این روزها سایتهای خرید گروهی طرفداران زیادی دارند. استقبال مردم از این کسبوکارها نشان میدهد که دنیای مجازی در داخل کشور نه یک گام، بلکه چندین گام رو به جلو برداشته و خریدهای اینترنتی میان مردم کشور جا باز کرده است. شاید برای برخی افراد این سوال پیش بیاید این سایتها چگونه درآمد کسب میکنند و میزان درآمدشان چقدر است که سایت خود را بهعنوان یک شرکت ثبت کرده و افرادی را جذب میکنند و به آنها حقوق می پردازند. بررسی فرصت امروز بیانگر این است که تعداد این سایتها در سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته و برخی از آنها توانستهاند در بین خانوادههای ایرانی جایگاه ویژهای داشته باشند.
این روزها وبگاههای خرید گروهی بسیار پر تعداد شدهاند و در کشورهای گوناگون دنیا مورد توجه قرار گرفتند. این وبگاهها اجناس و خدمات مختلف و متنوعی را برای فروش عرضه میکنند. وبگاههای خرید گروهی معمولا به خریداران این امکان را میدهند تا با اشتراکگذاری پیشنهادهای موجود در وبگاه در شبکههای اجتماعی برخط، دیگران را هم از پیشنهادها با خبر کنند. وبگاههای خرید گروهی به فروشندگان و کسبوکارهای کوچک این امکان را میدهد تا با عرضه کالا یا خدماتشان به فرصتهای جدید فروش دست پیدا کنند. اگر شما هم قصد راهاندازی یک سایت خرید گروهی را دارید، حتما این مطلب را بخوانید.
تاریخچه در ایران و جهان
در سال 2000 یکی از کارکنان شرکت مایکروسافت، یک سایت خرید گروهی طراحی و فعالیت خود را در این سایت آغاز کرد. بعد از مدت چند سال سایتهای خرید گروهی افزایش یافتند، به طوری که وارد کشورهای دیگر هم شد. بعد از 11 سال، یعنی در سال 2011 نخستین سایت خرید گروهی در ایران تاسیس شد که به دلیل عدم تبلیغات و همچنین عملکرد مناسب و رضایتبخش نتوانست در جایگاه نخست باقی بماند و جای خود را به سایت دیگر داد. اکنون 11 سایت خرید گروهی در ایران فعالیت میکنند که برای ورود به این بازار باید همه جوانب بازاریابی را در نظر گرفت. در ایران به فاصله 10 روز چهار سایت خرید گروهی تاسیس شد که دو سایت توانستند با تبلیغات در فضای مجازی خود را بشناسانند و یکی از پرطرفدارترین سایتهای خرید گروهی ایران لقب بگیرند.
نحوه فعالیت در ایران
فعالیت این سایتها در ایران به این ترتیب است که ابتدا باید سایت یا شرکت موردنظر، با رستورانها و کسانی که قصد دارند محصول یا خدمات ویژهای ارائه دهند، قرارداد ببند. قرارداد هم به اینگونه است که بخش اعظم مبلغ دریافتی به فرد خدماتدهنده و بخشی از آن به شرکت میرسد. بهعنوان مثال، قیمت نهایی درنظر گرفته شده برای فروش 9هزار و 800 تومان است که براساس توافق صورت گرفته 8هزار تومان برای عرضهکننده خدمات و 1800تومان به سایت فروشنده تعلق دارد. البته میزان فروش ژتونها باید حداقلها را پر کند و در غیر این صورت، این کار مبالغ دریافتی باید به افراد بازگردانده شود. در گام نخست باید ثبت نام با دریافت ایمیل صورت گیرد تا در صورت بروز اشکال بهصورت مجازی اطلاع داده شود. بعد از آن باید از یک برنامهنویس بسیار ماهر و کارآمد کمک بگیرید تا پشتیبانی سایت را برعهده داشته باشد تا از بروز اشکالات احتمالی مانند حککردن سایت و غیره در امان باشید. در مرحله بعد با بانکها باید قراردادی نوشته شود تا بانکهای عضو شتاب به سایت موردنظر خدمات ارائه دهند. تا اینجا که هنوز حتی یک مشتری هم از شما خرید نکرده، حدود 5 میلیون تومان هزینه کردهاید و باید منتظر بازدهی آن باشید. در مرحله بعدی باید به جذب افراد بازاریاب و باتجربه بپردازید تا بتوانند خدماتدهندگان زیادی را عضو سایت کنند.
الگوی تجاری وبگاههای برخط خرید گروهی
به طور معمول، اگر اعضای یک وبگاه خرید گروهی، برای پیشنهادها و جنسهای تخفیفخورده ابراز تمایل کنند، میتوانند مشخصات پرداخت خود را وارد کرده و منتظر بمانند، وقتی تعداد علاقهمندان به خرید آن خدمات یا کالای خاص به حداقل مورد نظر رسید، آن معامله انجام میشود و برگه تاییدیه خرید به پست الکترونیکی کاربران ارسال میشود. فروشگاهها، رستورانها یا دیگر فروشندگانی که با این وبگاهها کار میکنند، مجبور هستند برای این الگوی فروش، تخفیف قابل توجهی را در نظر بگیرند، اما در عوض میتوانند بلافاصله حجم قابل توجهی از خریدار و مراجعهکننده را بهدست آورند. در ایران برای ارائه خدمات محدودیت چندانی وجود ندارد و در بیشتر مواقع اینگونه است که تمام افرادی که ژتون خریداری کردهاند، خدمات دریافت میکنند.
مشکلات خرید
ممکن است برخی افراد از ژتون خود استفاده نکنند، اما باید در برگه خریدی که به کاربر داده میشود ذکر شود که ژتون خریداری شده قابل استرداد نیست. در این صورت، اگر خریدار حتی از ژتون خود در مدت تعیین شده استفاده نکند، مسئولیتی متوجه شما نیست، اما درغیر این صورت باید هزینه دریافت شده بازگردانده شود. در برخی موارد، مبلغ از حساب خریدار کسر میشود، اما ژتونی برای او ارسال نمیشود که این موضوع به واحد پشتیبانی باز میگردد.
مراکز پشتیبانی
سایت باید یک مرکز پشتیبانی مشتریان داشته باشد تا به مشکلات آنها رسیدگی کند. این کار باعث میشود اعتماد مشتریان جلب شود. بسیاری از مشتریان در قدم اول نگران خرید از این سایتها هستند و از اینکه باید اطلاعات عابر بانک شان را منتقل کنند، میترسند. اما واحد ارتباط با مشتریان و رسیدگی به مشکلات آنها باعث میشود تا توجه کاربران به این سایت جلب شود.
رستورانها بیشترین مشتری را دارند
یادتان باشد ما ایرانیها به شکم خود خیلی اهمیت میدهیم، پس بهتر است در گام اول با رستورانها و کافیشاپها قرارداد ببندید. محصولاتی که در سایتها فروخته میشود، متفاوت است. از تخفیفهای زمین پینتبال گرفته تا رستورانهای معروف شهر، همه در سایتهای خرید عرضه میشود. برای پیشرفت سایت باید در نظر داشته باشید که نحوه خدمات سایتی که قصد راهاندازی آن را دارید باید با دیگر سایتها متفاوت باشد. متفاوت از این منظر که بهتر از سایرین خدمات بدهد؛ به این دلیل که خدمات در همان سطح، سایت جدید را در همان وضعیت نامطلوب باقی میگذارد.