با مستقر کردن تشکیلات تجاری در مراکز صنعتی و تجاری و در میان شرکتهای دیگری که در زمینه مشابهی فعالیت میکنند، میتوان از مزایای متنوع و متعدد این موضوع بهرهمند شد.
ایده
پیشنهاد حضور شرکت در نزدیکی رقبای خودش در یک منطقه تجاری شاید چندان ایده جذابی بهنظر نرسد، چرا که آن شرکت برای عملی کردن این موضوع ناچار از پرداخت هزینههای سنگین خرید املاک و ساختمان مناسب خواهد بود. اگرچه بسیاری از کسبوکارها مایل به پرداخت هزینههای کمتری برای خرید دفاتر و املاک مورد نیازشان هستند، اما حضور در میان رقبا و در یک منطقه تجاری خاص در بین صنایع بزرگ و شرکتهای تجاری در کمال تعجب امری است بسیار متداول.
این ایده از مغازههای خردهفروشی خیابان آکسفورد لندن گرفته تا غولهای تکنولوژی مستقر در سیلیکونولی، هواداران فراوانی دارد. مزایای این طرح بیش از هر چیز دیگر متوجه کسبوکارهای جدید است، چرا که دسترسی ساده به مشتریان و تامینکنندگان مواد اولیه و اطلاعات ضروری در مورد بازار را فراهم میکند. گفتنی است اجرای این طرح منجر به کسب شهرت و همچنین افزایش اشتیاق مشتریان برای خرید از شما در کنار خرید از برندهای معتبر و قدرتمند بازار در آن منطقه میشود.
حضور جغرافیایی در میان رقبا برای کسبوکارهایی که در یک بازار شدیدا رقابتی نظیر بازار فروش خودرو فعالیت میکنند، بسیار مفید و سودمند است. چنانچه یک کمپانی از کیفیت محصولات و خدماتی که ارائه میکند و همچنین قیمتگذاری منصفانه و رقابتی مطمئن باشد، از اینکه مشتری محصول شرکت رقیب را که در فاصله چند قدمی قرار دارد، انتخاب کند، هرگز نگران نمیشود.
یکی از مشهورترین مثالهای این ایده، صنعت تولید سرگرمی هالیوود است؛جایی که شرکتهای کوچک و مستقل فیلمسازی با قرار گرفتن در کنار استودیوهای بزرگتر رونق گرفتهاند. کمی که به سمت شمال حرکت کنیم به سیلیکونولی میرسیم؛ جایی که تعدادی از شرکتهای بزرگ تکنولوژی بهواسطه دانشگاهی که در آن نزدیکی قرار دارد از دریایی از استعدادها و طرحها و ایدهها بهرهمند شدهاند.
اگرچه حضور در یک منطقه تجاری و صنعتی در کنار سایر رقبا موجب بهوجود آمدن مشکلاتی برای شرکتها میشود، اما تشکیلاتی که از خلاقیت، پویایی و تاثیرگذاری بالایی برخوردار باشد به خوبی از پس این مشکلات برآمده و آنها را تبدیل به فرصتی برای برتری بر سایر رقبا میکند.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
اماکن تجاری و اقتصادی متعددی برای هر زمینه تجاری خاص وجود دارد. قبل از اینکه مکان تجاری یا صنعتی خاصی را برای استقرار کسبوکارتان انتخاب کنید در مورد آن بهخوبی تحقیق کنید و ببینید محل مورد نظر شما چه ویژگیهایی باید داشته باشد.
اطمینان حاصل کنید محصول و خدماتی که عرضه میکنید رقابتی باشد. رقابت مستقیم با شرکتهای دیگر درحالی که با آنها در یک منطقه تجاری اقتصادی حضور دارید تنها در شرایطی امکانپذیر است که محصولات شما از کیفیت و برتری قابل توجهی برخوردار باشد.
مشخص کنید در کدام نقطه جغرافیایی هستید و علت برتری محصولات و خدماتتان را بیان کنید.
سعی کنید از اطلاعاتی که از بازار هدفتان دریافت میکنید به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. این اطلاعات میتواند از هر جایی بهدست آید؛ از نشریات محلی گرفته تا شایعات بین مردم. فراموش نکنید که ایده حضور در مناطق اقتصادی و صنعتی در کنار سایر رقبا شاید برای همه کسبوکارها مناسب نباشد، قبل از اینکه تصمیم به استقرار تشکیلاتتان بگیرید در مورد برنامهای که در نظر دارید و همچنین ماهیت کسبوکارتان تحقیق و تامل کنید.