شنبه, ۳ آذر(۹) ۱۴۰۳ / Sat, 23 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

پادکست یکی از فرمت های محبوب در زمینه تولید محتوا محسوب می شود. بسیاری از افراد برای بازاریابی بهتر و جذب مخاطب بدون حتی یک لحظه تردید سراغ پادکست می روند. این در حالی است که هیچ توجهی به آمار و ارقام درباره این الگوی تولید محتوا ندارند. شاید یک دهه قبل، زمانی که تازه پادکست در حال توسعه بود، استفاده از آن ایده جذابی به نظر می رسید، اما حالا اوضاع به طور کامل فرق کرده است. 

بسیاری از کارآفرینان برای اینکه اوضاع شان را بهبود بخشند، بر روی پادکست به مثابه یک الگوی تولید محتوا حساب ویژه ای باز می کنند. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما قبل از اینکه وارد این حوزه شوید، باید اطلاعات جامعی درباره اش داشته باشید. 

این روزها اوضاع پادکست دقیقا مثل بازاری است که کلی برند واردش شده اند. حال دیگر جا برای سوزن انداختن در این حوزه نیست. به همین خاطر اگر دوست دارید وارد عرصه رقابت شوید، باید کمی دقیق تر کار را بررسی کنید. چه بسا وضعیت موجود برای تان چندان هم مناسب نباشد.

ادعای ما در این مقاله کاهش ارزش سرمایه گذاری بر روی پادکست یا به زبان ساده تر راه اندازی یک پادکست است. امروزه دیگر این کار فایده لازم را ندارد. بنابراین شما نمی توانید روی آن سرمایه گذاری کرده و کسب و کارتان را به این سادگی نجات دهید. یادتان باشد، در دنیای امروز بسیاری از کارآفرینان دنبال بهبود وضعیت مالی شان هستند. با این حال سرمایه گذاری های اشتباه سودی برای شما به همراه نخواهد داشت. 

بی شک شما به این سادگی ادعای ما درباره کاهش ارزش سرمایه گذاری بر روی پادکست را قبول نخواهید کرد. درست به همین خاطر ما در این مقاله سراغ برخی از دلایل اساسی در این رابطه رفته ایم. ما در ادامه به شما نشان خواهیم داد چرا استفاده از پادکست در طول سال های اخیر به معنای ضرورت پرهیز از آن سامان یافته است. خب هر شروعی یک پایان هم دارد. بنابراین استدلال کلی ما این است که دست کم فعلا ماجراجویی در حوزه پادکست پایان پذیرفته است. 

پایانی بر پادکست: دلایلی که باید دیده شود!

پایانی بر پادکست: دلایلی که باید دیده شود!

پادکست برای نزدیک به دو دهه دوست و همراه همیشگی بسیاری از مردم بود. البته امروزه هم مردم زیادی در سراسر دنیا به این فرمت علاقه دارند، اما اوضاع دیگر مثل سابق نیست. فرمت های رقیب مثل ویدئو به سرعت در حال توسعه بوده و هوش مصنوعی نیز به عنوان یک ابزار جذاب بیشتر بر تعاملات ویدئویی یا متنی تمرکز دارد. همین امر باعث شده پادکست به عنوان یک الگوی جذاب برای اطلاع از اخبار و دریافت اطلاعات اهمیتش را از دست دهد. 

مطلب مرتبط: معمای ساخت پادکست و مهارت های آن

ما در روزنامه فرصت امروز استفاده از پادکست را یک الگوی بی نهایت جذاب برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف می دانیم. این الگو به شما کمک خواهد کرد تا وضعیت تان را بهبود بخشید، اما الگوهای رقیب زیادی هستند که بازگشت سرمایه بیشتری هم دارند. درست به همین خاطر ادامه سرمایه گذاری بر روی پادکست اصلا منطقی به نظر نمی رسد. ما در ادامه سعی می کنیم دلایل اصلی برای کاهش ارزش پادکست را زیر ذره بین ببریم. 

کار بیشتر از تصور

کار بیشتر از تصور

خیلی ها خیال می کنند پادکست یک طرح ساده است. کافی است مهمانی را پیدا کرده، موضوعی انتخاب کنید و چند ساعتی باهم گپ بزنید. خب اگر شما هم این شکلی به پادکست نگاه می کنید، ورودتان به این حوزه همراه با دردسرهای زیادی خواهد بود. این مسئله ای است که خیلی وقت ها برای کارآفرینان دردسرساز می شود. 

