آیا میدانستید با استفاده از شاخصهای اندازهگیری عملکرد میتوان اهداف استراتژیک سازمان را به کارهایی موثر در سطح عملیاتی ترجمه کرد؟
برای سنجش و ارزیابی عملکرد هر سازمانی (تولیدی و خدماتی) معیارها و شاخصهای گوناگونی مورد استفاده قرار میگیرد. شاخصهای زیر رایجترین آنها هستند:
اثربخشی: درجه دسترسی به اهداف از پیش تعیین شده در هر سازمان.
کارایی: اجرای درست کارها.
نوآوری: تطابق محصولات و فرآیندهای تولیدی یک سازمان در ارتباط با تغییرات.
قابلیت انعطاف: میزان توان هر سازمان در تطابق با تغییرات محصول.
کیفیت زندگی کاری: ایجاد رضایت شغلی کارکنان از محیط کار.
سودآوری: تابعی از درآمدها و هزینهها.
کیفیت: درجه تطابق محصول تولید شده با نیازهای مشتریان و طرح محصول.
بهرهوری: نسبت خروجی به منابع.