چند روزی است که بیست و سومین نمایشگاه بینالمللی مواد شوینده، پاککننده، بهداشتی، سلولزی و ماشین آلات وابسته در محل نمایشگاه بینالمللی در حال برگزاری است. برهمین اساس «فرصتامروز» در حاشیه این نمایشگاه با جمال دامغانیان، مدیرعامل و عضو هیاتمدیره شرکت توسعه صنایع بهشهر درباره مشکلات و شرایط حال حاضر این صنعت به گفتوگو پرداخته است.
***
درباره زمینههای فعالیت شرکت توسعه صنایع بهشــهر و واحدهـای تولیدی زیرمجموعه آن توضیح دهید؟
در شرکت توسعه صنایع بهشهر فعالیت گروه به سه بخش شوینده، غذایی و خدمات تقسیم میشود. در بخش صنعت شویندهها برندهای صاحبنامی همچون برف، عروس، سپید، گلنار و... با تنوع 300 نوع محصول در حال فعالیت هستند که خوشبختانه در حال حاضر توانسته اعتماد تعداد کثیری از مشتریان را به خود جلب کند. در حال حاضر بیش از 50درصد از سهم بازار صابون و شویندهها در سطح کشور متعلق به برندهای این شرکت است.
همچنین در بخش غذایی نیز هلدینگ قند، شکر و روغن فعال هستند. علاوه بر این سهامدار شرکتهایی همچون لادن، بهار و نسترن نیز هستیم. در مجموع شرکتهای پخش، مجموعه سرمایهگذاری در زمینه ساختمان، صادرات، واردات و همچنین شرکت سویا سبحان نیز از جمله واحدهای تولیدی گروه صنعتی بهشهر هستند. ما خوشحالیم که توانستهایم با عملکرد قابل قبول محبوبیت زیادی نزد مشتریان خود داشته باشیم.
میزان صادرات واحدهای تولیدکننده زیرمجموعه شرکت توسعه صنایع بهشهر به چه میزان است؟
باتوجه به هزینه باربری و حملونقل سعی کردیم واحدهای تولیدی خود را به بازارهای صادراتی نزدیک کنیم. بهعنوان مثال شرکت مروارید هامون را در شهر زاهدان استان سیستان و بلوچستان احداث کردیم تا بتوانیم به بازارهای افغانستان و پاکستان نزدیک بوده و راحتتر محصولات خود را به این کشورها صادر کنیم. امیدواریم بتوانیم در آیندهای نزدیک محصولات خود را در بازارهای صادراتی کشورهای متفاوت عرضه کنیم.
اقدامات متفاوتی که در زمینه تولید محصولات شوینده و بهداشتی داشتهاید، چیست؟
یکی از اقدامات مثبتی که ما در این زمینه داریم احداث واحد تولیدی با نام آلی شیمی است که به دلیل استفاده از چربی طبیعی جایگزین روغن پالم، کیفیت قابل توجه و مورد قبولی دارد و توانسته به دلیل پاسخگویی به نیازهای مشتری نظر تعداد کثیری از آنها را به خود جلب کند.
اهداف شرکت توسعه صنایع بهشهر برای ادامه فعالیت شرکت چیست؟
هدف ما این است در زمینه شویندهها بهخصوص صابون، جایگاه رهبری خود را حفظ کنیم. همچنین به دلیل اینکه شعار ما سلامت مردم است، سعی داریم با برندهای جدید پاسخگوی نیاز مشتریان خود باشیم. همچنین در نظر داریم در زمینه مواد بهداشتی و شوینده در سال 95 از محصولات جدیدی رونمایی کنیم که در حال حاضر امکان اعلام نوع این محصولات وجود ندارد. علاوه بر این سعی ما این است در زمینه موادغذایی نگرانیهای مردم از جمله استاندارد، سلامت و... محصولات که به دغدغهای برای مردم تبدیل شده است را از بین ببریم.
بهعنوان مثال خمیردندان پونه یا شویندههای سیو به وسیله آزمایشهای اثبات شده امکان رقابت با تمامی محصولات خارجی مشابه را دارند و من به هموطنان خود این اطمینان را میدهم که همه این برندهها در بهترین شرایط و کیفیت تولید شده است. اگرچه به دلیل بالا بردن کیفیت این محصولات قیمت تمام شده آنها بالا است اما میتوان این اطمینان را داد که از نظر کیفیت در سطح بالایی قرار دارد. به شکلی که میتوان به جرات گفت 90درصد از دندانپزشکان کشور، بهجای برندهای خارجی خمیردندان پونه را به بیماران خود معرفی میکنند.
مشکلات واحدهای تولیدی شوینده و مواد بهداشتی در شرایط فعلی چگونه است؟
اکثر واحدهای تولیدی در سال گذشته فراز و نشیبهای زیادی بهخصوص در زمینه هزینه مالی تجربه کردند. به دلیل اینکه هزینههای تولید در نقطه سربه سری قرار دارد و همچنین با توجه به نرخ بالای تسهیلات بانکی که اکنون وجود دارد به طور حتم قیمت تمام شده محصولات بالا و حساس خواهد بود که در حال حاضر از جمله مهمترین مشکلات ما در واحدهای تولیدی این موضوع است. علاوه بر این حفظ و ثبات اشتغال موجود در این شرکتها از جمله دیگر مشکلات و مواردی است که ما سعی کردیم تا شرکتها در شرایطی باشند که بتوانند فعالیت خود را ادامه دهند و با اتخاذ اینگونه تصمیمات در حال پیشرفت روزافزون و توسعه فعالیت و محصولات خود هستند.
برای تهیه مواد اولیه با چه مشکلاتی مواجه هستید؟
ما بخش عمدهای از مواد اولیه خود را در داخل کشور تامین میکنیم جز بخشی از اسانسهای مورد استفاده در محصولات که وارداتی است.
* ارتباط با کارشناس: sanazkolahdooz@yahoo.com