اشاره: بیتردید نقش بیمه در اقتصاد پایدار انکارناپذیر است. این خصوصیت در روزگار تحریمهای اقتصادی بیشتر خودش را نشان میدهد و در این میان تشکلهای بیمهای نقش مهمی ایفا میکنند. به همین منظور به گفتوگو با دبیرکل سندیکای بیمه دکتر سید محمد کریمی نشستیم تا با طرح پرسشهای خود نقش و جایگاه این تشکل قدیمی و تاثیرگذار را در این دوران واکاوی کنیم.
1- در وضعیت تحریمهای اقتصادی سندیکا چه میکند؟
با توجه به طولانیشدن تحریمهای ظالمانه علیه ملت ایران، خوشبختانه صنعت بیمه با کسب تجربه بسیار خوب موفق گردیده علاوه بر تامین نیازمندیهای بیمهای کلیه واحدهای بزرگ و کوچک که تا قبل از تحریمها بخشی از آن را بیمههای خارجی پوشش میدادند تحت عملیات بیمهای خود قرار داده و ضمن انجام عملیات بیمهای ، ناشی از دریافت حق بیمهها نیز به داخل کشور برگردانده شد و نصیب بیمهگران داخلی گردیده است، سندیکای بیمهگران نیز در این راستا تمامی تلاش خود را در جهت تحقق این امر مهم به کار گرفته است.
2- سندیکا تا چه اندازه در فرهنگسازی بیمه در جامعه ایران نقش محوری دارد؟
با توجه به اهمیت موضوع فرهنگسازی در جامعه و با همراهی و هدایت بیمه مرکزی به طور مرتب موضوع فرهنگسازی در دستور کار سندیکا قرار دارد و با هماهنگی شرکتها و تجمیع اعتبارات و بودجههای شرکتها تلاش میکند حداکثر بهرهگیری از اقدامات آنان در توسعه فرهنگ صورت پذیرد، همچنین انجام مصاحبههای مختلف، حضور در مجامع، بازدید از استانها و شرکت در گردهماییهای مختلف در این جهت است. همکاری و پشتیبانی در برگزاری 13آذر از جمله این اقدامات است. البته برگزاری 19 آبان و زنگ بیمه نیز از اقدامات موثر بود.
3- کارگروههای توسعه بیمههای زندگی چه فعالیتهای ثمربخشی در رشد و توسعه بیمه زندگی دارند؟
همانگونه که مستحضرید بیمههای زندگی از فعالیتهای نو صنعت بیمه در کشور است و از بسیاری موارد تجربهای جدید و نیاز به اقدامات کارشناسی است، کارگروههای توسعه بیمه در این زمینه تلاش فراوانی را به کار گرفتهاند تا در ایدهپردازی و ارائه پیشنهادات نوین به بیمه مرکزی برای کسب مجوزهای لازم کمک کنند بخشنامهها و آییننامههای پیشنهادی به شورای عالی بیمه را به عنوان اتاق فکر شورای عالی بیمه مورد بررسی کارشناسی قرار داده و پس از تکمیل راهکارهای اجرایی و تامین نظرات بیمهگران و بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر مراتب را به شورای عالی بیمه ارائه مینمایند.
4- بیمه در ایران تا چه اندازه با فناوریهای نوین پیوند نزدیک دارد؟
اساساً به لحاظ گستردگی عملیات و محاسبات بیمهنامهها و اقدامات بیمهگران حتماً باید از فناوری اطلاعات بهرهگیری شود چون صنعت بیمه خود به عنوان یک اقدام نو و پدیدهای که با توجه به شرایط روز مردم و بیمهگران توسعه و اقدام مینماید لذا ضرورتاً باید خدمات نوین داشته باشد و خود را با وضعیت پیشرفته تطبیق و تنظیم نماید و همچنین نکات بااهمیت الزام استفاده از فناوریهای نوین را تاکید مینماید. البته خوشبختانه صنعت بیمه حداکثر استفاده را از فناوریهای نوین داشته و همواره رو به پیشرفت است.
