سه شنبه, ۲ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Tue, 23 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تحولات اقتصادی و استراتژیک کشورها گفت: در حال حاضر هند و چین با سرمایه‌گذاری‌های چندین میلیارد دلاری به دنبال احیای راه ابریشم و استفاده از مزیت‌های اقتصادی این کریدور استراتژیک هستند. به گزارش ایلنا، عباس آخوندی در مراسم روز جهانی دریانوردی با اشاره به وضعیت منطقه‌ای گفت: در مقطعی هستیم که نیاز به تجدید نظر کلی چه از حیث امنیت در منطقه و چه از حیث تجارت و چه از حیث توسعه ملی داریم. وی با بیان اینکه شوربختانه ایران در منطقه‌ پرآشوبی قرار گرفته است و در خانه همسایگانش آتش افتاده گفت: وضعیت امنیتی کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان، سوریه‌ و یمن خوب نیست و از نظر امنیتی منطقه پرمعضلی داریم.

آخوندی با اشاره به توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی تأکید کرد: تمام قدرت‌های بزرگ جهانی با پذیرش برجام با صراحت قدرت ایران را به رسمیت شناخته‌اند و پذیرفتند که بدون ایران امکان تأمین امنیت منطقه‌ای وجود ندارد. معتقدم فصل تازه‌ای از نظام امنیت منطقه‌ای گشوده شده که بر برقراری نظام امنیت جهانی هم تأثیرگذار است. آخوندی با تأکید بر اینکه تجارت دریایی یک تجارت جهانی است و بدون امنیت قابل انجام و تحقق نیست گفت: جهان، ایران را بعد از 35 سال به عنوان قدرت بزرگ منطقه و جهان قبول کردند و حال می‌خواهند با گفت و گوی عزتمندانه به یک توافق جدید برای امنیت در منطقه برسیم. 

وزیر راه و شهرسازی افزود: در حال حاضر باید ببینیم این فرصت ایجاد شده برای کشورمان چه مزیت‌هایی دارد و چگونه از این فرصت می‌توانیم جلوی خونریزی در منطقه را بگیریم. باید بدانیم اگر قرار است آرایش سیاسی و امنیتی در منطقه تغییر کند جایگاه ایران با توجه به تغییرات جدید کجاست؟  آخوندی افزود: مذاکرات برجام یک پارادایم بود و آموزشی بود برای ما که اگر به دنبال سیاست برد - برد در منطقه باشیم می‌توانیم با هزینه کمتر منافع ملی و منطقه‌ای را افزایش دهیم و امنیت منطقه را تأمین کنیم، بنابراین معتقدم در توسعه اقتصاد هم باید نگاه برد - برد داشته باشیم و از تمام ظرفیت کشورها برای توسعه اقتصاد بهره گیریم.

تلاش قدرت‌های جهانی برای احیای جاده ابریشم

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت احیای جاده ابریشم و اهمیت آن بین قدرت‌های جهانی گفت: در حال حاضر چین دو پروژه بزرگ را شروع کرده که هر دوی این پروژه‌ها در راستای احیای جاده ابریشم هستند. وی تأکید کرد: چین به دنبال راه ابریشم جدیدی است به‌نحوی که دسترسی به آب‌های گرم خلیج فارس و دریای عمان را دنبال می‌کند هر چند این پروژه شاخه‌ها و مسیرهای مختلفی می‌تواند داشته باشد اما عمده‌ترین آنها به سمت ایران می‌آید.

آخوندی با بیان اینکه چندین سال است دنیا به دنبال احیای جاده ابریشم با سرمایه‌گذاری چندین میلیارد دلاری است، گفت: در چین صندوق جدیدی برای تأمین منابع احداث راه ابریشم تشکیل شده که ایران هم در آن صندوق سرمایه‌گذاری کرده است. آخوندی تأکید کرد: اتفاقات بزرگی در جهت توسعه اقتصاد در دنیا در حال وقوع است که باید این اتفاقات را بشناسیم و منافع ایران را در این تحولات اقتصادی تعیین و ارزیابی کنیم.  

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه چین سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری برای احیای جاده ابریشم کرده است گفت: تمام توجهات کشورها به ایجاد مسیرهای اقتصادی است به طوری که رئیس‌جمهور قرقیزستان در سفر یک روزه خود به ایران 20 بار پروژه راه‌آهن ایران-افغانستان- قرقیزستان-چین را مطرح کرد. وی ادامه داد: اصرار رئیس‌جمهور قرقیزستان به این پروژه قابل توجه بود و وقتی از وی منبع مالی این پروژه را جویا شدم معتقد بود منابع مالی این پروژه از سرمایه‌گذاری چین برای باز آرایی راه‌ابریشم تأمین می‌شود.

چابهار، بزرگ‌ترین بندر ایران می‌شود

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه کشور هند چندین سال است که به دنبال برقراری ارتباط با آسیای میانه از طریق چابهار است، گفت: چندی پیش نخست‌وزیر هند با رئیس‌جمهوری کشورمان در رابطه با برقراری ارتباط از طریق چابهار مذاکراتی را انجام داده و چند روز دیگر هم وزیر حمل‌ونقل هند برای بررسی این مسائل به ایران می‌آ‌ید.

آخوندی با اشاره به توجه قدرت‌های جهانی به احیای جاده ابریشم گفت: این مسیر برای کشورها یک کریدور استراتژیک محسوب می‌شود و دو قدرت اقتصادی در جهان از جمله هند و چین که در دهه گذشته رشد اقتصادی سریعی داشته‌اند و درصد قابل توجهی از جمعیت جهان متعلق به این دو کشور است، به دنبال برقراری و احیای دوباره این مسیر استراتژیک و اقتصادی هستند.

وی گفت: ‌در این میان تیزهوشی و عمق نگاه ما به مسائل منطقه از هر چیزی مهم‌تر است و توجه به توسعه سواحل مکران فقط یک موضوع منطقه‌ای نیست بلکه یک مسئله اقتصادی در سطح کل قدرت جهانی است. آخوندی تأکید کرد: اگر بخواهیم مزیت رقابتی را در منطقه افزایش دهیم باید در بازآرایی، نقش بسیار مهمی داشته باشیم. وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: چابهار باید به بزرگ‌ترین بندر و مگاپورت تبدیل شود و تمام کشتی‌های اقیانوسی را بتواند پهلو دهد و به یک مرکز تجارت جهانی تبدیل شود.

وی با اشاره به لزوم و ضرورت افزایش جمعیت در سواحل مکران گفت: سواحل مکران از جهت ظرفیت‌های اقتصادی یک فرصت برای کشورمان محسوب می‌شود اما به دلیل کمبود جمعیت در این منطقه می‌تواند تهدیدی برای کشور باشد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/vfS3RtMb
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه