بیژن پناهی‌زاده، معاون معدنی خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: شرکت‌های شبه‌دولتی با تکیه بر منابع مالی و امکاناتی که در اختیار دارند مزایده‌های معدنی را به نفع خود تمام می‌کنند، حضور این شرکت‌ها در معادن منجر به کاهش بهره‌وری تولیدات معدنی می‌شود. او در گفت‌وگو با معدن‌نیوز، ‌با تاکید بر اینکه رویکرد دولت باید خصوصی‌سازی باشد گفت: در حال‌حاضر شرکت‌های وابسته به صندوق بیمه بازنشستگی کشور، صندوق بازنشستگی فولاد و... در بخش معدن ورود کرده‌اند و با این استدلال که درآمدزایی بخش معدن بالاست، پهنه‌های بزرگی را در اختیار گرفته‌اند که این مسئله منجر به کاهش بهره‌وری تولید و استخراج معدنی شده که هزینه دولت را نیز در این بخش افزایش می‌دهد.

او با بیان اینکه تعداد کمی از معادن در اختیار شرکت‌های وابسته به دولت است، ادامه داد: از نظر تعدادی، ۱۰ درصد از معادن در اختیار شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی است اما این معادن از نظر کیفیت و سودآوری قابل مقایسه با معادن بخش خصوصی نیستند، بنابراین این شرکت‌ها با استفاده از نفوذ، جریان نقدینگی و منابع مالی که در اختیار دارند مزایده‌ها را به نفع خود تمام می‌کنند که شرکت‌های بخش خصوصی توان رقابت با آنها را ندارند.