اغلب اوقات آدم ها از بیرون یک کار را خیلی ساده در نظر می گیرند. با این حال وقتی واردش شوند، با دردسرهای آن بهتر آشنا خواهند شد. این مسئله ای است که خیلی وقت ها برای کارآفرینان مشکلات زیادی را به همراه می آورد. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما باید الگوی متفاوتی برای فعالیت در دنیای کسب و کار داشته باشید. این امر می تواند به شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب کمک کند. خب وقتی پادکست هم به اندازه کارهای دیگر زمان می‎برد، اصلا نباید تصور اشتباهی از آن داشت.

اجازه دهید درباره یکی از چالش های مهم در حوزه طراحی و ضبط پادکست حرف بزنیم. انتخاب مهمان مناسب شاید در اولین نگاه کار بی نهایت ساده ای به نظر برسد، اما در بلندمدت اوضاع را به طور قابل ملاحظه ای تحمل ناپذیر خواهد کرد. خیلی وقت ها انتخاب یک مهمان اشتباه در عمل به معنای از دست دادن بخش مهمی از مخاطب خواهد بود. این امر می تواند در بلندمدت اوضاع را حسابی به هم بریزد. خب شما باید همیشه مهمانی را دعوت کنید که بیشترین هماهنگی با موضوع بحث را داشته باشد. به علاوه، وقتی مسائل مالی را نیز به ماجرا اضافه کنیم، آن وقت دیگر شما بودجه زیادی هم دم دست نخواهید داشت. 

فرآیند ادیت محتوا نیز شاید کمی بیشتر وقت بخواهد. درست به همین خاطر نگاهی دقیق تر به اوضاع ضروری خواهد بود. یک نکته کلیدی در این میان تلاش برای استفاده از کارشناس های حرفه ای یا ادیتورهای باتجربه است. خب این امر نیز هزینه زیادی روی دست تان خواهد گذاشت. درست به همین خاطر برخی از کارآفرینان ترجیح می دهند حتی با کیفیت کمتر خودشان پادکست را ادیت کنند. 

نیاز به تیم حرفه ای

نیاز به تیم حرفه ای

طراحی و انتشار پادکست کاری نیست که شما یک نفره انجام دهید. خیلی از کارآفرینان به امید اینکه از شر کار تیمی خلاص شده و تک و تنها پول خوبی به جیب می زنند، وارد دنیای پادکست می شوند. این در حالی است که به خاطر افزایش میزان رقابت شما همیشه نیاز به استفاده از طرح های تازه همراه با تیم تان خواهید داشت. 

اگر یادتان باشد، در مقدمه مقاله گفتیم که میزان رقابت در زمینه جذب مخاطب حوزه پادکست به شدت افزایش یافته است. این یعنی شما دیگر با ایده های ساده نمی توانید مخاطب تان را جذب کنید. درست به همین خاطر ضروری است کمی هم که شده از کار تیمی برای پردازش ایده های بهتر سود ببرید.

از بخش طراحی و ایده پردازی که عبور کنیم، انتشار محتوا نیز به این سادگی نیست. شما باید کمی برای پادکست تان بازاریابی کنید. این کاری است که یک تیم حرفه ای نیاز دارد. پس اگر فکر کرده اید بازاریابی فرآیندی ساده و بدون دردسر است، سخت در اشتباهید. 

مطلب مرتبط: پادکست مارکتینگ (Podcast Marketing)؛ ایده هایی برای ایجاد تمایز

خیلی وقت ها برای پروموت کردن پادکست باید دست به دامن تبلیغات پرهزینه نیز شد. این در حالی است که شاید در ماه های ابتدایی آنقدر بازگشت سرمایه نصیب تان نشود. پس نباید اعتراضی در این رابطه داشته باشید؛ چراکه می تواند به ساده ترین شکل ممکن کارتان را با مشکل رو به رو کند. در عوض عادت به فعالیت تیمی امر ضروری خواهد بود. نکته مهم اینکه شما حالا مدیر یک تیم هستید و مسئولیت سنگینی برعهده تان خواهد بود. پس حق ندارید از کار تیمی ترسیده یا نسبت به آن شکایتی داشته باشید. 

مصاحبه های سخت در انتظار شماست!

مصاحبه های سخت در انتظار شماست!

چه کسی گفته مصاحبه در قالب پادکست کار ساده‎ ای است؟ برخی از کارآفرینان خیال می کنند یک پادکست در واقع همان گفت وگوی دوستانه است. خب اگر قرار بود مخاطب گفت وگوی دوستانه شما را گوش دهد، خودش با دوستانش دورهم جمع می شدند. در عوض نکته کلیدی در این میان طرح بحث های کلیدی و چالش برانگیز است. 

