردی را از سایرین دوا کند. فروشنده هم باید مثل پزشک و مهندس از توانایی تفکر منطقی و معقول درباره مخاطبهایش بهرهمند باشد؛ از نیازهای مخاطب، انتظارات و قابلیتهایش. برای تبدیل شدن به یک فروشنده موفق سه مهارت لازم است؛ دانش کافی نسبت به محصول، مهارت در فروشندگی و منش فروشندگی، اما مانند همه چیزهای دیگر زندگی این منش است که بیشترین تفاوت را ایجاد میکند.
شاید بسیاری از فروشندگان مانند پزشکان از تحصیلات قابلقبول دانشگاهی بهرهمند نباشند، اما سطح بالای منش آنها میتواند برایشان احترام، آبرو و ثروت به ارمغان بیاورد. بیخود نیست که در بسیاری از کشورهای بهرهمند از اقتصاد پیشرفته در دنیا تعداد زیادی از افراد به شغل فروشندگی در بخشهای مختلفی نظیر معاملات املاک، محصولات حوزه فنآوری، لوازم آرایشی و بهداشتی و... روی میآورند و از هر جهت از شغل خود رضایت دارند. فروشندگی شغل شریفی است، فراموش نکنید.