فرد لوکا، موسس مجموعه رستورانهای زنجیرهای سابوی، کار خود را در صنعت فستفود در سن 17 سالگی با افتتاح یک مغازه کوچک ساندویچ فروشی آغاز کرد. او در آن زمان این کار را با هدف تامین هزینههای کالج خود انجام داد تا به این وسیله بتواند رویای پزشک شدن خود را تحقق بخشد. در آن زمان پیتر باک که یکی از دوستان فرد بود، با گذاشتن سرمایهای هزاردلاری، مشارکت خود را با فرد آغاز کرد و همین مشارکت زمینهساز شکلگیری کسبوکاری شد که توانست مفهوم صنعت فستفود را تغییر دهد. آنها نخستین رستوران خود را در بریجپورت به راه انداخته و افتتاح 32 شعبه طی 10 سال را بهعنوان چشمانداز کسبوکار خود تعیین کردند.
فرد توانست با تمرکز بر اصولی از قبیل ارائه محصول باکیفیت و سالم، خدمات مناسب، مشتریمداری، پایین نگهداشتن هزینههای عملیاتی و انتخاب مناسبترین مکانها برای تاسیس رستوران، به سرعت کسبوکار خود را رونق بخشد.
نخستین شعبه سابوی در خارج از آمریکایشمالی، در سال 1984 در بحرین افتتاح شد و از آن زمان به بعد، کسبوکار بینالمللی سابوی تا جایی رونق پیدا کرد که توانست هزارمین شعبه از رستورانهای خود را در سال 1987 و 10 هزارمین شعبه را در سال 1998 افتتاح کند. سابوی با افتتاح شعبههایی از رستورانهای خود در فروشگاههای والمارت توانست در سال 2007 از نظر تعداد شعبههای داخل فروشگاههای والمارت آمریکا، از رقیب همیشگی خود یعنی مکدونالد، پیشی بگیرد. همین سرعت رشد سابوی بود که توانست در سال 2007 نام فردلوکا را در فهرست ثروتمندترین مردان دنیا قرار دهد.
شاید بتوان عمدهترین مزیت رقابتی سابوی را در آن دانست که برخلاف اغلب فستفودها، در ذهن مردم غذایی ناسالم به شمار نمیآید. سابوی از همان ابتدا تمرکز تبلیغات و برنامههای بازاریابی خود را بر استفاده از مواد اولیه تازه و سالم در تهیه ساندویچها، قرار داده بود. استفاده از پوسترهای جارد فوگل 22 ساله در کمپین تبلیغاتی سابوی در سال 2000، توانست نظر مردم را درباره اینکه فستفود نمیتواند غذایی سالم باشد تغییر دهد. جارد توانسته بود در عرض یکسال با خوردن روزی دو ساندویچ سابوی و پیادهروی، 110 کیلوگرم از وزن خود را کم کند.
استفاده از داستان جارد درست زمانی که فعالیتهای گستردهای در کشور آمریکا به منظور مبارزه با چاقی مردم این کشور در اثر استفاده بیش از اندازه از فستفود به راه افتاده بود، تاثیر بسیاری روی ذهن مشتریان در شناخت برند سابوی بهعنوان غذایی سالم داشت. یکی دیگر از عوامل موفقیت سابوی آزاد گذاشتن مشتریان در سفارش است.
مشتریان برای انتخاب غذا از منوی این رستوران، اغلب وقت زیادی را صرف میکنند، زیرا سابوی حق انتخاب تمام اجزای ساندویچ را به آنها داده است؛ داشتن حق انتخاب از بین چندین نوع نان، تکتک محتویات داخل ساندویچ، ادویههای مختلف، نوشیدنیها و... باعث شده سابوی بتواند خود را با اغلب سلیقهها منطبق کند. امروز سابوی با داشتن تعدادی بالغبر 40 هزار شعبه در بیش از 100 کشور جهان توانسته است، به یکی از موفقترین و بزرگترین برندهای فستفود تبدیل شود.