خودشناسی معنای بسیار وسیعی دارد و فقط شناخت موقعیتی را كه هم اكنون از آن برخورداریم، شامل نمیشود. خودشناسی حقیقی آن است كه بدانیم از كجا و به چه منظور آمدهایم، كجا هستیم و به كجا میخواهیم برسیم. خودشناسی در حقیقت از پیدا كردن پاسخ این سوالات حاصل میشود. معیار کلی شناخت خود ایمان و عمل صالح و صفات اخلاقی نهادینه شده است. برای اینکه بدانیم چگونه هستیم باید با وصف ایمان و شاخصههای مومنین و صفات و کمالات ایشان آشنا باشیم و خود را با این معیارها و شاخصها بسنجیم تا ببینیم در کجای راه هستیم و چه مقدار به این شاخصهها نزدیک یا دوریم تا بتوانیم به جبران نواقص پرداخته و خودسازی کنیم.
خودشناسی شاید در نگاه اول فقط یک مفهوم فلسفی به نظر برسد، اما در بسیاری از حوزهها ازجمله بازاریابی کارکرد دارد. بازاریابی بدان معنا است که نیازها و عوامل رفع نیاز باید شناخته شود تا مرحله دادوستد و کار آفرینی پدید آید که در این صورت میتوان پاسخی صحیح به درخواستهای جامعه داد، یک بازاریاب موفق باید به این نکات توجه ویژهای داشته باشد.این نوع از بازاریابی رویکردی نوین برای پاسخ دادن به نیازها و نیازمندان در همه شرایط مانند رونق و رکود است، بازاریاب یا هر فردی که در هر حالتی پاسخگو باشد آرامش و محبوبیت را در بین مردم ایجاد میکند. باید دانست که خود تحول امری نادر است، از همین رو نباید انتظار داشت که همه افراد بتوانند تحول ایجاد کنند، اما باید به فکر ایجاد تحول و جهانی کردن آن بود. بازاریابان نیاز ایجاد نمیکنند بلکه این افراد باید به دنبال تحریک نیازها باشند که برخی به اشتباه بیان میکنند که بازاریابان باید نیاز ایجاد کنند، البته این تحریک نیازها باید در صورتی باشد که سبب آزار دیگران نشود. این سیستم عبارت از شناخت نظام بازار و چارهیابی و پاسخگویی به نیازها و نیازمندان در شرایط گوناگون است، مبنای پاسخگویی مسئولیتپذیری انسانها است؛ اگر حس مسئولیت در فردی وجود نداشته باشد، نمیتواند پاسخگویی به نیازها را انجام دهد. شناخت واقعبینانه شرکت خود،
شناخت رقبای اصلی و در حال پیشرفت، شناخت همکاران و شناخت شرایط حاکم بر بازار از ارکان مهم بازاریابی است. محصولاتی که ارائه میشود باید بازارپذیر باشد، بازارپذیری به معنای در نظر گرفتن مشخصات، منافع و مزایای جنس و تطابق آن با نیاز مشتری است، همچنین موضوعات قیمت، توزیع در دسترس، تبلیغ و ترویج رسا و سبدهای کاربردی زیرمجموعه بازاریابی پاسخگو هستند. سازگاری به معنای تسلیم نبوده بلکه به مفهوم تنظیم است، سازگاری بدان معنا است که فروشنده با کنار آمدن با مشتری عرصه موفقیت را برای خود ایجاد کند.
عقیده ایمانی به معنای اعتقاد و توکل بر خداوند و عقیده حرفهای به معنای باور بر کاری که انسان انجام میدهد نقش بسیار مهمی در به ثمر رسیدن کارها دارد؛ همچنین عشق و علاقه، توانمندی و قابلیت و عمل صالح نیز باید در امور بازاریابی و کاری در نظر گرفته شود.