مثلا پادکستی که در حوزه فوتبال فعالیت دارد، باید به طور چالش برانگیزی عملکرد تیم ها در لیگ قهرمانان اروپا یا جام جهانی را زیر ذره بین ببرد. در کنار این مسئله حضور مهمان هایی که توانایی کارشناسی درست داشته باشند، مهم خواهد بود. البته گاهی اوقات مهمان های شما دانش کافی دارند، اما از سوی مخاطب به رسمیت شناخته نمی شوند. این دقیقا بخش دیگری از مشکلات است که باید بدان توجه کرد. 

انتخاب مهمان هایی که توانایی تجزیه و تحلیل خوبی داشته باشند، نکته کلیدی دیگری است که باید در این میان بدان توجه نشان دهید. این مسئله می تواند ذهنیت شما را حسابی تغییر داده و کمک کند تا جای ممکن کارتان را بهتر پیش ببرید. وقتی کاربران در شبکه های اجتماعی به شخصی مثل تیری هانری اعتماد زیادی دارند، برنامه های تلویزیونی چاره ای به غیر از استفاده از او به عنوان کارشناس ندارند. حالا در این میان مسئله دستمزد چنین ستاره سابق فوتبالی نیز در میان خواهد بود. 

فرآیند مصاحبه گاهی اوقات حساس می شود. بدین معنا که مهمان شما روی مسائلی دست می گذارد که بحث برانگیز بوده یا حتی نیاز به توضیحات جانبی دارد. این مسئله ای است که می تواند بعدا برای شما دردسر زیادی به همراه آورد. درست به همین خاطر قبل از شروع مصاحبه باید او را نسبت به محورهای کلی آگاه سازید. وگرنه اصلا بعید نیست وسط مصاحبه یکهو موضوع و محورهای اصلی کاملا تغییر کند. 

پادکست ساختن کار یک ساعته نیست!

پادکست ساختن کار یک ساعته نیست!

اگر فکر کرده اید یک ساعت از وقت تان در آخر هفته ها را به طراحی پادکست اختصاص داده و در نهایت کارتان به خوبی پیش می رود، سخت در اشتباه هستید. این امر می تواند ساعت های بسیار طولانی تری از شما گرفته و کاری کند برای تعطیلات کوچک هم دل تان تنگ شود. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما باید دست کم به مثابه یک کار پاره وقت روی پادکست حساب کنید. 

اگر زمان کافی برای رسیدگی به فرآیند طراحی و انتشار پادکست را ندارید، بهتر است اصلا وارد این حوزه نشوید. این امر می تواند دردسرهای زیادی برای تان به همراه داشته و کارتان را نیز حسابی با مشکل رو به رو سازد. درست به همین خاطر بد نیست اول از همه کمی وقت تان را آزاد کنید. 

مطلب مرتبط: درآمدزایی از پادکست؛ از افسانه تا واقعیت!

نکته مهمی که در اینجا باید بدان توجه داشت، ترکیب تصور پادکست سازی کوتاه مدت با امکان مدیریت آن به طور تک نفره است. خب این تصورات حسابی شما را به دردسر می اندازد. فکر می کنم حالا دیگر به خوبی درک می کنید چرا طراحی پادکست تا این اندازه سخت و دشوار به نظر می رسد، مگر نه؟

به موازات اینکه پادکست شما محبوب تر می شود، نیاز به اختصاص زمان بیشتر هم خواهد داشت. پس اگر فکر کرده اید فقط در ابتدای راه نیاز به زمان زیادی دارید، بازهم در اشتباه هستید. متاسفانه دیگر طراحی پادکست یک کار جانبی یا پاره وقت نیست. به همین خاطر باید میان طراحی پادکست و کارهای دیگرتان یکی را انتخاب کنید. 

نیاز به اعتبار در میان مخاطب

نیاز به اعتبار در میان مخاطب

شما به عنوان مصاحبه کننده یا مجری اصلی پادکست نیاز به کمی اعتبار در میان مخاطب دارید. خب نمی شود که همین طور بی مقدمه وارد میدان شده و انتظار داشته باشید همه از شما استقبال کنند. این مسئله ای است که می تواند دردسرهای زیادی برای تان به همراه آورد. 