5- سندیکای بیمه نقش محوری در رشد و توسعه بیمه دارد، برنامههای توسعه شما در دوره جدید دبیرکلی چیست؟
سندیکا عصاره شرکتهای بیمه است و به عنوان پشتیبان و هماهنگکننده این صنعت ضرورتاً باید همپای این عزیزان تلاش نماید که توسعه صنعت بیمه در کشور تداوم پیدا نماید، بنابراین با تشویق و ترغیب مدیران، انعکاس این فعالیتها در مجامع رسمی کشور و به خصوص در رسانه ملی و استفاده از وسایل دیداری و شنیداری در این زمینه تلاش خود را مصروف نموده و با هدایت شورای عمومی سندیکا که شامل کلیه مدیران شرکتهای بیمه است سعی در تحقق برنامههای استراتژیک صنعت بیمه دارد و برقراری تعامل فیمابین شرکتها و فراهم نمودن ارتباط تعاملی سندیکا با نهادهای پشتیبان و به خصوص نهاد ناظر رشد بیمه را هدفگذاری نموده است.
6- چرا بیمهها با توجه به منابع مالی بالا نمیتوانند به بنگاهسازی فکر کنند؟
با توجه به اینکه قانون و منطق بیمه جمعآوری پولهای خرد ناشی از صدور بیمهنامهها و پرداخت خسارت است که بعضاً چندین برابر حق بیمه دریافت است و همچنین عملیات بیمهگری است که موجبات آسایش و آرامش مردم را فراهم مینماید، بنابراین انجام صحیح این عملیات وظیفه بیمهگران است، کلاً در آییننامههای مصوبه شورای عالی بیمه به بیمهگران اجازه داده شده بخشی از وجوه خود را تا زمان پرداخت خسارت در جهت سرمایه گذاری مصروف نمایند که این نیز یکی از امتیازات بیمه است که علاوه بر کسب سود ناشی از سرمایهگذاری در جهت تقویت اقتصاد ملی و تولید اشتغال نیز نقش موثر میتوانند داشته باشند، بنابراین حسب مجوزهای بیمه مرکزی و شورای عالی بیمه شرکتهای بیمه صرفاً در محدوده مجوزهای خود میتوانند کار اقتصادی کنند و اساساً بنگاهدار نمیتوانند باشند.
7- راهکارهای سندیکای بیمه برای ملیشدن فرهنگ بیمه چیست؟
توسعه فرهنگ بیمه کار بسیار بزرگی است که تنها از یک ارگان و نهاد و تشکل امکانپذیر نیست بلکه تمامی ارکان و اجزای صنعت با مساعدت دولت و حاکمیت به خصوص رسانه ملی باید تلاش نماید که فرهنگ بیمه را در سطح ملی توسعه دهند البته با عنایت به تعاملات بسیار خوب سندیکا و بیمه مرکزی و بالطبع شرکتهای بیمه اقدامات گستردهای از جمله زنگ بیمه و برگزاری همایشها و نمایشگاههایی انجام شده و با این وفاق و دوستی امیدوارم در آینده اقدامات بهتر و بیشتری را صنعت داشته باشد.
8- توسعه بیمه زیرساختهای نرمافزاری میخواهد یا سختافزاری؟
توسعه بیمه هم سختافزار میخواهد و هم نرمافزار، چون اقدامات موثر و بزرگ این صنعت رهاورد آرامش و آسایش است، انتقال پریشانی از بیمهگذار به خود است این اقدام بزرگ و مسلم که پرداخت خسارت و جبران ضرر و زیان بیمهگذار را در پیش دارد نیاز به ابزار و سختافزار دارد که شامل شبکه فروش، شناسایی بیمهگذار، ارزیابی ریسک و مشتری و جبران خسارت به میزان چندین برابر حق بیمه وصولی و اقدامات بسیاری به عنوان سختافزار ضرورت دارد. پذیرش و اعتماد بیمهگذار، قبول جبران خسارت و ارائه خدمات مناسب بیمهای توسط بیمهگر و پردازش حجم بالای مباحث مالی نیاز به نرمافزار دارد بنابراین ملاحظه میفرمایید که این صنعت نیازمند سختافزار، توامان نرمافزار است.