یادتان نرود، در دنیای امروز مردم بیشتر از هر چیزی به اعتبار و جایگاه افراد نگاه می کنند. بنابراین اگر شما پادکستی معمولی داشته باشید، احتمالا هیچ وقت شهرت را تجربه نخواهید کرد. در عوض اگر به عنوان یک قهرمان ورزشی یا فردی که در بازار موفقیت های زیادی را تجربه کرده وارد این حوزه شوید، نان تان در روغن خواهد بود. 

متاسفانه خیلی از افرادی که وارد دنیای پادکست می شوند، شهرت یا اعتبار لازم را ندارند. آنها خیال می کنند به مرور زمان شهرت به دست آورده و مخاطب شان نیز میلیونی می شود. خب این تصوری است که اغلب اوقات به واقعیت بدل نمی شود. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما هیچ وقت نباید قبل از کسب اعتبار در بازار سراغ طراحی پادکست بروید. 

نکته دیگری که در این میان می تواند برای شما کمی چالش برانگیز باشد، رد درخواست شرکت در اپیزود پادکست است. خب وقتی شما فرد شناخته شده یا با تجربه ای نباشید، افراد سرشناس خیلی راحت درخواست تان برای شرکت در اپیزود پادکست را رد می کنند. خب آنها که وقت شان را از سر راه نیاورده اند، در عوض می توانند با پادکست های بهتری همکاری داشته باشند. 

میزان پایین علاقه برای خرید

میزان پایین علاقه برای خرید

پادکست از آن دست فرمت های محتوایی است که کمتر کسی دوست دارد برای آن پول هزینه کند. درست به همین خاطر خیلی وقت ها در رابطه با اثرگذاری بر روی مخاطب شرایط پیچیده ای پیش می آید. مثلا خیلی از پادکست ها به طور غیرقانونی منتشر شده و در عمل سودی نصیب تولیدکنندگان نمی شود. 

شاید خیال کنید انتشار رایگان پادکست ایده بدی نیست. خب در این صورت فکرتان برای تامین هزینه ها چه خواهد بود؟ یک ایده دم دستی در این میان تلاش برای استفاده از اسپانسر خواهد بود. خب این ایده بی نهایت جذاب به نظر می رسد، اما چه کسی حاضر است به جز پادکست های موفق روی گزینه دیگری سرمایه گذاری کند؟

شما در عمل مشکلات زیادی برای اثرگذاری درست بر روی مخاطب تان خواهید داشت. این امر با اضافه شدن میل اندک برای خرید اپیزودها شما را در وضعیت ناگواری قرار می دهد. درست به همین خاطر ما توصیه اصلی مان تلاش برای صرف نظر از ورود به دنیای پادکست است. این امر می تواند خیلی زود شما را به دردسر انداخته و کارتان را نیز دشوار کند. در عین حال خبری از بازگشت سرمایه درست و حسابی هم نخواهد بود. 

مطلب مرتبط: تکنیک های پادکست مارکتینگ: نقشه گنج بازاریابی دیجیتال

عمر کوتاه پادکست ها

عمر کوتاه پادکست ها

چند تا پادکست سراغ دارید که بیشتر از یک دهه در دنیا محبوب بوده باشند؟ این سوالی است که ارزش تأمل زیادی دارد. خب اگر قرار است به پادکست به مثابه یک کار تمام وقت نگاه کنیم، باید چشم انداز امیدوارکننده ای هم داشته باشد. این در حالی است که تقریبا هیچ پادکستی در دنیا عمر طولانی ندارد؛ چراکه در میانه راه یا تیم از هم می پاشد یا انگیزه مخاطب برای پیگیری پادکست سقوط آزاد خواهد کرد. این مسئله می تواند دردسرهای زیادی برای شما به همراه بیاورد. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما باید کارتان را به شیوه دیگری دنبال کرده و اجازه دهید پادکست نه به عنوان هدفی اصلی، بلکه فرآیند همکاری جانبی برای شما مطرح باشد. 

اگر شما بر روی پادکست به مثابه یک گزینه تمام وقت حساب کنید، دیگر نمی توانید به کارهای دیگری برسید. همین امر بعد از چند سال شما را بدون هیچ افقی برای توسعه کارتان تنها خواهد گذاشت. این در حالی است که خیلی وقت ها کارآفرینان نیاز دارند تا کمی هم که شده نسبت به چشم انداز پیش روی شان امیدوار باشند. 

عمر کوتاه پادکست ها هرگونه برنامه ریزی ایده آلی را غیرممکن می سازد. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما باید وضعیت تان در دنیای پادکست را کمی هم که شده واقع بینانه مدیریت کنید وگرنه دلسردی بسیار شدید را تجربه خواهید کرد. 

پروموت پادکست به مثابه ماموریتی غیرممکن!

پروموت پادکست به مثابه ماموریتی غیرممکن!

پروموت کردن پادکست در دنیای امروز کار ساده ای نیست. مردم پادکست های زیادی دم دست دارند که امکان انتخاب شان وجود دارد. به علاوه، همیشه پادکست هایی هستند که با مهمان های بزرگ و معتبر کار شما را سخت کنند. به همین خاطر شاید پروموت کردن پادکست به این سادگی ها هم نباشد. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب چاره ای به غیر از صرف هزینه گزاف برای پرموت پادکست ندارید. 

نکته کلیدی که در اینجا اهمیت زیادی دارد، هزینه های بالای پرموت پادکست است. خب وقتی شما هزینه زیادی صرف می کنید، انتظار خوبی هم در رابطه با بازگشت سرمایه خواهید داشت. این در حالی است که بازگشت سرمایه در زمینه پادکست آنقدرها زیاد نیست. این یعنی شما به طور مداوم هزینه کرده اما خبری از بازگشت سرمایه تان به طور اصولی نخواهد بود. ماجرا حسابی سخت شد، نه؟

اگر شما قرار است کلی هزینه کرده و در نهایت نیز پول زیادی به جیب نزنید، اصلا چرا باید وارد این حوزه شوید؟ این مسئله ای است که معمولا کارآفرینان به طور جدی بدان فکر نمی کنند. به همین خاطر دائما با مشکلاتی در زمینه اثرگذاری بر روی مخاطب هدف و بهبود وضعیت شان رو به رو هستند. اگر نظر ما را بخواهید، یک ایده بهتر در این میان می تواند متمرکز بر روی تولید محتوا در شبکه های اجتماعی باشد. جایی که پروموت محتوا تا این اندازه گران نیست و الگوریتم پلتفرم ها خیلی راحت تر اجازه بازاریابی ارگانیک را می دهد. 

شاید دو دهه قبل پادکست گزینه ای تازه و هیجان انگیز بود. با این حال در طول سال های اخیر این فرمت دیگر توان رقابت با حوزه های اصلی را ندارد. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز چشم انداز روشنی برای آن در ادامه متصور نیستیم. این امری است که می تواند روی ارزیابی نهایی شما برای سرمایه گذاری در این حوزه اثر مهمی داشته باشد. 

سخن پایانی

مهمترین ایرادات و نقاط ضعف مربوط به طراحی پادکست

پادکست گزینه ای جذاب برای بازاریاب ها در زمینه سرمایه گذاری محسوب می شود. معمولا هر کسی که در ابتدای راه قرار دارد، پادکست را یک کار جانبی کم هزینه و پرسود می بیند. این در حالی است که واقعیت الزاما اینطوری نیست. خب پادکست از صفر تا صد دردسرهای زیادی برای شما به همراه خواهد داشت. این در حالی است که شما باید حواس تان به جنبه های مختلف کار بوده و اجازه ندهید به این سادگی سرتان کلاه برود. 

مطلب مرتبط: راهنمای طراحی پادکست: هر آنچه برای شروع کار لازم دارید!

ما در این مقاله سعی کردیم برخی از مهمترین ایرادات و نقاط ضعف مربوط به طراحی پادکست را با شما در میان بگذاریم. این امر نه با هدف تشویق شما برای یافتن راه حل، بلکه نشان دادن ناتوانی در زمینه حل و فصل مشکلات بود. بنابراین بهتر است قبل از اینکه خیلی دیر شود، سراغ حوزه های دیگری برای تولید محتوا بروید. 

بی شک شبکه های اجتماعی پتانسیل بی نهایت زیادی برای تولید محتوا دارند. خبر خوش اینکه سالانه کلی شبکه اجتماعی تازه نیز به فهرست گزینه های محبوب برای کاربران اضافه می شود. بنابراین شما هیچ محدودیتی برای انتخاب در این میان نخواهید داشت. نکته جالب دیگر اینکه شما می توانید به سادگی سراغ تعامل با مخاطب تان رفته و هزینه های تان را هم کاهش دهید. با این حساب دیگر کم کم باید با رویاپردازی های مختلف در حوزه پادکست خداحافظی کنید. شاید این امر کمی سخت باشد، اما اگر الان شجاعت آن را داشته باشید، خیلی بهتر است تا اینکه بعدا با ضررهای هنگفت از این حوزه کنار بروید. 

منابع:

https://ahrefs.com

https://improvepodcast.com

https://www.thepodcasthost.com

برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/A4gXhcbe
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفره
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه